واکنش دفتر پوتین به خبر فوت گورباچف

واکنش دفتر پوتین به خبر فوت گورباچف

پس از اعلام خبر درگذشت میخائیل گورباچف؛ دفتر ریاست جمهوری روسیه به این خبر واکنش نشان داد.

در همین ارتباط «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین در سخنانی اعلام نمود که پوتین عمیقاً بابت مرگ گورباچف تسلیت می‌گوید و صبح برای خانواده و دوستانش تلگرام تسلیت ارسال خواهد کرد.

میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی در بامداد چهارشنبه درگذشت. در همین ارتباط نیز، خبرگزاری تاس به نقل بیمارستان مرکزی محل بستری گورباچف روز سه شنبه اعلام کرد که «میخائیل گورباچف»، اولین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی در ۹۱ سالگی درگذشت. گورباچف اولین و آخرین کسی بود که منصب ریاست جمهوری اتحاد جماهیر شوروی را بدست آورد. تا قبل از او، رهبران اتحاد جماهیر شوروی به عنوان دبیرکل حزب معرفی می‌شدند.

گورباچف در ۲ مارس ۱۹۳۱ به دنیا آمد. او در سال ۱۹۵۵ از گروه حقوق دانشگاه دولتی مسکو فارغ التحصیل شد و بعداً در سال ۱۹۶۷ تحصیلات دوم را از مؤسسه کشاورزی استاوروپل دریافت کرد. گورباچف در سال ۱۹۵۲ به حزب کمونیست پیوست و در سال ۱۹۷۱ به عضویت کمیته مرکزی حزب کمونیست درآمد.

گورباچف در دوره‌ای که رهبری حزب کمونیسم را برعهده داشت، برنامه‌های گلاسنوست - سیاست بحث آزاد در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی - و پرسترویکا، سیاست اصلاحات سیاسی و اقتصادی را ترویج کرد.

او اولین و آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی بود که در انتخابات مارس ۱۹۹۰ برنده شد و در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱ استعفا داد.

گورباچف همچنین در سال ۱۹۹۰ برنده جایزه صلح نوبل شد. پس از کناره گیری از ریاست جمهوری شوروی، او به فعالیت‌های اجتماعی و  ادبی مشغول شد.

همچنین یک منبع نزدیک به گورباچف گفته است که پیکر او در قبرستان نوو دیویچیه مسکو در کنار همسرش به خاک سپرده خواهد شد.

این منبع گفت: میخائیل همانطور که خواسته بود در کنار همسرش رایسا در قبرستان نوو-دیویچیه به خاک سپرده خواهد شد.

واکنش‌های جهانی به درگذشت میخائیل گورباچف

بسیاری از مقامات سیاسی بین المللی به درگذشت وی واکنش نشان دادند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای از میخائیل گورباچف، رئیس جمهور سابق اتحاد جماهیر شوروی تمجید کرد و از او به عنوان «رهبر کمیاب» و «مردی با بینش قابل توجه» یاد کرد. او گفت: گورباچف آینده‌ای متفاوت را تصور کرده بود و شجاعت آن را داشت که برای دستیابی به چنین آینده‌ای موقعیت خود را به خطر بیندازد. نتیجه [چنین اقداماتی]یک جهان امن‌تر و آزادی بیشتر برای میلیون‌ها نفر بود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، درگذشت میخائیل گورباچف را تسلیت گفت و به او ادای احترام کرد.

مکرون در پیام تسلیت خود گفت: «تسلیت من به خاطر درگذشت میخائیل گورباچف، مرد صلح طلبی که انتخاب هایش راه آزادی را برای روس‌ها باز کرد. تعهد او به صلح در اروپا تاریخ مشترک ما را تغییر داد.»

بوریس جانسون، نخست‌وزیر پیشین انگلیس نیز در واکنش به درگذشت گورباچف، از او به دلیل «شجاعت و صداقت» تمجید کرد.

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس هم گفت که میخائیل گورباچف، رئیس جمهور سابق شوروی، سهم عمیقی در امنیت و ثبات جهانی داشته است.

تراس در توییتر نوشت: «میخائیل گورباچف یک دولتمرد برجسته بود که سهم عمیقی در امنیت و ثبات جهانی داشت و با رهبران غربی برای پایان دادن به جنگ سرد همکاری کرد. اکنون بیش از هر زمان دیگری، این میراث همکاری و صلح باید غالب شود.»

ری مک گاورن، تحلیلگر کهنه کار سیا، که شخصاً به چهار رئیس جمهور آمریکا از جمله رونالد ریگان در مورد اتحاد جماهیر شوروی و روسیه اطلاع رسانی کرد، به اسپوتنیک گفت که میخائیل گورباچف قهرمان واقعی زمان ما بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز از گورباچف به عنوان سیاستمداری نام برد که مسیر تاریخ را تغییر داد و گفت که «او بیش از هر فرد دیگری تلاش کرد تا جنگ سرد به پایانی صلح‌آمیز بینجامد».

آرنولد شوارتزنگر، فرماندار سابق ایالت کالیفرنیا و هنرپیشه گفت که میخائیل گورباچف یکی از قهرمانان او بود و بسیار خوش شانس بود که او را دوست خطاب کرد.

شوارتزنگر در توییتر نوشت: میخائیل گورباچف یکی از قهرمانان من بود و دیدار با او باعث افتخار و خوشحالی بود. من به طرز باورنکردنی خوش شانس بودم که او را دوست خطاب کردم. همه ما می‌توانیم از زندگی خارق العاده او درس بگیریم. «

بنیاد و موسسه ریگان: «بنیاد و موسسه ریگان برای میخائیل گورباچوف، مردی که زمانی دشمن سیاسی رونالد ریگان بود و در نهایت دوست او شد، سوگوار است. ما برای خانواده گورباچف و مردم روسیه دعا می‌کنیم.»

 جیمز بیکر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا: «تاریخ، میخائیل گورباچف را به‌ عنوان اسطوره‌ای که ملت بزرگ خود را به سمت دموکراسی هدایت کرد، در یاد خواهد داشت. او با تصمیم به استفاده‌ نکردن از زور برای حفظ امپراتوری، نقشی مهم را در پایان مسالمت‌آمیز جنگ سرد ایفا کرد. دنیای آزاد، فقدان او را حس خواهد کرد.»