نگاهی به ساختمان اداری هیترا | برنده Architecture Masterprize (AMP) 2022 |

ساختمان به عنوان عنصری واحد از شهر، تأثیری اجتناب ناپذیر بر محیط پیرامونش دارد. در طول فرآیند طراحی، در نظر گرفتن این اثر متقابل برای ایجاد یک رابطه برد-برد بین ساختمان و شهر بسیار مهم است. در این پروژه، فرم، کلید اصلی طراحی پروژه بود. در اینجا، عناصر رسمی در هر دو بخش کلی و مجزا مورد استفاده قرار گرفتند.

نگاهی به ساختمان اداری هیترا | برنده Architecture Masterprize (AMP) 2022 |

ساختمان تجاری – اداری هیترا در تقاطع دو خیابان اصلی در محله ولنجک تهران واقع شده است. در سرتاسر زمین این پروژه ۱۵ درصد اختلاف ارتفاع وجود دارد. طبقات بالای همکف به واحدهای اداری اختصاص دارد. بخش تجاری و ورودی ها برای ایجاد پاسیوهای سبز در فضای باز برای استراحت مردم ترتیب داده شده اند. این سکوها با سطوح خیابان در دو طرف ساختمان هماهنگ شده اند تا یک میدان شهری برای عموم ایجاد کنند.

در مخالفت با روند رایج در شهر که اکثر ساختمان ها بر اساس منافع شخصی طراحی می شوند، این پروژه سعی دارد با طراحی فضای عمومی برای محله که به شدت مورد نیاز است، یک الگوی برد-برد برای فراهم شدن منافع واحدهای تجاری و شهر اجرا کند. در راستای این سناریو، می توان فضاهایی بدون حائل در اختیار شهر قرار داد تا بتوانند محله های تهران را تبدیل به فضاهای پویاتری کنند؛ یعنی فضاهای تجاری فقط به صورت الگوی درونی شکل نگیرند و تعامل بیشتری با بافت پیرامونی خود داشته باشند.

معیارهای اصلی این پروژه، ارزیابی مجدد مورفولوژی یک ساختمان اداری معمولی برای بهبود کیفیت نور طبیعی و دید بدون تغییر مساحت ساخت بهینه ساختمان بود. بازتعریف قوانین مدون در پروژه های محدود شهری باعث ایجاد الگو در بافت و در نتیجه اصلاح آنها می گردد؛ قوانینی مانند سطح اشغال، وید، میزان مصرف شیشه و صلبیت. این قوانین در عین رعایت، بازنگری هایی در آنها رخ داده است. آئین نامه استاندارد ساختمان های اداری در تهران حاکی از آن است که مساحت تصرف ساختمان نباید بیش از ۶۰ درصد مساحت زمین + ۲ متر باشد. همچنین نسبت مجاز شیشه به سایر مصالح به کار رفته در نما ۴۰ درصد است.

این دو آیین نامه در بررسی های اولیه این پروژه به منظور بهینه سازی نور و دید طبیعی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. معیار دیگر، طراحی سیستم یکپارچه برای مناطق تجاری و اداری بود. حجم اولیه پروژه با جابجایی فضای خالی داخلی به سطح شکل گرفته است. این فضای خالی نه تنها ورودی اصلی را تشکیل می دهد بلکه نور و دید واحدهای مرکزی را نیز فراهم می کند. این طرح جدید، سطح ساختمان در تماس با شهر را افزایش می دهد و افراد را از طریق ورودی ایجاد شده به منطقه اداری متصل می کند.

موضوع دیگر این سیاست گذاری در پروژه، بهره گیری از دید شهر از داخل پروژه بوده که بازشوهای بزرگتری در این ساختار در پوسته فراهم شده که در حین ثابت بودن پوسته، دید داخل محدود نشود. تکنیک به کار رفته در این ساختار، ترکیب سازه فلزی با آجر به صورت پیش ساخته است. این روش، امکان گریز از محدودیت ابعاد بازشوهای تولید شده از مصالح آجر را فراهم کرده است.

