طلافروش بانک نما، مشتریانش را نقره داغ کرد

طلافروش بانک نما، مشتریانش را نقره داغ کرد

فاطمه مقدم/ شرایط عجیب بانک‌ ها برای ارائه تسهیلات به متقاضیان از جمله سپرده‌ گذاری بلند مدت و بلوکه شدن پول مشتری در ازای پرداخت مبلغ ناچیزی وام، مردم را به سمت افراد یا شرکت هایی می کشاند که با وعده پرداخت وام های آسان یا شرایط بدون ضامن و با پیشنهاد شرایط دیگری چون وثیقه گذاشتن طلا یا اشیاء قمیتی مبادرت به جلب متقاضیان وام از همه جا رانده شده می کنند.

چنان که گرفتن وام بدون پیش پرداخت و تنها با ضمانت طلا، کار دست عده ای از مشتریان یک طلا فروشی در شیراز داد. کلاهبرداری که در یکی از مجتمع های تجاری شیراز به مدت 5 سال طلافروشی داشت در اقدامی کلاهبردارانه طلای های وثیقه گذاشته مردم و طلای خریداری شده که پرداخت اقساط آن هنوز کامل نشده بود را نزد خود نگه داشته و فقط فاکتور خرید طلا را تحویل داده بود. مشتریان پس از پایان پرداخت اقساط وام یا اقساط خرید طلا و مراجعه جهت دریافت طلای خریداری شده و البته وثیقه طلایی که نزد او گذاشته بودند، با مغازه تعطیل مواجه شدند.

زهرا شاوردی یکی از مشتریان قدیمی این طلافروشی در شیراز درباره این کلاهبرداری به «خبرجنوب» گفت: مدت چهار سال بود که مشتری این طلافروشی بودم و همیشه به طور کامل به آن ها اعتماد داشتم تا اینکه در روز اول خرداد امسال به وسیله فروشنده مطلع شدیم که دو صاحب مغازه که زن و شوهر بودند با برداشتن طلاهای امانتی مردم فرار کرده اند.

وی که نزدیک به 500 گرم طلا نزد این طلافروشان به منظور وثیقه وام و وثیقه خرید طلا گذاشته بود درباره تعداد کسانی که توسط این طلافروشان مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند افزود: سی نفر در شیراز  توسط این زوج مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند در حالی که اکثراً اقساط وام خود را پرداخت کرده بودند و چیزی به اتمام اقساطشان نمانده بود طلافروش وثیقه های آن ها را برداشته و فرار کرد.

این فرد مالباخته با اشاره به این که پلیس در تیرماه طلافروشان را دستگیر و راهی بازداشتگاه کرد اظهار داشت: با این وجود بنا به گفته  رئیس پلیس آگاهی فارس متهم به کلاهبرداری از 20 نفر از شهروندان و به مبلغ 22 میلیارد ریال اعتراف کرده و پس از تشکیل پرونده و سیر مراحل قانونی روانه زندان شده است.

شاوردی افزود: تنها یک جلسه دادگاه برای این طلافروشان برگزار شده و قرار شد یک هفته بعد از برگزاری جلسه دادگاه اصل طلاها یا خسارت ما توسط طلافروش کلاهبردار پرداخت شود اما هنوز هیچ گونه خسارتی به ما داده نشده است و متهم نیز با قرار وثیقه سنگین 8 میلیاردی آزاد شده است.

وی با تاکید بر این که اکثر مشتریانی که مورد کلاهبرداری توسط زوج طلا فروش قرار گرفته اند زن بودند گفت: از دستگاه قضا عاجزانه تقاضای پیگیری پرونده این کلاهبردار و بازگرداندن مال از دست رفته خود هستیم.

پرداخت وام با وثیقه طلا توسط طلافروشی ها غیر قانونی است

طلافروشان از جمله اولین گروه هایی بودند که سودهای نجومی بانک ها از پرداخت وام، آن ها را به وسوسه دادن وام با گرفتن وثیقه طلا انداخت. از این رو بدون سنگ اندازی های رایج بانک ها جلوی پای مشتریان به پرداختن وام تنها در ازای وثیقه گذاشتن طلا آن هم با سودهای کلان اقدام کردند. رویه کار این طور است که طلافروشان حدود 95 درصد ارزش طلایی که نزدشان به عنوان وثیقه گذاشته می شود را وام می دهند. بازپرداختش هم اغلب از یک سال تا 10 ماه است. سود ماهیانه نیز چیزی در حدود همان سود بانک هاست یعنی حدود 18 تا 25 درصد. مسأله مشترک در میان تمام طلافروشان بازگرداندن طلای ضمانتی پس از تسویه کامل است اما رئیس اتحادیه طلا و جواهرفروشان شیراز معتقد است وام دادن طلافروشی به مشتریان خلاف قانون است.

محمد حسین مستغنی با تأکید بر این که وثیقه گذاشتن طلا برای گرفتن وام را به هیچ وجه تایید نمی کند گفت: طلافروشی جایی برای خرید و فروش طلا، سکه و زیورآلات است و انجام  هر کاری خارج از پروانه صادر شده برای واحد صنفی ممنوع می باشد. طلافروشی بانک نیست که وام بدهد ممکن است که خیلی ها در هر شغلی کارهای غیر قانونی انجام دهند اما از نظر نظام صنفی وثیقه گذاشتن طلا و گرفتن وام به صورت ربا مورد تأیید اتحادیه نیست و مردم از گذاشتن وثیقه نزد طلافروشان برای گرفتن وام خودداری کنند چون این عمل خود غیر قانونی است و هشدار می دهم که مردم به هیچ وجه به این افراد مراجعه نکنند چون کارشان تخلف و غیرقانونی است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر فروشان شیراز با اشاره به این که خرید طلای اقساطی با ضمانت گذاشتن طلا نزد طلافروش در نظام صنفی دیده شده است و این کار به طور رایج انجام می شود، گفت: ما به مردم توصیه می کنیم که در شرایط اقتصادی کنونی که کشور با بحران های اقتصادی دست و پنجه نرم می کند از خرید طلا به این شکل هم پرهیز کنند و تا آن جا که ممکن است طلا را به صورت نقدی خریداری کرده و حتی اگر لازم باشد برای خرید طلای مورد نظرشان با همان پولی که در دست دارند طلای کوچکی بخرند و در نهایت با فروش طلاهای جمع شده اقدام به خرید طلای سنگین تری کنند اما اگر کسی قصد خرید طلای اقساطی دارد حتما از داشتن پروانه کسب واحد صنفی طلا فروشی مطمئن شود و خرید طلای قسطی را از طلافروشی های معتبر که به آن ها اعتماد دارند انجام دهند.