معمار برنده مدال طلای ریبا در سال 2021 میلادی

تاکنون معماران جهانی متعددی بوده‌اند که در کنار طراحی ساختمان‌ها، به طراحی اشیای روزمره‌ی گوناگون نیز اقدام کرده‌اند! برای مثال می‌توان به دیوید ادجای ، معمار بزرگ غنایی–انگلیسی اشاره کرد

معمار برنده مدال طلای ریبا در سال 2021 میلادی


این بطری ۷۰ سانتی‌متری که برای نگهداری از یک نوشیدنی  ۸۰ ساله طراحی شده است، متشکل از شکل منحنی‌ای است که به صورت دستی بر روی هر بطری شیشه‌ای تراشیده است (تا به نظر برسد که این بطری گویی از یک بلوک جامد کریستال تراشیده شده است)!

این بطری که تنها ۲۵۰ عدد از آن ساخته شده است، به بیان دیوید ادجای صرفا یک شی یا ظرف برای نگهداری از یک مایع نیست! بلکه طراحی تجربه‌ای است که به تجلیل از چگونگی تولید و قدمت آن می‌پردازد.

در انتها لازم به یادآوری است دیوید ادجای در سال ۲۰۲۲ میلادی، نشان شایستگی کشور بریتانیا را دریافت کرد! او پنجمین معماری بود که از زمان آغاز اهدای این نشان در سال ۱۹۰۲ میلادی، به این افتخار نایل شده است.

همچنین وی در سال ۲۰۱۷ میلادی توسط مجله تایم به عنوان تاثیرگذارترین معمار جهان معرفی شد. در سال ۲۰۲۱ میلادی نیز مدال طلای ریبا (جایزه معماری سلطنتی بریتانیا) را به خود اختصاص داد؛ جایزه‌ای که برای اولین بار به یک معمار سیاه پوست اعطاه شده بود.

او همچنین در سال ۲۰۱۷ میلادی توانست نشان شوالیه (نشان هنر و ادب دولتی فرانسه) را دریافت نماید (نشان ملی لیاقت برای اولین ‌بار در سوم دسامبر ۱۹۶۳ میلادی توسط ژنرال شارل دوگل رییس جمهور وقت فرانسه نام ‌گذاری شد).

دیوید ادجای کارنامه ۲۵ ساله‌ی درخشانی در زمینه طراحی ساختمان‌ها، موزه‌ها و مراکز اداری و تجاری دارد که از جمله کارهای وی می‌توان به طراحی موزه بین‌المللی تاریخ و فرهنگ سیاه پوستان آفریقایی–آمریکایی در واشنگتن و گالری ریوینگتون لندن (به عنوان یک مرکز بین‌المللی هنرهای تجسمی) و… اشاره کرد.