نگاهی به کانسپت ویلای باغچه‌های معلق

ایده اصلی این خانه بر اساس ایجاد باغچه‌های دایمی‌سبز در خانه و تبدیل آن به ویلا باغ است. جایی که هر قسمتی از آن باغچه‌ای قرار داشته باشد. بدین منظور از الگویی قدیمی، یعنی حیاط مرکزی استفاده شده است. در این الگو حیاط در میان خانه، اتاق خواب‌ها در دو ضلع روبروی هم و نشیمن‌ها با عنوان تابستان نشین و زمستان نشین در دو سمت دیگر واقع می‌شده‌اند. در این طرح حیاط مرکزی به قسمت‌های کوچکتر تقسیم شده، اتاق خواب‌ها بالاتر رفته و هر کدام بخشی از حیاط مرکزی را به خود اختصاص داده‌اند. نشیمن‌ها نیز در پایین به هم متصل شده و دو باغچه در دو سمت آن قرار گرفته است. بدین صورت برای هر قسمت از ویلا باغچه‌ای اختصاصی وجود دارد و این فضاها در ارتباط با یکدیگر معنی پیدا می‌کند.

نگاهی به کانسپت ویلای باغچه‌های معلق

یکی از هندسه‌های قدیمی‌که البته در معماری مدرن نیز بسیار مورد استفاده بوده است، هندسه مربع‌های نه گانه است که در معماری قدیمی بسیاری از خانه‌ها در خاورمیانه نیز دیده می‌شود که شناخته شده ترین آنها در ایران با نام چهار صفه دارد. طبقه همکف ویلا بر اساس تقسیم بندی ۹ گانه جرز‌ها شگل گرفته است. این بخش هم در هندسه و هم در استفاده از مصالح سنگین مشابه خانه‌های قدیمی است.
ساخت طبقه همکف با استفاده از مصالح بنایی و به کمک تری دی پرینت انجام می‌پذیرد. در خانه‌های سنتی، سطح طبقه همکف به اندازه یک نیم طبقه داخل زمین قرار می‌گرفت؛ ازین رو از خاک کنده شده به منظور تولید بلوک‌های طبقات استفاده می‌شده است. از همین روش برای تهیه مصالح تری دی پرینت هم می‌توان بهره برد؛ البته با ترکیب خاک محلی و سیمان و سایر افزودنی‌های لازم.
طبقه همکف قسمت اصلی خانه است که فضاهای نشیمن، استخر، آشپزخانه، مجلس و اتاق‌های خدمه در آن قرار گرفته است. این طبقه دارای دو ورودی مهمان از بالا سمت راست و خصوصی از بالا سمت چپ می‌باشد. ورودی مهمان از یک سمت به مجلس و از قسمتی به درب ورودی خانه منتهی می‌شود. ورودی خصوصی نیز با یک نیم طبقه به پایین به پیش ورودی دوم خانه و استخر ارتباط می‌یابد. خدمه و اتاق راننده نیز با دسترسی اختصاصی از پله ای به قسمت اتاق خود دسترسی پیدا می‌کنند. فضای آنها از فضای خصوصی جدا شده، در عین حال با یک در به مجلس اتصال می‌یابد. فضای مجلس می‌تواند با پرده‌ها یا پانل‌های جدا کننده از فضای داخلی خانه مجزا یا با آن مرتبط و یکپارچه گردد. در قسمت پایین بنا نیز یک ورودی فرعی و یک پارکینگ روباز تامین شده است.
دسترسی به طبقه اول با نیم طبقه حرکت به بالا از طریق ورودی خصوصی و از طبقات به کمک پله و آسانسور امکان پذیر است. در این طبقه در قسمت میانی نشیمن و در دو سمت اتاق خواب‌های قرار گرفته‌اند. اتاق خواب‌ها به صورت مکعب‌های پیش ساخته در این طبقه و طبقه بالا تکرار می‌شوند.
دسترسی یه طبقه دوم از طریق پله و آسانسور صورت می‌پذیرد. در این طبقه نیز دو اتاق با باغچه‌هایشان و یک باغچه عمومی‌قرار گرفت است. چیدمان باکس‌های اتاق خواب‌ها به گونه ای است که بعد‌ها می‌توان اتاق‌های بیشتری را در طبقه اول و دوم اضافه کرد و که امکانی مهم در صورت گسترده‌تر شدن خانواده است.
در اقلیم‌های گرم و مرطوب به خصوص در شب، تهویه عبوری نقش بسیار موثری در ایجاد هوای مطلوب در فضاهای داخلی دارد. حجم‌های طبقات بالا و نیز پایین به فاصله‌هایی از یکدیگر امکان تهویه عبوری موثر را ایجاد می‌کند. به دلیل وجود توفان‌های شن، شیدر‌ها به عنوان حایل‌هایی از ورود گرد و غبار جلوگیری کرده و وجود شیشه‌ها به عنوان فیلتر مقاوم نهایی در مقابل طوفان‌ها عمل می‌کند.

مشخصات طرح:
• طراح: دفتر معماری ایده همساز
• معماران: ریوف قاسمی،‌ ساناز بیوک آقازاده
• همکاران طراحی: سجاد عبادی، محمد بهمنی، باران ریاحی، سمیه خجسته
• رده: کانسپت
• محل پروژه: امارات متحده عربی، دبی
• سال: 
۱۴۰۲