دنیل لیبسکیند در طراحی مسکن اجتماعی مقرون به صرفه برای سالمندان بروکلین به سراغ تجربیات نوجوانی خود رفته است!

استودیو معماری دنیل لیبِسکند در جدیدترین پروژه خود از یک مسکن اجتماعی (مترادف واژه‌ی مسکن عمومی) مقرون به صرفه متشکل از ۱۹۰ آپارتمان مسکونی برای سالمندان در منطقه ی بروکلین، نیویورک (به‌ عنوان بخشی از برنامه حمایت از سالمندان در این شهر) رونمایی کرده است!

دنیل لیبسکیند در طراحی مسکن اجتماعی مقرون به صرفه برای سالمندان بروکلین به سراغ تجربیات نوجوانی خود رفته است!


این بلوک مسکونی ۱۱ طبقه به گونه‌ای طراحی شده است که گویی به دورِ یک آتریوم مرکزی پیچیده شده است. همچنین نماهای زاویه‌دار طراحی شده در این پروژه، اشاره ای است آشکار به تفکر و سبک معماری دنیل لیبِسکند.

همانگونه که در بالا نیز اشاره شد، این پروژه مسکونی، بخشی از برنامه حمایت از سالمندان این شهر می‌باشد. براساس آنچه در بیانیه‌ی این پروژه آمده است، اکثر آپارتمان‌های مسکونی به سالمندانی اختصاص خواهد یافت که کمتر یا معادل ۵۰ درصد درآمد متوسط افراد آن را منطقه دارند! همچنین ۵۷ واحد مسکونی نیز در اختیار سالمندانی خواهد بود که قبلا بی‌خانمان بوده‌اند.

جالب است بدانید دنیل لیبِسکند که اکنون یکی از شناخته شده‌ترین معماران جهان است، در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی و اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی و زمانی که نوجوان بود، در مسکن اجتماعی زندگی می‌کرد.

در تعریف مسکن اجتماعی بایستی گفت این نوع از مسکن پس از جنگ جهانی و به دلیل خرابی‌های زیاد ناشی از جنگ مورد توجه قرار گرفت! ایده ای که دولت‌ها آن را راه‌حلی برای تامین مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد جامعه یافتند.

دنیل لیبِسکند در این باره می گوید:

بزرگ شدن در مسکن اجتماعی، به من دیدگاه منحصر به فردی پیرامون اهمیت جامعه و مسکن با کیفیت بالا و مقرون به صرفه داد! و من این بینش را به هنگام طراحی این پروژه به کار بُردم؛ من تصمیم داشتم مکانی را ایجاد کنم که برای ساکنان احساس خانه داشته باشد. امیدوارم این پروژه، نمونه موفقی باشد برای این سوال که چگونه طراحی خوب می تواند تاثیر مثبتی بر جامعه داشته باشد؟

طبقه همکف این ساختمان شامل یک فضای لابی و همچنین یک مرکز اجتماعی به مساحت ۷۷۲ مترمربع است! در طبقات بالا نیز آپارتمان‌های مسکونی قرار گرفته اند. از دیگر امکانات این پروژه می‌توان به اتاق‌های خشک‌شویی، اتاق اجتماع، اتاق کامپیوتر، اتاق ورزش و انبار دوچرخه اشاره کرد.