چنبره دیو درمان بر پیکر بیمار

هزینه های سرسام آور درمان بیماری از چکاپ و نسخه نویسی تا دارو

چنبره دیو درمان بر پیکر بیمار
مردم فارس تخلفات تعرفه ای درمانی را به 1819 یا 190 اطلاع دهند

سهیلا رفیعی نژاد/ اگرچه پزشکان معمولا از تعرفه های ناواقعی گلایه دارند اما پای درد دل بیماران هم که بنشینی متوجه فشار قیمت خدمات تشخیصی، دارو و درمان بر بیماران و خانواده های آن ها خواهید شد. این وضعیت به نحوی است که برخی نه تنها از چکاپ های معمولی از ترس بالا بودن هزینه ها فراری اند، بلکه حتی اگر مریض هم شوند، مراجعه به مطب یا درمانگاه را به تاخیر می اندازند. این وضعیت اگرچه گاهی درمان را پیچیده تر و پر هزینه تر می کند، اما برخی از روی ناچاری دست به این کار می زنند. در این باره حتی افرادی که از نظر مالی جزو طبقات ضعیف نیستند هم گله مندند. یک خانم 45 ساله در این باره به «خبرجنوب» می گوید: به دلیل بالا بودن ضربان قلبم برای چکاپ به کلینیک یکی از متخصصان قلب مراجعه کردم. در دو سه ساعتی که طول کشید تا از مطب بیرون آمدم به دلیل نیاز به استفاده از چند وسیله تشخیصی بیشتر از 700 هزار تومان هزینه ام شد. مدت ها بود چکاپ نرفته بودم و این میزان به نظرم واقعا بالاست. بیمار دیگری که برای یک بیماری پوستی به مطبی مراجعه کرده نیز عنوان می کند: 140 هزار تومان ویزیت دادم و علاوه براین وقتی برای خرید دارو به داروخانه مراجعه کردم فقط دو قلم آن ها 700 هزار تومان شد و ترجیح دادم خرید دو سه قلم دیگر را به بعد  موکول کنم.  

آقای هاشمی یکی دیگر از افراد که مختصص ارتوپد برای او ام آر آی نوشته و به یکی از مراکز تصویربرداری حوالی بیست متری مراجعه کرده تا قیمت آن را بپرسد و در صورت اینکه توان مالی اش اجازه دهد آن را انجام دهد هم به خبرنگار ما می گوید: اگر اینکار را بخواهی در مرکز خصوصی انجام دهی، مبلغ بین 500 تا 700 هزار تومان می شود. البته اگر این عکسبرداری را در یک مرکز دولتی مانند بیمارستان شهید فقیهی بخواهی انجام دهی حداقل باید یک ماه منتظر بمانی. هزینه های آزمایشگاه را هم که بخواهی حساب کنی کم نیست و مثلا برای انجام یک آزمایش تیرویید مبلغ کلانی را باید هزینه کنی و اگر بخواهی این جواب را به متخصص هم نشان دهی باز باید 140 هزار تومان پول پراخت کنی.

خانم خورشیدی نیز که چند وقتی است به دلیل یک بیماری به متخصص زنان مراجعه می کند، از قیمت بالای ویزیت و سونوگرافی گله مند است و می افزاید: از وقتی که پایت را در مطب یک متخصص زنان می گذاری باید استرس داشته باشی که هزینه ها چقدر می شود، علاوه بر ویزیت، سونوگرافی هم انجام می دهند و تازه بعد از آن هم ممکن است آزمایش و عکس بنویسند حتی بخشی از این هزینه ها کمتر از 400، 500 هزار تومان نمی شود.

برخی پزشکان برای دیدن جواب آزمایش هم ویزیت می گیرند، البته در این باره برخی مدت زمان تعیین می کنند و می گویند بیشتر از یک هفته باید ویزیت داده شود. خلاصه از زمانی که تصمیم می گیری برای مشکلی به پزشک مراجعه کنی تا وقتی که موفق به نشان دادن جواب آزمایش یا تصویربرادری می شوی، اگر از بخش دولتی استفاده کنی که باید هفت خوان رستم را بگذارنی و چند ماه در نوبت هر کدام از خدمات باشی و اگر به مطب یا کلینیک های خصوصی بروی هم باید فاتحه حسابت را بخوانی و چند میلیون کارت بکشی. در عین حال برخی پزشکان گرانی این خدمات را قبول ندارند حتی تعرفه ها را ناواقعی می دانند.

 اما رئیس نظام پزشکی شیراز گران درآمدن هزینه های درمان و دارو بیماران را ناشی از عدم پوشش بیمه ای کافی می داند. دکتر محمدرضا دیدبان در گفت و گو با «خبرجنوب» می گوید: مشکل از بیمه ها است. بیمه وقتی پوشش درستی نداشته باشد، در زمینه هزینه های درمان و دارو به مردم فشار می آید و اگر بیمه ها پوشش کافی نداشته باشند بیمار و خانواده او کمتر دچار مشکل می شوند.

رئیس نظام پزشکی شیراز می افزاید: البته بیماری که بخش خصوصی را برای درمان انتخاب می کند، از توانایی مالی بیشتری برخوردار است. اما در عین حال بیمه ها باید پوشش خود را به نحوی افزایش دهند، تا رابطه مالی بین پزشک، مراکز پزشکی و بیمار قطع شود.

دیدبان تصریح می کند: اکثر سازمان های بیمه گر پوشش لازم را نمی دهند و بیمار مجبور است درصد بالایی از هزینه ها را از جیب خود پرداخت کند و اینجاست که دریافت برخی خدمات تشخیصی و درمانی برای بیمار سنگین تمام می شود.

