نگاهی به کانسپت ویلاهای رویایی ریاض | طرحی از دفتر معماری RMM Architects |

در روایات نقل شده قرن‌ها قبل از آنکه پاندمی ویروس کرونا اهمیت محیط زیست و سلامت را به آدمی گوشزد نماید و موجب تغییر روش‌های زندگی روزمره گردد و ما را مجبور به گذراندن زمان‌های زیادی در خانه‌هایمان نماید، بخت نصر دوم، باغات معلق بابل را در شهر باستانی بابل و برای ملکه خویش، آمیتیس، ساخته است. آمیتیس شاهزاده سرزمین ماد بود و از آن روی به ازدواج بخت نصر دوم در آمد تا پیوند نیکویی باشد با هدف صلح و صفا میان دو امپراتوری؛ اما پس از مدتی آمیتیس که به آب و هوای خشک منطقه عادت نداشت، دچار بیماری شد و بخت نصر برای بازگشت سلامتی همسر خود دستور به ساخت باغات معلق بابل داد و ابتدا قصری باشکوه ساخته شد و سپس باغات بر روی آن احداث شدند. به نظر می‌رسد زمان بازنگری انسان به ارتباطش با طبیعت و محیط اطراف فرا رسیده است؛ نگرشی از جنس نگرش پیشینیان.

نگاهی به کانسپت ویلاهای رویایی ریاض | طرحی از دفتر معماری RMM Architects |

تصویر خیمه‌ها در بیابان
خیمه از قدیمی‌ترین اشکال فضای مسکونی است و همه ما از ترکیب آن در یک زمینه بیابانی تصویر اشنایی در ذهن داریم.

سیال همچون شن‌های روان صحرا
ساماندهی فضایی موجود خانه‌ها که معمولاً در یک نقطه آغاز و به انتها می‌رسد و در این ویلاها سعی شد تا سیرکولاسیون فضایی تغییر کند و حرکت در فضاها (سیالیت) با حفظ عملکرد و حریم هر فضا، به صورت آزادانه‌تری شکل بگیرد و تا حد ممکن از شکل گیری فضاهای انتهایی dead end پرهیز گردد. این تداوم، حرکت، تنوع و جذابیت فضایی طرح را بیشتر نمایان می‌سازد. تلفیقی از اتفاقات متفاوت در یک فضای واحد برای لمس زندگی و تجارب جدید در جهان آینده، لذت ترکیب فعالیت‌های روزمره در فضاهایی سیال و نشاط آور (غیر کسل کننده) اتفاقیست که می‌تواند تعبیر دیگری از یک فضای آینده محور (فیوچرستیک) و لاکچری باشد.

باغ بهشت garden of eden
باغ در حیاط خانه‌ها همراه با آب و درختان میوه تمثیلی از بهشتی است که در کتاب آسمانی مسلمانان توصیف شده و می‌توان از آن به یک بهشت کوچک در فضای سکونت یاد کرد.
در طرح از باغ ایرانی، یک محور سبز با مسیری از درختان بلند و از باغ ژاپنی فرم‌های آزاد محوطه و فرم‌ها و خطوط آن الهام گرفته شده که در آن مسیرهای حرکت و آب و گیاهان با پیروی از خطوط طبیعت و با نظمی پنهانی شکل می‌گیرند.

اقلیم و پایداری
طراحی ساختمان‌ها در اقلیم‌کویری با دشواری‌های محیطی فراوان (تابش شدید، آفتاب، اختلاف زیاد دمای روز و شب، طوفان شن) نیازمند اتخاذ تصمیمات ویژه‌ای است تا آسایش ساکنین را تامین نماید.
پوسته‌های ساختمان در اضلاعی که در معرض تابش شدید قرار دارند بصورت بسته یا نیمه بسته و در اضلاع محفوظ‌تر از تابش، شکل بازتری دارند و یا روی به محدوده بسته‌تر و حفاظت شده داخلی (حیاط‌ها ویدها) گشوده‌اند تا از شرایط سخت و طاقت فرسای محیط خارجی ساختمان مصون بمانند. این حفره‌ها در میانه جرم ساختمان (حیاط‌ها – ویدها) نور کنترل شده و فضای سبز را به محیط داخلی می‌آورند. عدم تقسیم بندی فضاها به شکل مرسوم و تا حد ممکن مرتبط با یکدیگر دسترسی و عمق دید بیشتری به این حیاط‌ها فراهم می‌سازد. تعبیه آب انبار، حوضخانه، بادگیر و سرداب‌های زیرزمینی در ویلا راهکارهای مناسبی برای پایداری بیشتر و صرفه‌جویی در مصرف انرژی محسوب می‌گردند. بخش‌هایی از ساختمان تا حد امکان و با توجه به عملکرد و برنامه، طرح در درون زمین و یا در دل تپه استقرار می‌یابند تا در بهترین وضعیت قرارگیری نسبت به شرایط محیط اطراف باشند.

مشخصات طرح:
• دفتر معماری:
 دفتر معماری RMM Architects
• مدیر طراحی: رهام مقصودلو
• طراح: سامان غلامی
• تیم طراحی: محسن تاجیک، نیوشا میچانی، پیمان نوذری، مهدی میرزایی، الهام پدرامی، فریده مرادی، آروین میرزاخانیان 
• رده: مسکونی
• محل پروژه: عربستان صعودی، ریاض
• سال طراحی: ۱۴۰۱
• جایزه:
o فینالیست مسابقه RIYADH Dream Villas | 2022
برگزار کننده مسابقه: Young Architects Competitions