شاهکار معماری زاها حدید در شانگهای با الهام از امواج اقیانوس‌

استودیو طراحی FLO Landscape ، با همکاری معماران زاها حدید (ZHA)، پلازای عمومی Chengdu MixC را در منطقه دونگ‌چنگ چین، بازسازی کرده‌اند.

شاهکار معماری زاها حدید در شانگهای با الهام از امواج اقیانوس‌

کانسپت طراحی مجدد دارای سنگفرش رنگارنگی است که امواج اقیانوس را با کاشی‌های رنگی تداعی می‌کند؛ منحنی‌های سازه نیز که امضای استودیو زاها حدید است، فضای گسترده را در قالب کلیتی پیوسته متحد می‌کند.

این پلازا از ۴ ساختمان در دل مجتمع تجاری با مساحت ۳۰۰ هزار مترمربع تشکیل شده است. قبل از بازسازی، سایت با مشکلاتی نظیر عدم تنوع و قطع ارتباط با محیط تجاری مواجه بود. میدان عظیم ۵۰ هزار مترمربعی با ابعاد ۵۰۰ متر از شمال به جنوب و ۱۵۰ متر از شرق به غرب، احساس خالی بودن به عابران می‌داد و فاقد عناصری برای جلب مشارکت عمومی بود.

برای برطرف کردن این نیازها، طراحان FLO با همکاری ZHA، منطقه را به سه میدان موضوعی و سه خیابان شخصیتی تقسیم کردند که هر کدام تجربیات منحصربه‌فردی را متناسب با فعالیت‌های عمومی و تجاری خاص ارائه می‌دهند.

مرکز این پلازا از الگوهای موج آبی در سنگفرش خود استفاده می‌کند و فضایی پویا برای رویدادهای عمومی مانند جشن‌های شب سال نو و بازارهای موضوعی ایجاد می‌کند. همچنین در دل این پلازا مکانی برای اسکیت‌بورد طراحی شده است که پاتوقی برای اسکیت‌بوردسواران باشد. باغ مواج این مکان نیز، چمنی شیب‌دار برای اوقات فراغت و گردهمایی‌های خودمانی، پیک‌نیک و کمپینگ دارد.