نگاهی به پروژه «ویلا مشرف» برنده مدال طلای پنجمین دوره جایزه گلدن ترزینی

پروژه «ویلا مشرف» برنده مدال طلای پنجمین دوره جایزه گلدن ترزینی ۲۰۲۲ شد.

نگاهی به پروژه «ویلا مشرف» برنده مدال طلای پنجمین دوره جایزه گلدن ترزینی

توضیحات طرح:

زمانی که پروژه مشرف به تیم طراحی محمدرضا کهزادی معرفی شد، مساله اصلی کارفرما اشراف همسایگان داخل شهرک ویلایی به فضاهای درونی ویلا و لنداسکیپ و استخر بود. او خواهان امنیت و امکانات این شهرک ساحلی و خصوصی و در عین حال شفافیت بصری فضاهای داخلی نسبت به فضاهاى خارجى بود؛ به عبارت دیگر، حفظ همزمان حریم شخصی و داشتن دید کاملاً واضحی به بیرون تا افراد حاضر در نقاط عمومی شهرک، دید به داخل نداشته باشند. ایجاد تیغه های همراستا با جداره مشترک ساختمان و خیابان شهرک، این مرز را ایجاد و در نقاط مختلف، نقش های گوناگونی اعم از دیواره جدا کننده، آبنما، ایوان ورودی، جانپناه و … پیدا کرد.

ویلا در عین داشتن جداره های شیشه ای و شفافیت فضای درونی، قالب خصوصی خود را هم حفظ کرد؛ به گونه ای که همانند معماری برون گرای مسکن در شمال ایران، ارتباط مناسبی با لندسکیپ و فضای عمومى شهرک پیدا کرده است و در عین حال می تواند فضای خصوصی خود را به نحو دلخواه داشته باشد؛ این یعنی ترجمه معماری گذشته این منطقه به زبان امروز و برای کاربر امروزی.

در فضاهای داخلی ویلا، عناصری مانند آشپزخانه، شومینه و قاب تلویزیون، به شکلی طراحی شده اند که با حالت روتین خود متفاوت هستند. به طور مثال، آشپزخانه در مرکز طبقه همکف و مابین فضای پذیرایی و هال خصوصی قرار گرفته است و از طریق شکاف موجود بین کابینت های پایین و بالا، ارتباط بصری بین این فضاها را میسر می کند. شومینه نیز در جای خود می چرخد و به راحتی می تواند به هر نقطه ای که نیاز هست، چرخانده شود.

مشخصات پروژه:

طراح: دفتر معماری محمدرضا کهزادی | MRK Office

معمار اصلی: محمدرضا کهزادی

تیم طراحی: ندا میرانی، محمد آقاجانی، مرتضی علیمحمدی، حسین آقایی، نرگس سفیدابی، مهنوش غفاری، سرگل تهرانی، مهرداد باقری، معظمه اشکوریان، صنم کشور پژوه، سپهر صادقی، سوگند شورج

کارفرما: علیرضا دارابی

رده: مسکونی

مساحت زمین: ۵۰۰ مترمربع

زیربنا: ۴۲۰ مترمربع

محل پروژه: ایران | مازندران | چلندر

سال: ۱۳۹۸ – ۱۳۹۹

جایزه: مدال طلای پنجمین دوره جایزه گلدن ترزینی (۲۰۲۲) ۵th Golden Trezzini Awards در بخش پروژه اجرا شده مسکونی |

فینالیست پنجمین دوره جایزه شایستگی معمار ایرانی (۱۴۰۱) خانه های ویلایی

• تصاویر: دید استودیو، بنیامین جهانشاهی