فرصت آشنایی با یک هنر جذاب

برگزاری نمایشگاه مد و لباس در شیراز

فرصت آشنایی با یک هنر جذاب
در صورت استقبال مردم تلاش داریم این نمایشگاه به صورت فصلی در شیراز برگزار شود

سهیلا رفیعی نژاد/ نمایشگاه مد ولباس در هتل همای شیراز امروز در حالی آغاز به کار کرد که قبل از افتتاح رسمی و به محض باز شدن در تالار وصال  و حین چیدن رگال های لباس ها، مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرد. البته  به نظر می رسد برگزاری این نمایشگاه در هفته های قبل از عید هم  در این استقبال بی تاثیر نبوده است و با توجه به محل و زمان فصلی مناسب برگزاری این نمایشگاه انتظار می رود  فردا و پسفردا هم مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند. در این نمایشگاه که انواع و اقسام لباس های عفیفانه از برندهای مختلف و معتبر در معرض دید عموم قرار گرفته انواع مانتوها، چادر، روسری، شال و کت برای سلیقه ها و سنین مختلف و صرفا برای بانوان قابل مشاهده و البته خرید است. درصد قابل توجهی از این عرضه کنندگان، طراحان جوان لباس و پارچه های هنری هستند که کارهای آنها خاص و دلچسب است . برخی رگال ها هم به دلیل تلفیق هنر، به روز بودن و جوان پسندی و در عین حال رعایت اصالت پوشش، جمعیت و نظر بیشتری را به خود جلب کرده است.

با این وجود بسیاری از این تولیدکنندگان و طراحان لباس موانع بسیاری را پشت سر گذاشته اند و برخی هم به دلیل نوپا بودن همچنان با موانع دست و پنجه نرم می کنند. این وضعیت با توجه به گرانی پارچه و دیگر مواد مورد نیاز و هزینه  دوخت لباس، روز به روز نامناسب تر می شود. یکی از تولید کنندگان که صاحب یک برند شیرازی است که به ثبت ملی رسیده درحاشیه نمایشگاه مد ولباس می گوید: من وهمسرم که کارشناسی ارشد طراحی پارچه و لباس داریم از دو سال پیش کار را شروع کردیم . سپیده افصل اضافه می کند:

طراحی پارچه ها و تولید کارهایی که ارائه می دهیم کار خودمان است و  از فرم ها و رنگ هایی که در مبانی رنگ شناسی و هنرهای تجسمی اهمیت دارد استفاده شده است. علاوه بر این یک سری متن هایی از دوره های هنری مختلف را به منظور آگاهی دادن به مردم انتخاب و روی کارها چاپ کرده ایم. 

او با اشاره به هزینه های بسیار بالای کار عنوان می کند: بطور مثال قیمت چوب لباسی به عنوان کوچک ترین هزینه، دو ماه پیش بسته ای 35 هزار تومان بود و همین امروز تماس گرفتم و قیمت آن 65 هزار تومان شده و این وضعیت به طراحان لباس فشار بسیاری وارد می کند.

فاطمه افکاری یکی دیگر از تولیدکنندگان لباس هم می گوید: متاسفانه در شیراز لباس پوشیده مناسب سنین نوجوانان چندان وجود نداشت و برند ما به این منظور فعالیت دارد. در عین حال با توجه به سلیقه دهه نودی ها و هشتادی ها هدف مان بروز بودن لباس ها، در کنار پوشیده بودن است.

فهیمه و فرزانه غریبی نیز دو خواهر طراح لباس هستند که از سال گذشته  کار خود را در تهران شروع کرده اند نیز در این باره می گویند: ما حتی 10 سال خیاطی کرده ایم و نسبت به ارائه کارهایی که سلیقه بانوان را پوشش دهد بسیار حساس هستیم و در عین حال بالا رفتن قیمت پارچه ودستمزد خیاط و از همه مهمتر قدرت کم خرید مردم، جزو موانعی هستند که گاهی کار را سخت می کند. از آنجایی که تهران در این حوزه خیلی اشباع شده ، نمایشگاههای اینچنینی که در شیراز برگزار می شود با استقبال خوبی روبرو می گردد.

