همکاری دارپا (زیر نظرپنتاگون)و شرکت فناوری ساخت و ساز آمریکایی آیکان برای آغاز ساخت و ساز بر روی ماه !

به تازگی خبری منتشر شده است که دارپا یعنی سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته‌ی دفاعی ایالات متحده آمریکا (زیرنظر وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا)، شرکت فناوری ساخت‌و‌ساز آمریکایی آیکان را به عنوان همکار خود برای برنامه‌ریزی و ترسیم چهارچوبی پیرامون آغاز معماری درماه انتخاب کرده است!

همکاری دارپا (زیر نظرپنتاگون)و شرکت فناوری ساخت و ساز آمریکایی آیکان برای آغاز ساخت و ساز بر روی ماه !

این همکاری که در قالب پروژه‌ی لونا-۱۰ تعریف شده است، متشکل از مطالعه‌ی معماری قمری است که به مدت هفت ماه و با هدف ایجاد چهارچوبی برای معماری تجاری در ماه که به هدایت تحقیقات و سرمایه‌گذاری در ماه در ده سال آینده کمک می‌کند، اجرا خواهد شد.

لازم به یادآوری است که سال ۲۰۲۲ میلادی بود که شرکت فناوری ساخت‌و‌ساز آمریکایی آیکان به انعقاد قراردادی به ارزش ۵۷.۲ میلیون دلار با ناسا برای توسعه فناوری‌های ساخت‌و‌ساز مبتنی بر فضا پرداخت!

آیکان در قالب این قرارداد، به توسعه‌ی سیستم المپوس می‌پردازد. المپوس، یک طرح بلندپروازانه برای ساخت سازه‌هایی در ماه و مریخ با استفاده از منابع درجا (به عنوان مصالح ساختمانی) برای ایجاد یک حضور پایدار در این دو سیاره است.

در انتها لازم به بیان است سال ۱۹۵۸ بود که دارپا زیرنظر پنتاگون  تاسیس شد! برخی از مهم‌ترین پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیکی دنیا بی‌تردید مدیون تلاش‌های دارپاست و مستقیما از آزمایشگاه‌های این سازمان سری بیرون آمده‌ است.

به طور کلی دارپا بخاطر ترسناک بودن آزمایش‌های خود شناخته می‌شود، اما این سازمان در ارائه اختراعات مهم و تکنولوژی‌های تازه‌ای (چه در زمینه نظامی و چه سیستم‌های هوشمند) مانند جی‌پی‌اس، هارپ، هواپیماهای رادارگریز و یا حتی واکسن‌های mRNA نیز فعالیت داشته است.