لبنان قدم در مسیر جاه طلبی های دنیای عرب می گذارد! ماریانا وهبی و برگزاری اولین هفته ی طراحی بیروت : "ما بیروت را طراحی می کنیم "

در بیست و سوم ماه می سال ۲۰۲۴ میلادی، شهر بیروت پایتخت کشور لبنان میزبان برگزاری رویداد جهانی گ‌ای متمرکز بر موضوع هنر و معماری بود... رویداد که تا بیست و ششم ماه می ادامه خواهد داشت! رویداد “ما بیروت را طراحی می‌کنیم”

لبنان قدم در مسیر جاه طلبی های دنیای عرب می گذارد! ماریانا وهبی و برگزاری اولین هفته ی طراحی بیروت : "ما بیروت را طراحی می کنیم "

رویداد “ما بیروت را طراحی می‌کنیم” اولین هفته‌ی طراحی در پایتخت لبنان در پنج سال گذشته است که پس از یک سری فجایع جنگی که شهر را تغییر داده است، برگزار می‌شود.

البته علی‌رغم حملات هوایی مداوم در جنوب لبنان و توصیه‌های بسیاری از دولت‌های خارجی مبنی بر پرهیز از سفر به این کشور، ماریانا وهبی سازمان‌دهنده این رویداد و تیم او تصمیم گرفته‌اند رویدادی را پیش ببرند که به اعتقاد آن‌ها تغییرات بزرگی در صنایع خلاق آسیب‌دیده بیروت ایجاد خواهد کرد...

ماریانا وهبی سازمان دهنده رویداد “ما بیروت را طراحی می‌کنیم” که سازمان‌دهی برگزاری رویدادهای وُگ عربی را نیز برعهده داشته است، می‌گوید:

کشور من به این رویداد نیاز دارد. جامعه خلاق ما به این نیاز دارد. گاهی اوقات “ادامه دادن به انجام کاری که باید انجام دهید” راه درستی در مواقع بحران است. کشور من به بازگشت امید نیاز دارد.”

لازم به بیان است لبنان در تلاش است تا از ضربات سه گانه‌ای که در طول پنح سال گذشته تجربه کرده است، رهایی یابد! یعنی فروپاشی اقتصادی، بیماری همه گیر کووید-۱۹ و انفجاری ویرانگر در بندر پایتخت.

ماریانا وهبی می‌افزاید:

پس از انفجار ۴ اوت سال ۲۰۲۰ (انفجار بندر بیروت)، بیش از ۳۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شدند و بسیاری کشور را ترک کردند! این یک مهاجرت عظیم بود. اتفاقی که صنایع دستی خلاق سرزمین ما را تا سر حد نابودی کشاند...”

ماریانا وهبی در صحبت‌های خود اعتراف می کند که اضطراب زیادی است، اما به این نکته نیز تاکید دارد که اگر تیم او از امنیت مهمانان خود مطمئن نبود، این رویداد برگزار نمی‌شد.

او در پایان صحبت‌های خود می‌گوید:

رویایی بزرگ تر از آنچه ما در سر داریم، در اینجا (بیروت) وجود دارد. گویی جادویی وجود دارد! ما در یک نقطه اوج هستیم. نمی دانم آن چیست، اما آنقدر در این شهر زندگی کرده‌ام که بدانم این شهر بار دیگر زنده خواهد شد.

همچنین من به مردم فلسطین نیز پیامی دارم: جامعه خلاق لبنان در کنار شما ایستاده است.”

بازدید از این رویداد، رایگان و برای همه آزاد است؛ البته یک برنامه شام نیز تدارک داده شده است که نیاز به خرید بلیت دارد! مبالغ جمع آوری شده به صندوق کودکان غسان ابوسطح (یک موسسه خیریه پزشکی در غزه) اهدا خواهد شد.