رنزو پیانو ،معمار ایتالیایی از جدید ترین پروژه خود رونمایی کرد: دروازه علوم سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای

معماران رنزو پیانو به تازگی و پس از افتتاح رسمی جدیدترین پروژه‌ی این معمار ایتالیایی در شهر ژنو کشورسوئیس ، یعنی پروژه سرن یا دروازه علوم سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای (به عنوان بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذره‌ای جهان)، عکس‌هایی از آن را به اشتراک گذاشت

رنزو پیانو ،معمار ایتالیایی از جدید ترین پروژه خود رونمایی کرد: دروازه علوم سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای

این پروژه که در همکاری با استودیوی معماری محلی رولت برادبک طراحی و اجرا شده است، در قالب یک برنامه‌ی آموزشی گسترده و توسعه‌یافته، میزبان حدود ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بازدیدکننده در سال خواهد بود.

جالب است بدانید طراحی این پروژه از لوله انتگرال شتاب‌دهنده‌ی ذرات و برخورددهنده‌ی هادرونی بزرگ به عنوان بزرگ‌ترین برخورددهنده‌ی ذرات با بالاترین انرژی در جهان الهام گرفته شده است!

همچنین دروازه علوم سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای متشکل از فضاهایی چون دو آزمایشگاه جدید، سه محوطه‌ی نمایشگاهی کوچک، یک سالن با ظرفیت ۹۰۰ صندلی، فروشگاه و رستوران در فضایی به مساحت بیش از ۷۵ هزار فوت مربع می‌باشد. البته پل معلقی با ارتفاع ۲۰ فوت از سطح زمین، این فضاهای مجزا را به هم متصل می‌کند.

رنزو پیانو در مراسم افتتاحیه این پروژه، به این موضوع اشاره کرد که دروازه علوم سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای، استعاره‌ای است از ارتباط میان علم و جامعه! سازه‌ای که از انرژی خورشید تغذیه می‌کند و در وسط جنگلی سبز رشد کرده است.

لازم به بیان است بیش از ۴۰۰ درخت به منظور فراهم ساختن یک جنگل سبز در پیرامون این پروژه کاشته شد. همچنین یک مجموعه پانل خورشیدی به مساحت ۴۳۰۵۵ فوت مربع برای تامین نیازهای مرتبط با انرژی این ساختمان طراحی شده است.

براساس ادعای معماران رنزو پیانو، این پروژه دارای ردپای کربن صفر خالص خواهد بود! صفرخالص به این معنی است که مقدار کربنی که تولید می‌شود با مقدار کربنی که به هر طریقی جذب می‌شود، برابر باشد و به این ترتیب مقدار انتشار کربن به صفر برسد.

در انتها بد نیست بدانید بودجه‌ی ۱۰۰ میلیون فرانکی (یا حدود ۱۱۱ میلیون دلاری) ساخت‌وساز این پروژه، از سوی بنیاد استلانتیس به عنوان یک شرکت خودروسازی چندملیتی (مستقر در شهر آمستردام که در در ژانویه ۲۰۲۱ از ادغام دو گروه پی‌اس‌ای و فیات‌کرایسلر متولد شد) ، شرکت ساعت‌سازی سوئیسی رولکس و شرکت تولید اسباب‌بازی دانمارکی لگو  تامین شده است.