رافائل مونئو،معمار اسپانیاییو برنده جایزه پریتزکر و طراحی ساعت مچی با الهام از ساعت ایستگاه قطار آتوچا شهر مادرید

برند ساعت‌ساز سوئیسی کوئنی به رهبری فیلیپه کوستا آلمیدا در جدیدترین همکاری خود با معماران معروف و سرشناس جهان، به سراغ رافائل مونئو، معمار اسپانیایی و برنده جایزه معماری پریتزکر در سال ۱۹۹۶ میلادی، برنده مدال طلای سلطنتی موسسه سلطنتی معماران بریتانیا در سال ۲۰۰۳، برنده پرمیوم ایمپریاله ژاپن در سال ۲۰۱۷ و برنده شیر طلایی دوسالانه ونیز در سال ۲۰۲۱ رفته است

رافائل مونئو،معمار اسپانیاییو برنده جایزه پریتزکر و طراحی ساعت مچی با الهام از ساعت ایستگاه قطار آتوچا شهر مادرید


این مجموعه از ساعت‌های مچی در ۵ طرح، مونئو نام دارد و معمار اسپانیایی، آن‌ها را در قالب یک ارجاع ذهنی به طراحی ساعت ایستگاه قطار آتوچا (در میدان امپراطور کارلوس پنجم) در شهر مادرید کشور اسپانیا خلق کرده است.

Moneo Prado

Moneo Black

Moneo Gold

Moneo White Silver

Moneo White

بد نیست بدانید این ایستگاه قطار در سال ۱۸۵۱ و به عنوان اولین ایستگاه قطار مادرید راه‌اندازی شد! ساختمان اولیه این ایستگاه در آتش‌سوزی اوایل دهه ۱۸۹۰ به صورت کامل ویران شد. پس از آن سانحه، معماری به نام آلبرتو د پالاسیو الیسانی در یک همکاری با گوستاو ایفل به طراحی ساختمان جدید اقدام کرد...

سال ۱۹۸۵ بود که رافائل مونئو، یک پروژه بازسازی کامل را پیرامون این ایستگاه قطار آغاز کرد! ساختمان اصلی ایستگاه نیز از خدمت خارج شد و تبدیل به مرکز خریدی چند طبقه با کلوب‌های شبانه و کافه‌های متعدد گردید.

رافائل مونئو یک ترمینال مدرن را در زمین‌های مجاور این ایستگاه قطار طراحی نمود تا به قطارهای سریع‌السیر جدید و همچنین خطوط رفت‌وآمد منطقه‌ای و محلی خدمت‌رسانی نماید.

اما رافائل مونئو درباره‌ی تفکر طراحی حاکم بر صفحه‌ی این ساعت مچی می‌گوید:

وقتی کوئنی از من خواست که یک ساعت مچی طراحی کنم، نتوانستم به دو ساعت شهری که طراحی کرده‌ام، فکر نکنم: ساعتی برای تالار شهر لُگُرُنیو و ساعتی دیگر برای ایستگاه قطار آتوچا.

ورود به چنین تجربه‌ای از طراحی ساعت بر روی ساختمان تا طراحی ساعت مچی برایم غافلگیرکننده بود! کار با میلی‌متر و دهم میلی‌متر و از دیگر سو عادت به تفکر برحسب سانتی‌متر و متر، تمرینی بود که بسیار مشتاق تجربه‌ی آن بودم.

برای نمایش زمان بر روی صفحه‌ی ساعت به سراغ استفاده از اعداد رومی رفتیم! البته نمایش این اعداد به صورت بلند و نازک بود... ایده‌ای که تداعی‌گر ساعت‌های آفتابی باستانی است و در نگاه کاربر خود نیز واضح‌تر است.”