مجتبی رزاقیان تولید کننده پوشش الیاف طبیعی از تهران نیز عنوان می کند: کارهای ما بیشتر سنتی وبومی است و هدف ما ترویج فرهنگ ایرانی است.

 او می گوید: ما توقع حمایت داریم و برخی نه تنها استقبال نمی کنند بلکه موانعی هم ایجاد می کنند و دادن مجوز برای راه انداختن تولیدی خیلی سخت است و این جزو مهمترین موانع سر راه تولید کنندگان پوشاک است.

محمد مهدی ابراهیمی یکی دیگر از عرضه کنندگان تهرانی که در نمایشگاه مد و لباس شیراز شرکت دارد، مهمترین هدف  را کسب معاش و در کنار آن پر کردن خلایی که در خصوص عرضه لباس پوشیده وجود دارد ذکر می کند.

او اضافه می کند: بخش طراحی ما روزانه در حال ارائه طرحهای جدید و نو است و انتظار ما کاهش موانع و حداقل اضافه نشدن چالش ها است.

ابراهیمی می گوید: وقتی به واردات پارچه تعرفه بالایی وضع می شود، ضرر اصلی را من تولید کننده می کنم و حاشیه سود من به نوعی پایین می آید. امثال ما  تا جایی می توانیم دوام بیاوریم و از یک جایی توان ادامه نداریم. کما اینکه طی دو سال گذشته نزدیک به 30 نفر از همکاران و دوستان فعالم در این حوزه کارشان را تعطیل و یا تعدیل کرده اند. انتطار می رود حداقل تولید پوشاکی مانند چادر وعبا کالای فرهنگی محسوب شود. انجمن تولید گنندگان محصولات حجاب کشور همیشه این مسئله یکی از دغدغه های اصلی شان بوده است.

شهرزاد لرزاده طراح پارچه فعال در شیراز که از نقاشی ها و عکس های خود پارچه طراحی می کند نیز موانع سر راه خود را بسیار زیاد می داند. او می گوید: این قبیل کارها حاصل سالها تلاش و در واقع اثر هنری است و با پارچه های معمولی فرق دارد، در عین حال آنطور که باید قدر این قبیل محصولات را نمی دانند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در حاشیه افتتاح نمایشگاه مد ولباس می گوید: یک اتفاقی افتاده که بواسطه حضور بی ضابطه برندهای خارجی در کشور کارهایی که متعلق به تولید کنندگان ایرانی و اسلامی است خوب دیده نمی شود. حمیدرضا قانعی می افزاید: این قبیل نمایشگاهها به ما کمک می کند که ظرفیت های داخلی را به هموطنان و همشهریان مان معرفی کنیم و زمینه حضور این پوشاک که ارزان و عفیفانه و به روز است فراهم شود.

او اضافه می کند: ما طراحان بی نظیر لباس ایرانی در کشور و از جمله در شیراز داریم. این نمایشگاه  سه روزه  فرصت آشنایی اولیه است و علاوه بر این  فرصت خرید از فروشگاههای آنلاین و همچنین زمینه حضور این برندها را در شیراز فراهم کنیم. البته در صورت استقبال مردم تلاش داریم این نمایشگاه به صورت فصلی در شیراز برگزار شود. قانعی می گوید: هدف مان این است که زمینه حضور این برندها را در شیراز در آینده نزدیک فراهم کنیم. راه اندازی فروشگاههای متمرکز ویژه برندهای مختلف کشور در آنجا نیز جزو برنامه های ما است و امیدواریم بتوانیم در شیراز این اتفاق را رقم بزنیم.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس نیز در این خصوص می گوید: بیش از 100 برند در این نمایشگاه حضور دارند وامیدواریم شیراز سومین حرم اهل بیت شاهد فعالیت بیش از پیش برندهای فعال در این حوزه باشد. مصطفی مشفقیان اضافه می کند: ما قول می دهیم همکاری کنیم تا این نمایشگاه را در دیگر ایام سال بتوانیم به صورت فصلی در شیراز برگزار نماییم.

زهرا یقطین مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس نیز می گوید:  هدف این است که در یک فضای همدلی و همراهی در کنار فعالان حوزه مد و لباس کشور بتوانیم شیراز را که در حوزه فرهنگ و هنر زبانزد است، در حوزه مد و لباس هم  به جایگاه برتر کشور رساند.