استودیو معماری چینی ای آی ام و تبدیل مجموعه ای از سیلوهای نفتی بلااستفاده در شهر چانگژو به یک فضای جمعی شهری!

استودیو معماری چینی اِی‌آی‌اِم (مستقر در شانگهای) در جدیدترین پروژه‌ی خود، مجموعه‌ای از سیلوهای نفتی بلااستفاده واقع در شهر چانگژو، یک شهر مرکزی در کشور چین را به یک فضای اجتماعی با کاربری مختلط با هدف میزبانی از رویدادها و گردهمایی‌های فرهنگی مختلف و غنی‌سازی تجربیات محلی که توسط یک باغ و مناطق بازی احاطه شده است، تبدیل کرده است!

استودیو معماری چینی ای آی ام و تبدیل مجموعه ای از سیلوهای نفتی بلااستفاده در شهر چانگژو به یک فضای جمعی شهری!


استودیو معماری اِی‌آی‌اِم در توضیح این پروژه می‌نویسد:

ما در سایت این پروژه، با چهار سیلوی فلزی فرسوده‌ مواجه بودیم که یادآور میراث صنعتی منطقه بودند... هدف ما این بود که جان تازه‌ای به این منطقه از شهر بدهیم و مکانی را ایجاد نماییم که مردم بتوانند در آنچا به دور جمع شوند و به مشارکت‌های اجتماعی بپردازند.”

این استودیو برای متحد کردن چهار سیلوی موجود با یکدیگر، یک مسیر مشخص را طراحی کرد که از دهانه‌هایِ بزرگِ ورودی این سیلوها آغاز می‌شد؛ مسیری که از پارک و فضاهای بازی پیرامون قابل دسترس است.

فضای داخلی هر سیلو، رفتار متفاوتی را برای میزبانی از فعالیت‌های مختلف جمعی ارائه می‌دهد. در دو مورد از سیلوها، ساختاری گلخانه مانند طراحی شده است.

یک سیلو تقریبا به طور کامل بدون تغییر باقی مانده است! به گونه ای که دیوارهای فلزی فرسوده آن در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد و با استفاده از آجرهای قرمز، پلکان هایی طراحی شده است که امکان نشستن را فراهم می‌آورد. سیلوی چهارم که رستورانی دو طبقه را در خود جای داده است نیز با آجرهای قرمز پوشیده شده است.

هر یک از از این چهار سیلو توسط یک نورگیر بزرگ در مرکز سقف خود روشن می‌شود؛ ایده ای که بازدیدکننده را با حرکت نور در طول روز مواجه می‌کند.