تصویرسازیهای دیجیتال “پر کارلسن” با معماری خیالی بازی میکند!

مواجهه با تصویرسازیهای دیجیتال سوررئال پر کارلسن، بیننده را در حالتی تأملی و مجذوبکننده قرار میدهد. این طراح معمار ۳۲ ساله نروژی که در اسلو متولد شده، طی شش سال نمونه کارهای عکاسی دیجیتال خود را ایجاد نموده است. آثار او مملو از معماری خیالی است که بر مضامین خطوط تکرارشونده و هندسههای روان، طرحهای رنگی ظریف و بازی متواضعانه اما ضروری با نور تکیه دارد و مرزهای تصویرسازی معماری را میآزماید و میگستراند. از ساختمانهایی که در برابر پسزمینهای از غروبهای آرامشبخش سر به فلک میکشند تا تکسنگهای عظیم و موجدار که در آستانه فرو رفتن در دریا هستند، عکاسی کارلسن که همزمان آشنا و غریب است، بیننده را به سفرهای بصری سینمایی میبرد و به اصول تحسینشده طراحی و معماری اسکاندیناوی میپردازد که سرشار از سادگی و مینیمالیسم است.
کارلسن با پیشینهای در طراحی گرافیک، هنر و تصویرسازی، اغلب از خاطرات و تصاویر مرتبط با دوران کودکیاش در نروژ الهام میگیرد: مناظر طبیعی غنی و گسترده و مقیاسهای حیرتانگیز آنها در تضاد با نسبت کوچک انسانها، طبیعت فراوان، و آزادی از نگرانیهای مسئولیتهای دنیوی. این تأثیرات را میتوان به وفور در دنیاهای ساخته شده او مشاهده کرد که تهدیدآمیز اما زیبا هستند.
کارلسن که در حال حاضر در دفتر معماری نوردیک در اسلو کار میکند، در گفتگو با STIR، انگیزههای خلاقانه پشت این مناظر سوررئال ساخته شده، شیفتگیاش به آمیختن ساختارهای تخیلی با تکرار و مقیاسهای غولآسا، و افزودن حداقلی اما ضروری یک پیکره انسانی تنها در اکثر آثارش را آشکار میکند.
دنیایی که کارلسن خلق میکند پر از تناقض است؛ نشانههای حیرتانگیز در محیطهای طبیعی زیبا، امکانات بیپایانی برای پیشرفت بشر فراهم میکند، و با این حال، حس زیرلایهای سنگین در این آثار احساس میشود. با غارهای سر به فلک کشیده، ساختمانهای بتنی موجدار و سکوهای تماشا، و بناهای یادبود و مکانهای عبادت، این معمار چیزی را طراحی میکند که در عین آشنا بودن، به طرز عجیبی بیگانه نیز هست. کاوش در این رازآلودگیها دقیقاً همان هدف است…