تنها پروژه از یک معمار ایرانی در لیست کوتاه جایزه دزین2024:پروژه اتمسفر در لیوگنگ،اتریش اثر معماران هادی تهرانی

به تازگی لیست کوتاه (مرحله نهایی) بخش معماری رقابت معماری دزین در سال ۲۰۲۴ میلادی (با مشارکت بنتلی) منتشر شده است!

تنها پروژه از یک معمار ایرانی در لیست کوتاه جایزه دزین2024:پروژه اتمسفر در لیوگنگ،اتریش اثر معماران هادی تهرانی

از میان ۸۲ ساختمان معرفی شده در این فهرست (در ۱۵ دسته‌ی مختلف و از ۳۲ کشور جهان از جمله بنگلادش، رواندا، ترکیه، تایوان، نیجر، مکزیک و...)، یک پروژه نیز از یک معمار ایرانی وجود دارد: پروژه اتمسفر (بخشی از هتل ۵ ستاره کرالرهوف) واقع در شهر لیوگنگ کشور اتریش اثر معماران هادی تهرانی در دسته‌ی سلامت و تندرستی.

در این دسته، پنج پروژه‌ی دیگر نیز از کشورهای مکزیک، کانادا و استرالیا نیز حضور دارد.

 

هادی تهرانی، معمار و طراح ایرانی-آلمانی (متولد سال ۱۹۵۴ میلادی در تهران) و عضو آکادمی هنر هامبورگ، فارغ‌التحصیل رشته معماری از دانشگاه صنعتی براونشوایگ (از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۴) می‌باشد. او پس از فارغ‌التحصیلی، تدریس در دانشگاه فنی آخن را آغاز کرد. در سال ۱۹۹۱ همراه با دو تن از معماران آلمانی به نام ینز بوت و کای ریشتر، دفتر معماری بی‌آر‌تی را در شهر هامبورگ تاسیس کرد. در ادامه و در سال ۲۰۰۳ میلادی، او شرکتی شخصی را برای طراحی و ایده‌های خود پایه‌گذاری نمود.

اما در توضیح پروژه اتمسفر چنین آمده است: یک واحه (قطعه زمینی سبز و خرم در میان صحرا) در همسایگی در کوه‌های آلپ اتریش که برای آرامش ذهن و روان طراحی شده است.

اتسمفر متشکل از یک ساختار با سقفی منحنی شکل منحنی است که بیش از ۱۰۰ متر قوس دارد و چشم‌انداز آن به دریاچه‌ای طبیعی همراه با یک استخر بی‌نهایت ۵۰ متری می‌باشد.

لازم به بیان است چهار کشور برتر از نظر تعداد پروژه‌ی راه‌یافته به مرحله‌ی نهایی عبارتند از بریتانیا با ۱۰ پروژه، ایالات متحده آمریکا با ۹ پروژه و چین و استرالیا، هر دو با ۷ پروژه.

پروژه‌ی برنده در هر دسته در جشن سالانه جوایز دِزین در روز سه‌شنبه ۲۶ نوامبر سال ۲۰۲۴ میلادی در لندن اعلام خواهد شد. سپس ۱۵ پروژه‌ برنده برای کسب عنوان بهترین پروژه معماری سال با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

جایزه سالانه دزین که هفتمین دوره برگزاری خود را در سال ۲۰۲۴ میلادی تجربه می‌کند، متشکل از هیئت داورانی (۹۰ چهره‌ی برجسته‌ی معماری و...) می باشد که به سنجش و داوری پروژه های معماری و طراحی داخلی شرکت کننده از سراسر نقاط جهان خواهند پرداخت.