دیوید ادجای از ادامه همکاری با پروژه 500میلیارد دلاری نئوم کنار گذاشته شد!

ماه جولای سال ۲۰۲۳ میلادی بود که روزنامه فایننشال تایمز در قالب یک تحقیقات رسمی به انتشار خبری پیرامون دیوید ادجای و اتهام به او درباره تجاوز جنسی و آزار و اذیت روحی پرداخت! این اتهامات که در تحقیقات یک ساله‌ی روزنامه انگلیسی به تفصیل بیان شده است، درباره سه زن است که در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی برای این معمار بریتانیایی-غنائی کار می‌کردند...

دیوید ادجای از ادامه همکاری با پروژه 500میلیارد دلاری نئوم کنار گذاشته شد!

براساس آنچه در روزنامه فایننشال تایمز آمده است، این زنان که اسامی آن‌ها توسط این روزنامه تغییر کرده است، پس از رفتارهای دیوید ادجای دچار ناراحتی‌های جدی روحی شده‌اند و در زندگی آن‌ها اختلالاتی نیز بوجود آمده است (دچار مشکلات مالی شده‌اند).

اما در جدیدترین خبر مطلع شده‌ایم دیوید ادجای از ادامه همکاری با پروژه نئوم عربستان سعودی منع شد!

نئوم در شمال غربی عربستان سعودی واقع شده است و مساحتی در حدود ۲۶هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع (بیش از دو برابر لبنان) را در بر می‌گیرد. این منطقه که از جنوب به دریای سرخ و از غرب به خلیج عقبه محدود شده است، در امتداد سواحل شامل ۵۰۰ کیلومتر خط ساحلی و ۴۱ جزیره و تپه‌های بیابانی و کوه‌های پوشیده از برف گسترش می‌یابد.

‎در چند روز گذشته (پانزدهم ماه آگوست سال ۲۰۲۳ میلادی) یکی از سخنگویان پروژه نئوم در جدیدترین مصاحبه‌ی خود اعلام کرد که دیگر با دیوید ادجای پیرامون پروژه ۱۷۰ کیلومتری شهر خطی که در شمال غربی عربستان سعودی در حال ساخت است، همکاری ندارند!

این سخنگو تایید کرد که دیوید ادجای پیش از این اتهامات، در فرآیند تعریف مفهوم شهر خطی و همچنین بیان چالش‌ها و تلاش برای ارائه‌ی پاسخ‌ها با پروژه نئوم همکاری داشته است... و در ماه سپتامبر و در سومین فاز طراحی (فاز طراحی نهایی) مشارکتی نخواهد داشت.

لازم به بیان است طرح‌ها و مدل‌های دیوید ادجای مرتبط با شهر لاین -شهر خطی ۱۷۰ کیلومتری- در شهر ونیز و به عنوان بخشی از نمایشگاه نئوم در کنار دوسالانه معماری ونیز سال ۲۰۲۳ میلادی به نمایش درآمده بود!

(اسلاید دوم: تصاویر طرح‌ها و مدل‌های دیوید ادجای در نمایشگاه نئوم واقع در شهر ونیز ایتالیا)