نگاهی به طرح تقدیر شده مسابقه محدود برج‌های دوقلوی Skyview بابلسر

لازمه تعریف سبک زندگی متفاوت در یک خانه دوم در طبیعت شمال ایران، بر هم زدن مرز بین بیرون و درون و یا به نوعی امتداد بیرون به درون و بالعکس است. ساختار شکل گرفته این پروژه و ارتفاع آن، راه حل طراحی را به سمت چروک دادن جداره پیش برد. افزایش نسبت محیط به مساحت پروژه به معنای افزایش ارتباط با بیرون، تداوم بیرون به درون پروژه، تشکیل فضاهای باز و نیمه باز متعدد با کارکردهای متفاوت و بهره مندی بیشینه از دید و منظر بیرونی است.

نگاهی به طرح تقدیر شده مسابقه محدود برج‌های دوقلوی Skyview بابلسر

به بیان دیگر جداره منحنی تخم مرغی شکل این پروژه می‌بایست در خود می‌شکست تا فضاهای باز را به درون خود راه دهد تا فضاهای باز نه مانند یک برش عمیق در پلان بلکه به عنوان فضاهایی به رسمیت شناخته شده و در امتداد فضاهای درونی پروژه شکل گیرد. نرمی و انحنای پوسته بیرونی هر چه به مرکز پلان نزدیک تر می‌شود منظم تر، راست گوشه تر و عملکردی تر می‌شود و نهایت آن مرکز ثقل هر پلان است که فضایی است کاملاً راست گوشه که از آنجا که این مرکز ثقل از نظر عملکردی نیز فضاهای خاصی را در خود جای می‌دهد تفاوت‌هایی از نظر مصالح و طراحی داخلی با مابقی فضاها دارد.
ایده فضاهای باز یا حیاط‌های پیرامونی متعدد و متنوع از نظر عملکرد و اندازه به دنبال ایجاد بسترهایی برای تعریف و گسترش فعالیت‌های فضای باز بوده است. فضاهایی که می‌تواند بخش عمده‌ای از فعالیت‌های روزانه را به شکل‌های گوناگون در خود جای دهد.
این ایده برای تشکیل دادن نما و هویت پروژه، نیازمند اضافه شدن تنوع بوده است. تنوعی که نمود بیرونی آن در جانمایی متفاوت فضاهای باز پیرامونی در طبقات مختلف دنبال شده است و در داخل ساختمان در چیدمان فضاهای داخلی و نحوه استقرار و اندازه هسته مرکزی پلان به منظور تنوع در محصول قابل ارائه به مشتری نمود پیدا کرده است. در این ایده فضای میان دو برج فضایی است برای زندگی اجتماعی و تنفس طبیعی پروژه که پیشنهاد شده است اتصال دو برج در نقاط بیشتری صورت پذیرد تا فضاهای میانی انسانی تر و امن تر گردد.
با توجه به سطح زیاد نمای شفاف پروژه و زاویه ۳۶۰ درجه آن، استفاده از پوسته دوم برای کنترل شرایط محیطی داخلی و ایجاد آسایش حرارتی در عین کاهش مصرف انرژی به خصوص در جهت‌های نامطلوب جغرافیایی ضروری به نظر می‌رسید. این پوسته در مجموع با پوشش دادن تقریباً نیمی از نما با تمرکز در اضلاع شرق و غرب پروژه طراحی شده است.

مشخصات پروژه:
• معمار مسئول: علی اندجی گرمارودی
• تیم طراحی: مهرنوش کیا، شایان ابراهیمی، مهدیس حق شناس، محمد جواد سعیدی، غزاله علی سیرت، یونیتا برادریان، پرستو صمدی
• تصویرسازی: حسام شیری، الناز فدایی
• رده: مسکونی
• کارفرما: شرکت ایکاد
• محل پروژه: بابلسر
• سال: ۱۴۰۳
• جوایز و افتخارات:
o تقدیر شده در مسابقه محدود برج‌های دوقلوی Skyview بابلسر | ۱۴۰۲