چرا بوردو سبزترین شهر فرانسه است؟

بوردوی فرانسه به علت ترویج سبک زندگی دوستدار محیط زیست به عنوان سبزترین شهر فرانسه شناخته می‌شود.

چرا بوردو سبزترین شهر فرانسه است؟

شهر بندری بوردو در جنوب فرانسه با ۳۵۰ ساختمان و بنای تاریخی، ده‌ها موزه و گالری هنری و یک مرکز جدید برای ارائه بعضی از بهترین غذاها در کل فرانسه، به‌عنوان سبزترین شهر در میان ۴۴۴ شهر فرانسه شناخته می‌شود.

مقامات شهری خاطرنشان کردند که شهرها و شهرک‌ها در رقابت برای کسب این عنوان بر اساس معیارهای عینی و قابل سنجش مربوط به جابه‌جایی، برنامه‌ریزی شهری، مسکن، حفاظت از محیط زیست و مواردی از این قبیل مورد ارزیابی قرار گرفتند.

شهردار بوردو این عنوان را نشانی از قدردانی از بوردو، ساکنان، انجمن‌ها، شرکت‌ها و مقامات دولتی آن معرفی کرد که با هم هر تغییر مسیری را ممکن می‌کنند. وی افزود که این جایزه بوردو را تشویق می‌کند تا تلاش‌های زیست‌محیطی خود را افزایش دهد و پایدارتر شود.

بوردو، سبزترین شهر فرانسه

بوردو پایتخت دوچرخه‌ها و پر از مناطق سبز و پروژه‌های پایدار است که معماری جذاب آن در سراسر جهان شناخته شده و تعهد پرشوری به حفاظت از اکوسیستم و ترویج سبک زندگی دوستدار محیط زیست خود دارد. بوردو در واقع نشان‌دهنده مدلی روشنگر از شهری است که در هماهنگی با طبیعت زندگی می‌کند و شکوفا می‌شود.

شهر دوچرخه‌ها

بوردو به‌واسطه جذابیت و میراث فرهنگی غنی خود مشهور است، اما جایگاه خود را به‌عنوان بهشت واقعی برای دوچرخه‌سواران نیز تثبیت کرده و به‌عنوان شهر دوچرخه‌ها شناخته می‌شود که گذشته تاریخی خود را به‌طور هماهنگ با یک حمل و نقل مدرن و پایدار ترکیب می‌کند.

تقریباً ۱۲ درصد از ساکنان بوردو با ۲۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری و تعداد بالایی از مغازه‌های تعمیر و پارکینگ‌های دوچرخه، به‌عنوان وسیله اصلی حمل‌ونقل از دوچرخه استفاده می‌کنند و این رقم در برخی مناطق از ۲۰ درصد نیز فراتر می‌رود. در واقع این شهر یکی از دوستدار دوچرخه‌ترین شهرهای فرانسه است که دوچرخه‌سواری در آن بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ تقریباً ۲۰ درصد و زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری تقریباً هشت درصد افزایش داشته است. این شهر متعهد شده که مسیر دوچرخه‌سواری را در فرانسه هموار کند و مسیرهای دائمی جدید بدون ماشینی را به شبکه دوچرخه‌سواری فوق‌العاده خود اضافه کند که تعهد شهر را نسبت به آگاهی‌های زیست‌محیطی و سبک زندگی شهری سالم‌تر شهر تقویت می‌کند.

شهر بدون خودرو

بوردو شهری با فضاهای فوق‌العاده و آگاهی عمیق زیست‌محیطی، تغییرات لازم برای تبدیل شدن به شهری «بدون خودرو» را در پیش گرفته است. این رویکرد جسورانه، خیابان‌ها را به مناطق پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حمل‌ونقل عمومی تبدیل کرده است که نه‌تنها آلودگی هوا و ترافیک را کاهش می‌دهد، بلکه روحیه اجتماعی قوی‌تر و ارتباطات عمیق‌تری را با محیط اطراف ایجاد می‌کند. بوردو پیشگام جسورانه شهری عادلانه‌تر، سبزتر و سرزنده‌تر و گواه این است که آینده‌ای بدون خودرو امکان پذیر است و همچنین است.

فضاهای سبز و پارک‌ها

بوردو همچنین به‌واسطه ساختمان‌ها و نواحی زیست‌محیطی خود دارای میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای کم است. این شهر تعداد زیادی پارک، خیابان‌های پردرخت، میدان‌های سبز و باغ‌های گل و سبزیجات دارد، اما تنها ۲۰ متر مربع فضای سبز عمومی برای هر ساکن دارد که کمتر از میانگین ۵۰ شهر بزرگ فرانسه است. این شهر فرانسوی به‌طور قطع اهمیت مناطق سبز را برای سلامت ساکنان خود درک و یادآوری کرده است که بوردو در سال ۲۰۲۱ برنامه‌هایی را برای گسترش مناطق سبز و ساخت مناطق جدید اتخاذ کرده و تصمیم گرفته است در سال‌های آینده به اجرای پروژه‌های سبزسازی خود ادامه دهد. بنابراین بوردو تبدیل به شهری می‌شود که در آن سبز بودن بخشی ضروری از زندگی روزمره مردم است و تعهد شهر را به یک سبک زندگی متعادل و محیط شهری دلپذیر برجسته می‌کند.

سبک زندگی ارگانیک

بوردو دارای طیف گسترده‌ای از بازارها، مغازه‌ها و سوپرمارکت‌هایی است که غذاهای ارگانیک ارائه می‌دهند و این امر توجه روزافزون آن به سلامت و اکوسیستم را برجسته می‌کند. فروشگاه‌های تخصصی و تعاونی‌های این شهر، از خواربارهای روزانه گرفته تا محصولات خاص، گزینه‌های بسیار متنوعی را ارائه می‌دهند که این امر به ساکنان و گردشگران اجازه می‌دهد تا سبک زندگی سالم‌تر و سازگارتر با محیط زیست را اتخاذ کنند. بنابراین بوردو خود را به‌عنوان مکانی معرفی می‌کند که در آن انتخاب یک سبک زندگی ارگانیک نه‌تنها ممکن، بلکه در دسترس و رضایت‌بخش نیز می‌شود.