طرز تهیه حمص لبنانی

ملکه مزه‌های لبنانی را امتحان کنید

طرز تهیه حمص لبنانی

مص یا هوموس یک پیش غذای عربی و در اصل لبنانی با نخود و ارده است که اتفاقا به خاطر خواص حمص و ارزش غذایی بالایی که دارید می‌توان به عنوان یک وعده غذای کامل و سیر کننده هم روی آن حساب کرد. طرز تهیه حمص لبو هم مشهور است ما لبنانی‌ها حمص را با بادمجان هم درست می‌کنند که به نظر می‌رسد از آشپزی یونانی و کشورهای حوزه دریای مدیترانه به آشپزخانه لبنانی راه پیدا کرده است.

  طرز تهیه غذای حمص یا هوموس لبنانی با نخود و ارده

طرز تهیه غذای حمص یا هوموس لبنانی با نخود و ارده

مواد لازم برای ۸ نفر

 نخود گرد پخته شده: ۱ و ½ پیمانه یا یک قوطی کنسروی

آب لیموترش: ¼ پیمانه

سیر: ۱ بوته متوسط

نمک: ½ قاشق چایخوری

سس تهینی: ½ پیمانه

آب سرد: ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری

ارده: ۱ قاشق غذاخوری یا بیشتر

روغن زیتون فرابکر: ۱ قاشق غذاخوری (یا بیشتر در صورت تمایل)

  

طرز تهیه

 طرز تهیه

مرحله اول

 برای درست کردن هوموس لبنانی با نخود و ارده ابتدا از شب قبل نخودها را بخیسانید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید. سپس پوست نخودها را آن‌ها بپزید. نخودها حسابی باید بپزند تا بافت حمص کرمی و یکدست شود. بعد از پخت نخودها به مدت ۳۰ ثانیه آن‌ها را در آب سرد قرار دهید و سپس آبکش کنید. برای این دستور پخت حمص لازم نیست پوست نخودها را بگیرید.

  مرحله دوم

 نخودها را در غذاساز بریزید و حسابی آن‌ها را پوره کنید. آب لیمو ترش ،نمک و سیرهای پوست گرفته را اضافه کنید و یکبار دیگر غذاساز را روشن کنید تا تمام مواد با هم مخلوط شوند. اجازه دهید مایه به دست آمده حدود یک دقیقه یا بیشتر استراحت کنید. سپس سس تهینی را هم به مواد اضافه کنید و باز هم با غذاساز مایه را میکس کنید تا یک بافت کرمی و یکدست به دست بیاورید.

مرحله سوم

 ۲ قاشق آب یخ به مایه حمص اضافه کنید و هم بزنید تا سطح مایه کرمی و یکدست‌تر شود. زردچوبه و روغن زیتون را هم اضافه کنید و خوب با تمام مواد مخلوط کنید. طعم حمص را بچشید و اگر لازم بود نمک، ترشی آن با آب لیمو ترش و روغن زیتون آن را بیشتر بریزید. حمص را در ظرف مورد نظر بریزید و با ته قاشق روی آن را صاف و یکدست کنید. روی حمص را با پودر فلفل قرمز یا فلفل پاپریکا و جعفری ساطوری خرد شده و مقداری روغن زیتون فرابکر تزیین کنید. حمص را می‌توانید به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید. اما حمص را با چی بخوریم؟ با نان پیتا یا هر نان دیگری که می‌پسندید و یا خالی بدون نان با سبزیجاتی مثل هویج و کرفس خرد شده.

  طرز تهیه غذای هوموس یا حمص با بادمجان

طرز تهیه غذای هوموس یا حمص با بادمجان

مواد لازم برای ۵ نفر

 بادمجان: ۷۰۰ گرم یا دو عدد بزرگ

سیر: ۳ یا ۴ حبه درشت

روغن زیتون فرابکر: ۳ یا ۴ قاشق غذاخوری

نخود پخته: ۴۲۵ گرم به صورت خیس خورده یا کنسروی

سس تهینی: ۱/۳ پیمانه

نمک: ۱ قاشق چایخوری یا بیشتر

ارده: ۱ قاشق غذاخوری

فلفل پاپریکا دودی یا معمولی: ۱ و ¼ قاشق چایخوری

لیمو تازه: ۱ عدد یا ۱ قاشق غذاخوری آب لیموترش

 

 طرز تهیه

 طرز تهیه

مرحله اول

 برای درست کردن هوموس بادمجان ابتدا فر را در دمای ۲۳۵ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. روی سینی فر یک کاغذ روغنی بگذارید و یک بوته سیر رنده شده یا ریز و ساطوری خرد شده را روی کاغذ روغنی بریزید و پخش کنید. ۱ قاشق چایخوری روغن زیتون هم روی سیرها بمالید. بادمجان‌ها را بشورید و با پوست از طول به دو قسمت تقسیم کنید. با برس روی قسمت بدون پوست روغن زیتون بمالید و از قسمت بدون پوست روی کاغذ روغنی بچینید. به مدت ۳۰ دقیقه سینی فر را در قسمت وسط فر بگذارید تا بادمجان‌ها تنوری شوند.

  مرحله دوم

 بعد از ۳۰ دقیقه سینی را از فر خارج کنید و کمی که سرد شد پوست بادمجان‌ها را جدا کنید. نخودها را بپزید و بعد از این‌که کاملا پخت آن‌ها را به همراه روغن زیتون، سیر و بادمجان، ارده، نمک، پاپریکا، سس تهینی و آب لیموترش در غذاساز بریزید و میکس کنید تا یک مایه کرمی و یکدست درست شود.

 مرحله سوم

 هوموس بادمجان مثل هوموس نخود و ارده معمولا با نان پیتا سرو می‌شود. هوموس را در ظرف مورد نظرتان بریزید و با جعفری ساطوری خرد شده، روغن زیتون فرابکر و پودر فلفل قرمز تزیین و با نان پیتا میل کنید. این مدل هوموس به مدت ۴ روز در یخچال و یک ماه در فریزر قابل استفاده است. طرز تهیه هوموس ترکیه‌ای هم مثل هوموس لبنانی است. اگر هوموس را می‌خواهید رژیمی درست کنید می‌توانید مقدار ارده و روغن زیتون را کمتر کنید.