فرصت‌سازی از بناهای تاریخی وقف‌شده لارستان برای سرمایه‌گذاری

با توجه به اینکه وقف کار شرعی و قانونی است اما متناسب با سیاست‌های سازمان اوقاف، هر جا سرمایه‌گذار جذب شود می‌بایست آمادگی واگذاری اراضی یا بناهای وقفی برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد و در قالب قراردادهای بلندمدت زمینه واگذاری اصولی به آنان فراهم شود.

فرصت‌سازی از بناهای تاریخی وقف‌شده لارستان برای سرمایه‌گذاری

بر اساس اسناد و مدارک وقف پیش از ورود اسلام به ایران نیز وجود داشته است و این نشانه از حسن و اهمیت وقف در ایران است.

قرابت‌های زیادی بین وقف و میراث فرهنگی، وجود دارد و یکی از این قرابت‌ها توجه و اهمیت به چگونگی و نگهداری آثار است در میراث فرهنگی به چگونگی و نگهداری آثار تاریخی توجه بسیاری می‌شود که این موضوع برای موقوفات نیز مورد نظر است.

واقفان در طول سال‌ها موقوفات متنوعی را بر جا گذاشتند، که از آن جمله می‌توان به آثار منقول و غیر منقول اشاره کرد و  واقفان در گذشته برای مسافران در مسیرهای ترددی کاروانسراها، آب‌انبارهایی را برای آسایش مسافران در راه مانده وقف می‌کردند و این نشان از توجه نظر واقفان است.

بسیاری از واقفان در هنگام وقف بخشی از درآمدها را صرف هزینه‌های نگهداری و مرمت آن آثار وقفی می‌کردند که متاسفانه امروز شاهد هستیم برخی از این بناها به دلائل مختلف مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرند.

باید این موضوع را در نظر داشت که وقف سبب جاودانگی برای واقفان می‌شود و وقف می‌تواند در کالبد اقتصاد، فرهنگ و زندگی اجتماعی افراد جامعه تاثیر بگذارد.

وقف می تواند در زمینه های معنوی، مادی، علمی، آموزشی، عتبات عالیات و دیگر مسایل باشد و باید با همکاری میراث فرهنگی و سازمان اوقاف در حفظ و نگهداری این موقوفات بهترین راه کارهای علمی را ارایه داد و در حفظ و نگهداری آنها کوشا بود.

شهر تاریخی لار و خطه لارستان کهن مخزن قرارگیری تعداد زیادی از ابنیه‌های با ارزش است که رسیدگی و نگهداری این بناها همواره از مطالبات میراث دوستان محسوب می‌شده است.

آثار تاریخی موجود در لارستان علاوه‌برآنکه در مالکیت اداره میراث فرهنگی لارستان قرار دارد، تعداد زیادی از آن به‌واسطه دیدگاه خیر و نیک گذشتگان در مالکیت اداره اوقاف و امور خیریه قرار دارد.

با توجه به اینکه فضاهای میراث ‌فرهنگی زیادی در مالکیت و اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد، به‌کارگیری روش‌های جدید مشارکت موجب می‌شود تا احیای این بناها به بهترین نحو ممکن انجام شود و چه‌بسا بتواند فعالیت‌های اقتصادی در این اماکن، راه را برای اجرای نیت فراهم کند.

از طرفی، اشیای تاریخی فراوانی نیز در اختیار اوقاف و امور خیریه است که از آن جمله می‌توان به وقف‌نامه‌ها و نسخ خطی اشاره کرد که صیانت از آن‌ها با همکاری دو دستگاه میراث فرهنگی و اوقاف صورت پذیرد.

در گذشته طبق برنامه‌‌ریزی‌های صورت‌گرفته اقداماتی مبنی بر واگذاری املاک وقفی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در شهر لار نظیر احداث بازار بزرگ لارستان صورت گرفت که خوشبختانه اثرات مبتی از این ایده برای شهر به همراه داشت و علاوه بر اشتغالزایی موجب آبادانی بخش‌هایی از این قسمت شهر شد.

با توجه به اینکه وقف کار شرعی و قانونی است اما هر جا سرمایه‌گذار جذب شود می‌بایست آمادگی واگذاری اراضی یا بناهای وقفی برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد و در قالب قراردادهای بلندمدت زمینه واگذاری اصولی به آنان فراهم شود.

همانگونه که اشاره شد، بناهای تاریخی زیادی در جای‌جای لارستان وجود دارد که مالکیت آن برعهده اوقاف و امور خیریه است که می‌توان با تهیه طرح‌هایی مدون و علمی از سوی اوقاف در راستای جذب سرمایه‌گذار و عقد تفاهم‌نامه با میراث فرهنگی، علاوه بر مرمت و بهسازی ساختمان این بناها، در زمینه اشتغالزایی و آبادانی این مکان‌های رها شده گام برداشت.

در سطح شهر لار و شهرها و روستاهای تابعه دهها آب‌انبار، حمام، کاروانسراهای جاده نیمه، سه‌نخود، بَست‌فاریاب، پاسگاه چهاربرکه، جاده گراش، پشته‌سنگر، بنارویه، بریز و غیره وجود دارد که متناسب با موقعیت مکانی و تردد بالا در نزدیکی این اماکن، امکان بهره‌وری بهتر و مناسب وجود دارد که می‌بایست با درایت و رایزنی مدیران اداره اوقاف و همکاری اداره میراث فرهنگی نسبت به واگذاری این مکان‌ها به بخش خصوصی مبادرت داشت.

می‌بایست با تلاش مسئولان و با رفع برخی موانع و مشکلات حقوقی و قانونی از عواید موقوفات منطقه لارستان در راستای توسعه و رونق اقتصادی بهره‌مند شد.

آنچه به نظر ضروری و مهم قلمداد می‌شود، حضور مسئولان بلندپایه میراث فرهنگی و همچنین سازمان اوقاف کشور به لارستان به منظور بررسی بناهای موجود و تسهیل در روند واگذاری آن به سرمایه‌گذاران طبق تبیین سند برنامه‌ریزی شده است. امید می‌رود با تسریع در اجرای این طرح زمینه مرمت، نگه‌داری و آبادانی بناها را در خطه لارستان فراهم کرد.