سهمیه ایران در لیگ نخبگان آسیا

با جایزه 20 میلیون دلاری از 2024

سهمیه ایران در لیگ نخبگان آسیا

چند روزی از قهرمانی «اوراوا ردز» ژاپن در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا می گذرد. مسابقاتی که برای آخرین بار در یک سال تقویمی میلادی برگزار شد و دوره های بعدی از پاییز یک سال تا بهار سال بعد به انجام خواهد رسید. پس از پایان فصل 2023 – 2024 این پیکارها نیز قرار است بزرگترین تورنمنت فوتبالی در آسیا، با فرمت جدیدی و به شکل جذاب تری برگزار شود.

از فصل 2024 – 2025، مسابقات باشگاهی در آسیا به صورت لیگ نخبگان یا همان سوپرلیگ برگزار می شود. کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفته است تا مسابقات باشگاهی قاره را با شکل و شمایل جدیدی و در سه سطح مختلف برگزار کند. سطح اول یا نخبگان با حضور 12 تیم از غرب و 12 تیم از شرق آسیا برگزار می شود. در سطح دوم 32 تیم و در سطح سوم نیز 20 باشگاه حضور خواهند داشت که انتظار می رود در این سطوح نیز، سهمیه ها بین غرب و شرق به صورت مساوی تقسیم شود.

هنوز مقامات آسیایی به صورت رسمی سهمیه کشورها را اعلام نکرده اما کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش از این گفته بود که رده‌بندی کشورها جهت اختصاص سهمیه برای فصل 2025 – 2024 به بعد، بر اساس عملکرد باشگاه های شرکت کننده در هشت فصل گذشته مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و AFC کاپ خواهد بود.

در همین خصوص، جدولی پس از دیدار الهلال و اوراوا ردز منتشر شده که در آن، میزان دقیق امتیازات کسب شده توسط کشورهای مختلف محاسبه شده است. نکته مهم در این خصوص، در نظر گرفته نشدن مسابقات سال 2020 است. جایی که رقابت های AFC کاپ به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و لیگ قهرمانان آسیا نیز به صورت متمرکز در قطر به انجام رسید.

این مسئله خبر بسیار بدی برای فوتبال ایران است چرا که پرسپولیس در آن سال عنوان نایب قهرمانی آسیا را به دست آورد که می توانست امتیازات زیادی را به اندوخته های نمایندگان ایران اضافه کند ولی حذف امتیازات کسب شده در سال 2020 ضربه بزرگی به فوتبال ایران خواهد بود که شاید می توانست امتیازات بیشتری را جمع آوری کند.

حالا و در این جدول، مشخص شده است که ایران برای حضور در سطح نخست لیگ نخبگان یا همان سطح الیت، 2 سهمیه مستقیم دارد و یک تیم نیز باید راهی مرحله پلی آف شود. این مسابقات شاهد 3 یا 4 برابر شدن ارزش جوایز نسبت به لیگ قهرمانان فعلی است و پیش بینی می شود تیم قهرمان پاداشی بین 15 تا 20 میلیون دلار را دریافت کند. به همین دلیل سطح نخست پیکارها از اهمیت بالایی برخوردار است.