شیلی از پاویون خود برای اکسپو 2025 رونمایی کرد: طراحی ساختار بافته شده ای که تداعی گر فرهنگ بومی ماپوچه است !

حدود ۲۰ ساعت پیش، تصویری از پاویون کشور شیلی در اکسپو۲۰۲۵ اوزاکا در ایکس (توئیتر سابق) منتشر شد که توجهات جهانی را به سوی خود جلب کرده است! پاویونی که در منطقه‌ی نجات زندگی‌ها واقع خواهد بود.

شیلی از پاویون خود برای اکسپو 2025 رونمایی کرد: طراحی ساختار بافته شده ای که تداعی گر فرهنگ بومی ماپوچه است !


لازم به یادآوری است که موضوع اصلی اکسپو ۲۰۲۵ اوزاکا، “طراحی جامعه آینده برای زندگی ما” است! البته در کنار این موضوع اصلی، تعدادی موضوع فرعی نیز تعریف شده است که عبارتند از “نجات زندگی”، “توانمندسازی زندگی” و “ارتباط زندگی”.

موضوع این نمایشگاه “طراحی جامعه آینده برای زندگی ما” است، با موضوعات فرعی “نجات زندگی‌ها”، “توانمندسازی زندگی‌ها” و “ارتباط زندگی‌ها”. موضوع “نجات زندگی‌ها” مباحثی همچون واکسیناسیون نوزادان، بهداشت، سبک زندگی (رژیم غذایی و ورزش ) و همچنین افزایش طول عمر را شامل می‌شود.

اما درباره‌ی پاویون کشور شیلی در اکسپو ۲۰۲۵ اوزاکا که Makün: The Mantle of Chile نام دارد، بایستی گفت این پاویون ادای احترامی خواهد بود به مفهوم بافت اجتماعی!

همچنین این تجربه، ساختار پارچه‌ای بافته شده‌ای را نشان می‌دهد که تداعی‌گر فرهنگ سنتی و بومی ماپوچه می‌باشد... ماپوچه (که پیشتر با نام آروکانیان شناخته می‌شدند) از اقوام سرخپوست شیلی هستند که جمعیت امروزی آن‌ها به بیش از ۹۰۰ هزار نفر می‌رسد و عمدتا در کشور شیلی ساکن هستند. گفته می‌شود شمار بسیار زیادی از مردم شیلی اصالتا ماپوچه‌تبار هستند!

سال ۱۴۰۱ شمسی بود که پانصد بافنده زن ماپوچه در لا آراوکانیا در جنوب شیلی، با ایجاد یک بافت با بیش از یک کیلومتر طول (استفاده از یک تن پشم گوسفند)، رکورد جهانی را شکستند و طولانی‌ترین بافته‌ جهان را به نام خود ثبت کردند! رکورد قبلی مربوط بود به سال ۲۰۱۷ میلادی و دراختیار بافندگان چینی.

بد نیست بدانید بافندگان ماپوچه، بافت‌های خود را به رنگ‌های رنگین کمان می‌بافند چرا که بر این باورند این رنگ‌ها نشان‌دهنده‌ی ارزش‌های متفاوت فرهنگ ماپوچه است. به عنوان مثال، بنفش نماد احترام به شخص است، در حالی که زرد به معنای عمل صالح است.