نگاهی به رتبه دوم مسابقه محدود معماری شهرک آموزشی سرمد در اروند

نگاهی به رتبه دوم مسابقه محدود معماری شهرک آموزشی سرمد در اروند

چگونه آموزش همه جا اتفاق می‌افتد؟
مدرسه تنها یک ساختمان و یا سخت افزار نیست بلکه بستری برای آموختن مهارت زیستن است ما فکر می‌کنیم که این فرایند رشد و تربیت در درجه اول نیازمند یک محیط است و مدرسه جایی است که این دو سویه نرم افزاری و سخت افزاری آموزش در آن توامان عمل می‌کنند. اگر مدرسه تنها یک ساختمان باشد، آموزش را فقط به درون خود معطوف خواهد کرد در حالیکه فرآیند طبیعی رشد و یادگیری به محیط وابسته است. از سوی دیگر، چنانچه مدرسه را تنها معطوف به محیط خارج بدانیم، از فضاهایی که نیاز به تفکیک دارند محروم خواهیم شد. ما فکر می‌کنیم که مدرسه نه بیرون است و نه درون، بلکه یک محیط همه جانبه است و آموزش و یادگیری هم درونی ست و هم بیرونی. کمپ آموزشی قبل از دارا بودن هر ایده، روش ساخت یا روابط فضایی معماری، یک محیط آموزشی یکپارچه و کامل است.
پیشنهاد ما برای مجموعه آموزشی سرمد، استفاده توامان از فضاهای باز، سرپوشیده و اختصاصی است. این فضاها که دربرقراری یک رابطه با محیط و عناصر طبیعی منطقه، بافت و سبک زندگی مردم شکل می‌گیرند امکان بهره مندی از طراوت، سایه اندازی، سهولت در جابجایی در فضاهای سایت و شکل گیری تم پارک‌ها برای انجام فعالیت‌هایی مانند ماهیگیری و قایق سواری را میسر می‌سازند.
آموزش غیر رسمی در کنار آموزش رسمی همان چیزی است که در این گونه فضاهای آلترناتیو شکل می‌گیرد.
استفاده از کیفیت‌های محیطی و معماری در مدارس متشکل از خردترین بخش، حل شده در محیط و مسیرهای ارتباطی، سیرکولاسیون را به فضای آموزش غیر رسمی تبدیل می‌کند. از طرفی، پرسه زنی و امتداد آموزش در این فضاهای بینابینی باعث کاهش بار تاسیساتی می‌گردد، و در عین حال فرصت بروز شیوه‌های متفاوت آموزش را برای هر مدرسه ایجاد می‌کند.
به این ترتیب طرح جامع پروژه حاصل امتداد ویژگی‌های منحصر بفرد جزیره مینو (بهشت) مثل نخلستان‌ها ٫ مرزهای آبی ٫ حوضچه‌های ماهیگیری از طریق توسعه و جانمایی همگن فضاهای پر و خالی در سایت می‌باشد. این سازماندهی فضای باز به گونه‌ای توسعه یافته و طراحی شده است که مجاورت این عوامل همواره ترکیبی همگن و توامان را به وجود آورد.
در اینجا نخلستان زمینه را می‌سازد و آب به نقش زمینه‌ای خود در منطقه یعنی شکل دهی مرزها و حصول نعمت را باز آفرینی می‌کند و در این میان مدارس با محدوده‌های میان مرز خود به توسعه آموزش غیر رسمی و ترکیب حداکثری با محیط و تم پارک‌های سبز و آبی می‌پردازند.

مشخصات طرح:
• طراحان: شرکت تجربه بنیادین معماری مفهومی
• تیم طراحی: انسیه خمسه، آٰرش نصیری، محمد کرباسچی، احسان اسکندری، سجاد کاشانی، متین کوچک زاده، زهرا جمالی، محمدرضا مجیدی فر، انسیه ساریچلو
• تیم تصویر سازی: استودیو پیمان نوذری، گروه ویژوال آرتیست
• رده: آموزشی، فرهنگی
• کارفرما: بنیاد سرمد
• محل پروژه: مینوشهر
• سال: ۱۴۰۲