عکس| سفره هفت سین ایران در سازمان ملل

عکس| سفره هفت سین ایران در سازمان ملل
نوروز به عنوان آغاز سال نو توسط بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود

سفرا و نمایندگان ۱۲ کشور حوزه نوروز عصر دوشنبه به وقت محلی به میزبانی امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و دیپلمات‌های ایران بر سر سفره هفت سینی که توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل متحد برپا شده بود، گرد هم آمدند و عکس یادگاری گرفتند و نوروز را تبریک گفتند.

قطعنامه ۲۵۳/۶۴ مجمع عمومی سازمان ملل که در سال ۲۰۱۰ به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و ۱۱ کشور حوزه نوروز به تصویب رسید، ۲۱ مارس هر سال مطابق با اول فروردین را به عنوان روز بین المللی نوروز به رسمیت شناخته و از کشورهای عضو این سازمان خواسته است برای ارتقای آگاهی درخصوص نوروز، تلاش و برای بزرگداشت این روز، آیین‌های سالانه برگزار کنند.

در این قطعنامه تصریح شده است: نوروز به عنوان آغاز سال نو توسط بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود و بیش از سه هزار سال است که مردم مناطق بالکان، دریای سیاه، قفقاز، آسیای مرکزی، خاورمیانه و سایر مناطق این روز را گرامی می‌دارند.

در این قطعنامه همچنین آمده است نوروز به عنوان مظهر وحدت میراث فرهنگی و سنت‌های چندین سده‌ای، نقش بسزایی در تقویت روابط انسانی بر اساس احترام متقابل و آرمان‌های صلح و حسن همجواری ایفا می‌کند.

نوروز، نخستین بار در سال ۲۰۰۹ به ابتکار ایران و با همراهی و مشارکت آذربایجان، ترکیه، هند، پاکستان، ازبکستان و قرقیزستان به عنوان یکی از بزرگترین و کهن ترین میراث های ناملموس بشری در فهرست میراث ناملموس بشریت به ثبت رسید که متعاقب آن در سال ۲۰۱۶ پنج کشور افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و عراق نیز به این پرونده پیوستند و تعداد اعضای این پرونده به ۱۲ کشور رسید.