کاهش ۲ ساعته پرواز ۲۲ ساعته تا استرالیا با «پرواز مداری»

کافی است هواپیما از جو زمین خارج شده و مانند ماهواره، در یک مدار به دور زمین بچرخد 

کاهش ۲ ساعته پرواز ۲۲ ساعته تا استرالیا با «پرواز مداری»

سفر از بریتانیا به استرالیا با هواپیما به طور معمول ۲۲ ساعت یا حدود یک شبانه‌روز طول می‌کشد و بیشتر اوقات بین راه در کشور دیگری هم توقف دارد.
برمبنای پژوهش جدید سازمان هواپیمایی کشوری بریتانیا این پرواز در آینده نزدیک ممکن است فقط دو ساعت طول بکشد.
چطور چنین چیزی امکان دارد؟ جوابش پرواز فضایی است.
این نوع پرواز "زیر‌مداری" نام دارد و گمان بر این است که انسان‌ها بتوانند در ده سال آینده از مزیت‌های آن بهره‌مند شوند.
پرواز زیر‌مداری چیست؟
شاید پیش از این هم وقتی فضا‌پیمای ویرجین گالاکتیک ریچارد برانسون برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ به آستانه فضا رسید با مفهوم پرواز زیر‌مداری آشنا شده باشید.
مسافران نیو‌شپرد شرکت بلو‌اوریجن متعلق به جف بزوس، میلیاردر مالک شرکت آمازون هم در پرواز زیرمداری خود در سال ۲۰۲۱ حدود ۴ دقیقه بی‌وزنی را تجربه کردند.
پرواز زیر‌مداری به‌طور دقیق چه معنایی دارد؟
این پرواز نوعی پرواز فضایی است که فضا‌پیما به منطقه ماورای جو یا خارج از جو کره زمین می‌رسد، اما نه با چنان سرعتی که بتواند در فضا باقی بماند.
 اگر فضا‌پیما با سرعت حدود ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت پرواز کند وارد مدار زمین می‌شود وبه دور زمین می‌گردد همان اتفاقی که برای ماهواره‌ها می‌افتد.
وقتی سرعت آن کمتر از این باشد به زمین باز‌می‌گردد، اما با چنین هواپیمایی می‌توان سریع‌تر به مقاصد دور‌دست رسید.
اثرات منفی پرواز زیر‌مداری چیست؟
 در صورت رواج استفاده از پرواز‌های زیر‌مداری کارشناسان محیط زیست نگران اثرات آن بر کره زمین هستند.
 به گزارش ساندی تایمز در پژوهش سازمان هواپیمایی کشوری بریتانیا دریافتند که بیشتر افراد می‌توانند شتاب گرانش یا شتابی را که افراد بر اثر نیروی جاذبه احساس می‌کنند تاب بیاورند.
اما برای اینکه همه افراد بتوانند از چنین پرواز‌هایی استفاده کنند باید پژوهش‌های پزشکی بیشتری انجام شود. برای‌مثال افراد با بیماری‌های خاص ممکن است به دلایل پزشکی نتوانند از چنین پرواز‌هایی استفاده کنند.
این پرواز‌ها هزینه بالایی دارد، مسافران چنین پرواز‌هایی اکنون برای تهیه بلیط یک صندلی در پرواز‌های زیر‌مداری باید بیش از ۴۰۰ هزار دلار بپردازند.
نکته منفی سوم اثری است که چنین پرواز‌هایی بر محیط‌زیست خواهند گذاشت.
بنابر پژوهش‌های پژوهشگران نوردرن اسکای یک پرواز گردشگری زیر‌مداری که حدود یک‌ساعت و نیم طول می‌کشد می‌تواند به اندازه ده ساعت پرواز هواپیما‌های عادی مواد آلاینده تولید کند.
برخی از این پرواز‌ها موتور‌های هیبرید یا دو‌گانه دارند که در آن از سوخت پلاستیکی استفاده می‌شود که به دنبال خود ابری از آن تولید می‌کند که هنوز اطلاعاتی از اثر آن بر آب‌و‌هوا و محیط‌زیست در دست نیست.