فضاهای با کیفیت: آپارتمانهای برزیلی کوچک - 24 تا 48 متر مربع

با ترویج ساخت و طراحی آپارتمانها در مراکز شهرهای بزرگ برزیل ، راهکارهای طراحی آپارتمان در مقیاس های کوچک بیشتر و بیشتر مورد نیاز قرار می گیرند. قیمت بالای زمین ، همراه با قوانین و مقررات موجود ، باعث افزایش ساخت خانه های به تدریج کوچکتر شده است که اغلب در صورت طراحی نامناسب می تواند کیفیت پایین زندگی ساکنان را سبب شود. در این میان معماری می تواند نقشی اساسی در تبدیل یک جعبه کوچک بتونی به یک مجسمه تراش خورده و کاربردی داشته باشد و نیازهای ساکنان آن را برآورده کند.

فضاهای با کیفیت: آپارتمانهای برزیلی کوچک - 24 تا 48 متر مربع

Ibira Apartment / Sala2 Arquitetura -37m2

این آپارتمان، در محله موئما در شهر سائوپائولو برزیل قرار دارد. هدف از بازسازی، ایجاد فضایی دلبازتر و مدرن برای زندگی بود. ویژگی اصلی این بازسازی، ادغام بالکن با فضای نشیمن است. این کار، به باز شدن پلان و ورود نور طبیعی بیشتر به آپارتمان منجر می‌شود. علاوه‌بر این، یک نیم‌طبقه برای ایجاد فضای اضافی اضافه شده است. از این فضا، می‌توان به‌عنوان دفتر کار خانگی، اتاق مهمان یا اتاق بازی استفاده کرد.

معماران، با هوشمندی از نجاری سفارشی برای ایجاد مبلمان و فضای ذخیره‌سازی توکار در سراسر آپارتمان استفاده کرده‌اند. این کار، نه‌تنها فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز را به‌وجود می‌آورد؛ بلکه، به ایجاد ظاهری تمیز و مرتب نیز کمک می‌کند. این بازسازی، به آپارتمانی روشن، دلباز و فضاهای باکیفیت کوچک می‌انجامد که برای زندگی ایده‌آل محسوب می‌شود. 

Lido 501 Apartment / Atelier Aberto Arquitetura -30m2

این آپارتمان، در مرکز تاریخی پورتو آلگری برزیل واقع شده است که درگذشته یک اتاق هتل بود و طراحان آن را به آپارتمانی کوچک تبدیل کردند. چالش معماران، ایجاد فضایی کاربردی برای زندگی در یک اتاق محدود و با شکل نامنظم بود. راه‌حل آن‌ها، ساخت یک کابینت سفید چندمنظوره بزرگ به‌شمار می‌رود که حمام، آشپزخانه، فضای کمد و انباری را شامل می‌شد.

این عنصر طراحی هوشمندانه، در به حداکثر رساندن فضا و مرتب نگه‌داشتن آپارتمان یاری‌رسان خواهد بود. مابقی آپارتمان، دلباز است و نور طبیعی زیادی دارد. دیوارها و کف‌های سفید، در ایجاد فضاهای باکیفیت کوچک موثر هستند؛ درحالی‌که، مبلمان چوبی گرما را به فضا می‌افزاید. در مجموع، این بازسازی نمونه موفقی از نحوه بهینه‌سازی فضای کوچک است. 

Promenade Apartment / Pedro Haruf -42m2

این پروژه، آپارتمانی کوچک (۴۲ مترمربع) در یک هتل مسکونی را به یک پناهگاه شهری شخصی تبدیل کرد. با وجود محدودیت‌هایی که دیوارهای حمال به‌وجود می‌آوردند، امکان تغییرات اساسی در سازه وجود نداشت؛ اما، فضا به‌طور قابل‌توجهی بازسازی شد. کف‌پوش‌های جدید، کاشی‌های حمام، سطوح نهایی و رنگ، ظاهری تازه به آپارتمان بخشیدند. اتاق‌خواب با کاغذدیواری زیبا، دگرگون شد. همچنین، چیدمان اتاق نشیمن و اتاق‌خواب مجددا مورد سازمان‌دهی قرار گرفت.