رئیس نظام پزشکی شیراز تاکید می کند: در این که هزینه های درمان بالاست شکی نیست و این امر در همه کشورها جزو یکی از مقوله های گران است اما بیمه ها با پوشش مطلوب فاصله موجود را پر می کنند، اما در کشور ما بیمه ها این شکاف موجود را پر نمی کنند و اینجا می شود که به بیمار فشار می آید.

دیدبان می گوید: راهکار این است که بیمه ها به وظایف خود عمل کنند و با به روزسازی برخی خدمات خود را ارتقا دهند و طوری رفتار کنند که نارضایتی بیماران هم کاهش یابد.

وی می افزاید: تاخیر در پرداخت ها از سوی بیمه ها نیز روی نارضایتی مراکزی که با بیماران در تعامل اند تاثیر گذاشته و این وضعیت به  داروخانه ها هم ضرر می زند و هر ماه با مشکلات این قضیه روبرو هستند.

رئیس نظام پزشکی شیراز در خصوص برخی که به دلیل بالا بودن هزینه ها از ادامه درمان باز می مانند نیز می گوید: برخی بیماران صعب العلاج برای پراخت هزینه های درمان دچار مشکلات بسیاری هستند، بطوریکه برخی خانواده ها از هزینه بالای دارو و درمان کمرشان شکسته می شود در همین باره هستند افرادی که توانایی ادامه درمان را ندارند و ممکن است درمان را رها کنند این واقعا نگران کننده است و باعث می شود درمان بیمار پیچیده تر شود.

وی ادامه می دهد: این وضعیت به نحوی است که برخی برای تامین هزینه های درمان وسایل زندگی شان را می فروشند و به بن بست می خورند و خود بیماران هم از این شرایط در عذاب هستند که به خاطر تامین هزینه های درمان شان به خانواده فشار اقتصادی وارد می شود. این مقام مسئول هزینه بیمارانی مانند مبتلایان به سرطان، بیماران مزمن دیابت و قلبی را برای خانواده ها بالا می داند که در مراحل پیشرفته، هزینه ها به سختی از سوی آن ها تامین می گردد.

دیدبان در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر بالا بودن هزینه برخی جراحی ها مانند عمل قلب باز نیز عنوان می کند: همانطور که هزینه های بیمارستان هم بالا رفته است هزینه خدماتی که به مردم می دهند  نیز افزایش یافته است بطور مثال وقتی قیمت یک دستگاه دو میلیاردی  به 200 میلیارد تومان رسیده آن ها هم برای چرخاندن مراکز درمانی ناچارند هزینه ها را منطقی تر کنند.

 وی می گوید: ویزیت متخصص در حال حاضر 140 هزار تومان است، اما بالاخره پزشک برای تشخیص دقیق تر باید فرد را به خدمات پاراکلینیکی، تصویربرداری و این موارد هم ارجاع دهد و سر جمع این هزینه ها در بخش خصوصی برای برخی بالا می رود که البته خدمات بخش دولتی بسیار ارزان تر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در خصوص هزینه های دارو و درمان در استان به «خبرجنوب» عنوان می کند: در حال حاضر وضعیت تعرفه ها کاملا مشخص است و بر اساس میزان افزایشی که صورت گرفته به مردم ارائه خدمت می شود و اگر در این باره تخلف صورت گیرد پیگیری می کنیم لذا اگر ثابت شود برخورد صورت می گیرد.

دکتر مهرداد شریفی می افزاید: در خصوص قیمت دارو نیز افزایش قیمت ها از جیب مردم نمی رود و در این باره به هیچ وجه فشاری به مردم نمی آید.

وی می گوید: البته قیمت خدمات حوزه درمان با توجه به تورم موجود و مانند بقیه هزینه ها افزایش یافته و در عین حال هدف ما تقویت بخش دولتی است تا مردم بتوانند با قیمت بسیار کمتری از خدمات تخصصی و فوق تخصصی بهره مند شوند و اگرچه برخی نوبت ها به دلیل حجم مراجعه طولانی است، اما خدمت می دهیم در این باره اگر چه هزینه ها بیشتر از قبل شده اما دولت سعی کرده یارانه دهد که سهم بیمار کمتر شود.

شریفی می گوید: در خصوص کاهش هزینه های بیماران طی 6 ماهه اول امسال یک هزار و800 میلیارد تومان یارانه برای داروهای بیماران صعب العلاج و بیماران خاص اختصاص داده شده و سرجمع این میزان به آن ها تخفیف داده ایم.

وی در مورد نوبت های طولانی گرفتن خدمت از مراکز درمانی و درمانگاهی دولتی استان نیز توضیح می دهد: کیفیت خدمات، قیمت پایین و پزشکان برجسته از دلایل اصلی طولانی بودن این نوبت ها است و البته در همه جای دنیا نوبت ها در مراکز دولتی ماهانه است. با این وجود اگر وضعیت فرد اورژانسی باشد، درمان او سریع انجام می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز می افزاید: ما به صورت مداوم بر همه بیمارستان های خصوصی، مطلب ها و کلینیک ها در شیراز و سایر مناطق استان نظارت می کنیم و در صورتی که مردم هم تخلف در اعلام هزینه ها و تعرفه ها را دیدند می توانند با شماره های 1819 و 190 تماس  بگیرند تا ما برخورد کنیم.

به گفته مدیرعامل خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان در فارس نیز برخی از افرادی که درگیر سرطان می شوند، به دلیل نداشتن توان مالی درمان را نیمه کاره رها می کنند. آمنه اسلامی چینی می افزاید: قیمت برخی آمپول ها و دیگر داروهای این بیماران میلیونی است و گاهی هزینه یک ماه این مبتلایان بیشتر از 50 میلیون تومان می شود و همین مسئله باعث می شود برخی منظم دارو مصرف نکنند و حتی درمان را کنار بگذارند.