بررسی پروژه Apple Piazza Liberty

پلازا لیبرتی اپل یک مجموعه از دو عنصر اساسی است: یک میدان پله‌دار و یک فواره. این میدان در یکی از محبوب‌ترین خیابان‌های پیاده‌رو میلان، کورسو ویتوریو امانوئله، واقع شده است و بازدیدکنندگان با دیدن فواره جدید و دراماتیک به سمت میدان کشیده می‌شوند.

بررسی پروژه Apple Piazza Liberty

این پروژه نمونه دیگری از همکاری نزدیک بین تیم طراحی اپل به رهبری سر جاناتان ایو، مدیر ارشد طراحی، و آنجلا آهرندتس، معاون ارشد فروشگاه‌ها و فروشگاه‌های آنلاین، و شرکت فاستر + پارتنرز است.
این میدان یک جشن از لذت‌های زندگی شهری است و ماهیت پویای آن را تجسم می‌کند. فواره نمادین آب یک تجربه تعاملی و چندحسی است. بازدیدکنندگان از طریق ورودی شیشه‌ای فواره وارد می‌شوند و توسط صدای آب و دیدن آب‌های عمودی که به دیوارهای شیشه‌ای ۲۶ فوتی می‌خورد، محصور می‌شوند. این تجربه یک بازسازی از بازی کودکانه دویدن در فواره‌ها است و در طول روز با عبور نور خورشید از آب تغییر می‌کند، در حالی که در شب سقف شیشه‌ای یک اثر کالهیدوسکوپی ایجاد می‌کند، با آب که از دیوارها پایین می‌ریزد و انعکاس آن به سمت بالا تا بی‌نهایت می‌رود.
استفان بلهلینگ، سرپرست استودیو فاستر + پارتنرز، اظهار داشت: «هیچ افتخار و مسئولیتی بالاتر از ایجاد یک میدان عمومی جدید در ایتالیا نیست، جایی که میدان‌ها و فضاهای شهری آن همیشه ما را الهام بخشیده است. فواره یک بیان از هیجان کودکانه است که به هر یک از ما صحبت می‌کند. در سادگی آن، ایده قدم زدن در یک فواره بزرگ را بدون خیس شدن و لذت بردن از بودن زنده را تداعی می‌کند».
فواره به سمت پایه آمفی‌تئاتر جریان می‌یابد، یک مرکز اجتماعی جدید و یک گسترش فضای باز از «امروز در اپل». آمفی‌تئاتر با پله‌های سنگی پهن و آفتاب‌گرفت که به سمت پایین از سطح خیابان پایین می‌روند و به یک صحنه باز می‌شوند، تعریف می‌شود که پشت آن دیوار آب فواره دوم قرار دارد. کل میدان جدیداً ایجاد شده است و با سنگ Beola Grigia، یک سنگ محلی معمولی از لمباردی، پوشیده شده است و با ۲۱ درخت جدید Gleditsia Sunburst احاطه شده است.
داخل یک فضای روشن و تک‌تکه است که به صورت استعاری از سنگی که میدان بالای آن را تشکیل می‌دهد، حکاکی شده است. سقف مطابق با پروفیل پله‌دار آمفی‌تئاتر است، با نورگیرها و پنل‌های سقف با نور پس‌زمینه که به طور نوآورانه نور مصنوعی و طبیعی را ترکیب می‌کنند. از طریق سقف و پله‌ها، پرتوهای گرم خورشید به عمق فروشگاه فرورفته و آن را به نور و ریتم میلان متصل می‌کند و به آن احساس یک گالری هنری پرنور و پر از نور خورشید می‌دهد. پله‌های منتهی به فروشگاه از ترد‌های کانتورهای استیل ضدزنگ صیقلی تشکیل شده‌اند که همچنین یک نصب نورپردازی مجسمه‌ای را ایجاد می‌کنند و یک تجربه تئاتری و هیجان‌انگیز را به وجود می‌آورند.

مشخصات پروژه:
• طراح: Foster + Partners
• اجرا: Kuraray
• محل پروژه: ایتالیا، میلان
• سال: ۲۰۱۸
• تصاویر: Nigel Young