گشودگی، ایجاد فضاهای باکیفیت کوچک و کاربری چندمنظوره، مفاهیم کلیدی بودند. کانتر جداکننده بین اتاق نشیمن و آشپزخانه برداشته شد و فضایی چندمنظوره ایجاد کرد که می‌تواند به‌عنوان گوشه‌ای برای مطالعه یا دفتر کار نیز مورد استفاده قرار گیرد. لوازم آشپزخانه با ابعاد کوچک و عناصر به طرز هوشمندانه مخفی‌شده (مانند یخچال پنهان)، آشپزخانه را ساده و مرتب نگه داشتند. انتخاب مبلمان، ترکیبی از سبک‌های کلاسیک و معاصر بود که همگی توسط طراحان برزیلی انتخاب شدند و استعداد طراحی این کشور را به نمایش ‌گذاشتند.

Studio Saint Hilaire / Antonio Armando de Araújo - Arquitetura e Design -24m2

 این آپارتمان، در شهر سائوپائولو برزیل واقع شده است. کارفرما که در ریودوژانیرو سکونت دارد، خواستار فضایی روشن‌تر و بازتر برای این آپارتمان بود. معمار، با برداشتن یک دیوار و بازطراحی لوله‌کشی برای ایجاد پلانی بازتر به هدف فضاهای باکیفیت کوچک دست‌یافت.

این کار، به ایجاد فضایی جادارتر و دلبازتر در آپارتمان منجر شد. یکی از ویژگی‌های کلیدی این بازسازی، کمد لباس کم‌جا است. این عنصر طراحی هوشمندانه از تخته چندلا و فلز ساخته شده است و محفظه‌هایی برای لباس، یک مبل تاشو و لوازم تمیزکاری دارد. این امر، به حداکثر رساندن فضای ذخیره‌سازی در آپارتمان کوچک کمک کرد.

کابینت‌های آشپزخانه، بخش برجسته دیگری از این بازسازی هستند. آن‌ها از سه‌رنگ کاشی موزاییکی ساخته شده‌اند که به فضا شخصیت خاصی می‌بخشد. کف حمام، از بتن صیقلی ساخته شده است که ظاهری مدرن به فضا می‌دهد. به‌طورکلی، این بازسازی موفقیت‌آمیز بود. این آپارتمان، اکنون روشن‌تر، بازتر و کاربردی‌تر است.

Liberdade Apartments / TODOS Arquitetura -48m2

باهدف پاسخگویی به نیازهای ساکنین جوان شهری سائوپائولو و داشتن فضاهای باکیفیت کوچک، شرکت TODOS Arquitetura دو واحد آپارتمان نمایشی برای پروژه مسکونی Residencial Liberdade طراحی کرده است. این آپارتمان‌ها که در قلب محله تاریخی لیبرداد شهر واقع شده‌اند، مفهوم زندگی مدرن و یکپارچه را تجسم می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های کلیدی ادغام بالکن با فضای نشیمن است. این پلان باز امکان ورود نور طبیعی بیشتر و ایجاد حس فضا دار بودن را فراهم می‌کند. عنصر دیگری که به صرفه‌جویی در فضا کمک می‌کند، طبقه‌بالا (میان طبقه) است که می‌تواند به‌عنوان دفتر کار خانگی، اتاق مهمان یا حتی فضای بازی خلاقانه مورد استفاده قرار گیرد.

طراحی بر خطوط تمیز و کارایی اولویت دارد. استفاده هوشمندانه از کابینت‌سازی سفارشی، مبلمان و فضای ذخیره‌سازی توکار را در سراسر آپارتمان‌ها ایجاد می‌کند که باعث به‌حداقل‌رساندن به‌هم‌ریختگی و افزایش جنبه کاربردی می‌شود. استفاده از پالت رنگی خنثی با رنگ‌های برجسته، شخصیت به فضا می‌بخشد؛ درحالی‌که، بافت‌های مختلف جذابیت بصری را بالا نگه می‌دارند. متریال و وسایل باکیفیت، تصویر را تکمیل می‌کنند و در نتیجه، محیطی روشن، دلباز و مدرن برای زندگی ایجاد می‌شود که سبک زندگی امروزی را منعکس می‌سازد.

CARMELO560 Apartments / OYTO Arquitetura, Planejamento e Construção -30m2

معماران OYTO Arquitetura, Planejamento e Construção با ساختمان آپارتمانی در برزیل، قصد ایجاد یک محیط زندگی پایدار و فضاهای باکیفیت کوچک را داشتند. این ساختمان که در سال ۲۰۱۹ ساخته شد، از استراتژی‌های مختلف سازگار با محیط‌زیست برای به‌حداقل‌رساندن تاثیر زیست‌محیطی ساختمان استفاده می‌کند. یکی از ویژگی‌های کلیدی، ادغام بالکن‌ها با فضای نشیمن است.