هدف در سازماندهی کالبدی این پروژه، رسیدن به یک پلان کالبدی یکپارچه برای شکل گیری واحدهای اداری و تجاری و ورودی های مجموعه است. در این جهت ایده کالبدی طرح از قرارگیری وید داخلی در بیرون پروژه شروع شد تا بدین وسیله واحدهای میانی نور جنوب و دید شهر را بتوانند داشته باشند. پلان بر اساس نیروهای توسعه فضای خالی شکل گرفت تا بتواند ورودی را تعریف کند و نور نیز به سطوح داخلی هدایت شود. این پلان، میزان سطح تماس شهر با پروژه را افزایش داده و از قسمت همکف (ضلع شمال) تعریف کننده فضای بیرونی و مرتبط با شهر می باشد. ورودی اداری و لابی مجموعه در بخش اداری خود را به فضای باز میانی مجموعه می رساند. به گونه ای که جریان برد-برد بین فضاهای اداری-تجاری و شهر از طریق آن پدید آید.

به دنبال شیب موجود در سایت، منطقه تجاری پروژه در سه سطح تشکیل شد. دو ورودی (شمالی و جنوبی) برای قسمت اداری قرار داده شده است که هر دو به لابی اداری مجموعه متصل می شوند. همانطور که قبلا ذکر شد، دو مورد از ملاحظات اصلی ایجاد یک حجم یکپارچه و ارزیابی مجدد ۴۰٪ شیشه استفاده شده در نما بود. علاوه بر این، اجتناب از اشکالی که باعث اختلال در شهر می شوند نیز حائز اهمیت است.

 

با در نظر گرفتن تمام معیارهای فوق، یک نمای دو پوسته یکپارچه با پوسته متخلخل بیرونی که توسط قاب های فلزی و آجری تشکیل شده است، ایجاد شد. ترکیب قاب های آجری و فلزی، ماژول هایی را تشکیل می دهد که بازشوهای بزرگ تری را در نما ایجاد می کند. این ایده، بر اساس موقعیت مکانی و زاویه دید، ترکیبی از رنگ های آجری و فیروزه ای را برای بینندگان نمایش می دهد. اندازه قاب ها بر اساس موقعیت آنها در نما متفاوت است. علاوه بر این، پنجره های شیشه ای پیوسته در لایه داخلی دو پوسته امکان نفوذ نور خورشید به واحدهای اداری را فراهم می کند و مصرف برق را در کل ساختمان کاهش می دهد. این دهانه ها دسترسی به پوسته بیرونی ساختمان را فراهم می کند.

توضیحات پروژه:

طراح: دفتر معماری هوبا طرح – Hooba Design

معماران اصلی: هومن بالازاده

تیم طراحی: الهام سیفی آزاد، پریما جهانگرد، مونا رضوی، سعید فرشباف

طراحی فاز دو: بابک نصیرآبادی، فاطمه دهقانی

مشاور سازه: آقای محمدرضا رحیم زاده

تاسیسات الکتریکی: آقای قندیل زاده

تاسیسات مکانیکی: مهرآورا

کارفرما: آقای رحیم زاده

رده: اداری – تجاری

مساحت زمین: ۹۳۱.۶۱ مترمربع

مساحت ساخته شده: ۵۹۶۰ مترمربع

محل پروژه: ایران / تهران / ولنجک

سال: ۱۴۰۰

جایزه:

برنده Architecture Masterprize (AMP) | 2022 | ساختمان های تجاری

برنده DNA Paris Design Awards | 2022 | ساختمان های تجاری

رتبه دوم جایزه معمار | ۱۴۰۰ | ساختمان های عمومی

رتبه اول چهاردهمین دوره جایزه معماری ایران | ۱۴۰۰ | ساختمان های عمومی

رتبه اول مجله ۲A | 1400 | ساختمان های تجاری