هنر، بخش اجباری ساخت‌وسازهای کلان‌شهر فرانسوی

کلان‌شهر مون‌پلیه در فرانسه به‌منظور فضاسازی برای فرهنگ‌سازی در جنگل بی‌روح شهری استفاده از عنصر هنر را در تمام ساختمان‌های مسکونی آینده اجباری و تأکید کرد ارزش آثار هنری نباید کمتر از یک درصد قیمت پرداخت شده برای زمین باشد.

هنر، بخش اجباری ساخت‌وسازهای کلان‌شهر فرانسوی

کلان‌شهر مون‌پلیه، سومین شهر بزرگ ساحل جنوبی و هفتمین شهر بزرگ فرانسه، از تصویب یک قانون اجباری در زمینه ساخت‌وسازهای شهری خبر داد و اعلام کرد که تمام پروژه‌های توسعه مسکن در این شهر باید شامل یک اثر هنری در مناطق مشترک خود باشند. این قانون مون‌پلیه را به نخستین شهر در آن کشور و حتی جهان تبدیل می‌کند که گنجاندن هنر را در فرآیند طراحی معماری الزامی کرده است.

مقامات مون‌پلیه هدف خود را تبدیل این شهر مدیترانه‌ای توریستی به یک موزه هنری واقعی در فضای باز به جای محدود شدن آثار هنری به فضای بسته موزه‌ها و تلفیق هنر مدرن به بخشی از زندگی روزمره و مناطق مسکونی ساکنان شهر اعلام کردند. آن‌ها تأکید کردند که ارزش آثار هنری نباید کمتر از یک درصد قیمت پرداخت شده برای زمین بناها باشد.

فضاسازی برای فرهنگ‌سازی در جنگل شهری

قانون اضافه شدن آثار هنری به ساختمان‌های مسکونی در کلان‌شهر مون‌پلیه به‌منظور فضاسازی برای فرهنگ‌سازی در جنگل بی‌روح شهری به تصویب رسیده که در جهان امروز در حال فراگیر شدن است. در واقع شهرهای امروزی به جنگلی مملو از سازه‌های بتنی و ساختمان‌های سربه‌فلک‌کشیده بی‌روح تبدیل شده‌اند که ساکنان خود را به سمت دل‌مردگی سوق می‌دهند. شهر توریستی مون‌پلیه در حال مقابله با این فاجعه است.

آثار هنری مورد استفاده در ساختمان‌های این شهر باید پیش از اجرا به تأیید کمیته مسئول مدیریت هنری ابتکار شورای شهر برسد. هدف این کمیته پرهیز از برخورد ترجیحی با هنرمندان و انتخاب همیشگی تنها یک نام است. با این وجود به روند انتخاب هنرمند و اثر هنری مناسب برای زیبایی ساختمان مسکونی هیچ اشاره‌ای نشده است. تنها مؤلفه اعلام‌شده فعلی این است که بودجه تخصیص‌یافته برای راه‌اندازی این اثر هنری نباید کمتر از یک درصد ارزش پرداخت‌شده برای زمینی باشد که ساختمان در آن ساخته می‌شود. تا آنجا که به قالب اثر هنری مربوط می‌شود و با توجه به اینکه این اثر می‌تواند مجسمه، نقاشی دیواری، هنر خیابانی، اینستالیشن یا چیدمان هنری باشد، آزادی عمل زیادی وجود دارد.

قانون جدید باعث می‌شود تا سال ۲۰۲۶ و مطابق با یک سرمایه‌گذاری چند صد میلیون یورویی، حدود ۱۰۰ اثر هنری در کلان‌شهر مون‌پلیه ایجاد شود که تعدادی از آن‌ها از فضاهای عمومی قابل مشاهده هستند و تعدادی تنها در فضاهای مشترک ساختمان‌ها قابل مشاهده هستند و به زیبایی شهر می‌افزایند.