این پلان باز، نه‌تنها نور طبیعی بیشتر و حس فضای دلباز را فراهم می‌کند؛ بلکه، به تهویه طبیعی نیز یاری می‌رساند و به‌طور بالقوه نیاز به استفاده از سیستم تهویه‌مطبوع را کاهش می‌دهد. این ساختمان، همچنین از چیدمانی هوشمند برای به حداکثر رساندن بهره‌وری فضا استفاده می‌کند. این طراحی متفکرانه، با کاهش کل مساحت اشغال‌شده توسط ساختمان، به کاهش تاثیر منفی آن بر محیط‌زیست می‌انجامد.

علاوه‌بر این، معماران جزئیات مربوط به مواد خاصی که در ساخت‌وساز استفاده شده است را فاش نکرده‌اند؛ اما، تمرکز بر پایداری نشان می‌دهد که آن‌ها احتمالا تاحدامکان مواد سازگار با محیط‌زیست یا بازیافتی را مورد استفاده قرار داده‌اند.

YG Loft / Studio VRM -35m2

این پروژه، تنها 35 مترمربع (377 فوت مربع) مساحت دارد. با وجود محدودیت فضا، معماران موفق به ایجاد فضایی راحت و مجهز شده‌اند. یک ویژگی کلیدی بازسازی، ادغام بالکن با فضای نشیمن است. این استراتژی پلان باز، در به حداکثر رساندن نور طبیعی و ایجاد حس وسعت در متراژ محدود کمک می‌کند.

برای ایجاد فضاهای باکیفیت کوچک، معماران یک سطح بالایی (میان‌طبقه) را در نظر گرفتند. این افزوده هوشمند، فضای اضافی را فراهم می‌سازد که می‌تواند به‌عنوان دفتر کار خانگی، اتاق مهمان یا حتی یک گوشه دنج برای مطالعه مورد استفاده قرار گیرد.

راه‌حل‌های ذخیره‌سازی نیز، یکی از ملاحظات اصلی در این پروژه بود. معماران در سراسر لفت از کابینت‌سازی سفارشی استفاده کردند و مبلمان توکار و محفظه‌های ذخیره‌سازی مخفی را مورد تعبیه قرار دادند. این امر، نه‌تنها فضا را از به‌هم‌ریختگی دور می‌کند؛ بلکه، هر اینچ فضا را برای اهداف کاربردی به‌کار می‌برد.

طراحی بر خطوط تمیز و پالت رنگی خنثی تاکید دارد. این رویکرد، با نور طبیعی فراوان، به احساس سبکی و دلباز بودن که برای فضای کوچک حیاتی است، می‌انجامد. استودیو VRM با استفاده هوشمندانه از استراتژی‌های فضایی و عناصر طراحی هوشمند، این لفت کوچک را به خانه‌ای راحت و کاربردی تبدیل کرد.

Pinheiros 383 / Goma Oficina-36m2

یکی از جنبه‌های کلیدی این بازسازی، ادغام یکپارچه بالکن با فضای نشیمن است. این رویکرد پلان باز، نه‌تنها نور طبیعی بیشتری را به ارمغان می‌آورد، بلکه حس دلبازی را نیز در فضای نسبتا جمع‌وجور ایجاد می‌کند. معماران برای به حداکثر رساندن کارایی بدون خدشه‌دار کردن زیبایی فضا، به طور هوشمندانه یک سطح بالایی را در نظر گرفتند. این فضای اضافی متراژ ارزشمندی را در اختیار قرار می‌دهد که می‌تواند برای اهداف مختلفی مانند دفتر کار خانگی، اتاق مهمان یا حتی یک فضای بازی اختصاصی برای کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

راه‌حل‌های ذخیره‌سازی، اولویت دیگری برای Goma Oficina بود. آن‌ها، به‌طور استراتژیک از کابینت‌سازی سفارشی در سراسر آپارتمان استفاده کردند که دارای مبلمان توکار و محفظه‌های ذخیره‌سازی به طرز هوشمندانه مخفی شده بود. این کار، نه‌تنها باعث کاهش به‌هم‌ریختگی و مرتب نگه‌داشتن فضا می‌شود؛ بلکه، از هر اینچ فضا برای استفاده کاربردی بهره می‌برد.

در مجموع، زیبایی‌شناسی کلی طراحی به سمت خطوط تمیز و یک پالت رنگی خنثی متمایل است. این رویکرد، همراه با نور طبیعی فراوان از بالکن یکپارچه، به ایجاد حس وسعت و فضایی مدرن کمک می‌کند که برای زندگی معاصر و فضاهای باکیفیت کوچک ایده‌آل است.

Barros Apartment / Matú Arquitetura-45m2

زندگی در آپارتمان‌های کوچک، برای بسیاری از ساکنین شهری یک واقعیت است؛ اما، چه می‌شد اگر می‌توانستید فضایی تنگ را به خانه‌ای شیک و کاربردی تبدیل کنید؟ این دقیقا همان کاری است که Matú Arquitetura با آپارتمان Reformado برای داشتن فضاهای باکیفیت کوچک انجام داد.

این پروژه، با اتاق هتل سابق به مساحت تقریبا 45 مترمربع آغاز شد. چالش معماران برای آن، ایجاد فضایی راحت برای زندگی با وجود محدودیت‌ها بود. راه‌حل آن‌ها، استفاده از کابینت سفید چندمنظوره به‌شمار می‌رفت.

این عنصر طراحی مبتکرانه، چندین هدف را دنبال می‌کرد. این کابینت شامل حمام، آشپزخانه، فضای کمد و حتی فضای ذخیره‌سازی اضافی بود. طراح با ادغام این نیازها در یک واحد، فضای موجود را به حداکثر رساند و آپارتمان را مرتب نگه داشت.

باقی‌مانده آپارتمان، فضایی دلباز را در آغوش می‌کشد. دیوارها و کف‌های سفید، حس بزرگ بودن فضا را ایجاد می‌کنند؛ درحالی‌که، نور طبیعی به‌راحتی از طریق پنجره‌ها سرازیر می‌شود. مبلمان چوبی، گرما و لمسی از شخصیت را به زیبایی تمیز و مدرن فضا می‌افزاید.

نکته اصلی این پروژه، قدرت طراحی هوشمندانه است. طراح، با استفاده از یک کابینت چندمنظوره و اولویت‌دادن به خطوط تمیز و نور طبیعی، فضایی کوچک را به خانه‌ای راحت و شیک تبدیل کرد.

CP MaxHaus / W4 Arquitetura Criativa-46m2

درحالی‌که به نظر می‌رسد اندازه محدودیت ایجاد می‌کند، معماران با بازسازی‌های متفکرانه به‌طور هوشمندانه فضاهای باکیفیت کوچک را به حداکثر رساندند. با وجود دیوارهای حمال که مانع تغییرات اساسی در سازه می‌شدند، کل آپارتمان ظاهری تازه به خود گرفت. کف‌پوش‌های جدید، کاشی‌های حمام، سطوح نهایی و رنگ، فضا را روشن کردند. اتاق‌خواب با کاغذ دیواری زیبا، جلوه ای خاص به خود گرفت.

یکی از جنبه‌های کلیدی بازسازی، ایجاد فضایی نشیمن بازتر و کاربردی‌تر بود. کانتر جداکننده بین آشپزخانه و اتاق نشیمن برداشته شد و فضایی چندمنظوره ایجاد کرد که می‌تواند با نیازهای مختلف مانند گوشه‌ای برای مطالعه یا حتی یک دفتر کار خانگی سازگار شود.

کارایی، به قیمت زیبایی تمام نشده است. آشپزخانه با درنظرگرفتن اصول بهینه‌سازی فضا مورد طراحی قرار گرفت. کابینت‌ها، تعویض شدند و لوازم‌خانگی کوچک و نامحسوس به‌کار رفتند. نگین پنهان این پروژه، یخچال به‌طرز هوشمندانه مخفی‌شده‌ای است که به‌طور یکپارچه در کابینت‌ها ادغام می‌شود.

دیوارپوش چوبی، در سراسر آپارتمان گرما و صمیمیت را به فضا می‌بخشد. اندازه پانل‌ها، به‌طور خاص برای ادغام کامل با وسایل روشنایی انتخاب شده است تا ظاهری یکپارچه و بصری جذاب ایجاد کند.