دفتر معماری کالبد : برنده جایزه CTBUHسال 2023 در بخش پروژ های آینده

شورای ساختمان‌های بلند و زیستگاه شهری (مستقر در شیکاگو)، شانزدهم تا بیست و یکم ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی میزبان برگزاری کنفرانس بین‌المللی و همچنین جوایز سالانه‌ی خود در سنگاپور بود؛ رویدادی با حضور بیش از ۱۰۰۰ متخصص شهرسازی عمودی پایدار!

دفتر معماری کالبد : برنده جایزه CTBUHسال 2023 در بخش پروژ های آینده

CTBUH 2023 : International Conference

Humanizing High Density

در خلاصه‌ی این کنفرانس چنین آمده است:

"با پیش‌بینی سازمان ملل متحد، تا سال ۲۰۵۰ میلادی، مناطق شهری محل سکونت نزدیک به ۷۰ درصد از مردم جهان خواهند بود؛ و ما باید اطمینان حاصل کنیم که شهرها علاوه بر مکانی برای زندگی مردم، فرصتی برای رشد آن‌ها نیز خواهد بود."

جوایز سالانه شورای ساختمان‌های بلند و زیستگاه شهری ، در بیش از ۲۰ دسته به قدردانی از بهترین‌ها در حوزه‌های ساختمان‌های بلند، زیستگاه شهری، نوآوری، نوسازی، طراحی داخلی، ساخت و ساز و مهندسی می‌پردازد.

اما در میان برگزیدگان جوایز سالانه شورای ساختمان‌های بلند و زیستگاه شهری سال ۲۰۲۳ میلادی، دفتر معماری کالبد به عنوان اولین دفتر معماری ایرانی با پروژه‌ی برج‌های جاذب طوفان شن موفق به دریافت جایزه CTBUH در بخش پروژه‌های آینده شد!

Categories. Project. Future Project Award.

Absorbent Sand Storm Skyscraper | Dubai

Kalbod Design Studio

(Future Project Award 2023 Award of Excellence)

برج‌های جاذب طوفان شن به عنوان مجموعه‌ای از ۲۵ برج، با هدف یافتن راه‌حلی معمارانه برای مقابله با طوفان‌های شن که در شهرهای صحرایی مانند دبی رایج هستند، طراحی شده‌اند.

هر یک از برج‌ها دارای دو حفره‌ جاذب دانه‌های شن می‌باشند که از طریق ایجاد میدان مغناطیسی، دانه‌های شن موجود در طوفان را جذب می‌نمایند و از طریق لوله‌های بادی به بخش‌های زیرین برج‌ها منتقل می‌کنند. در ادامه طوفان شن، بار الکتریکی خود را با ورود به تاسیسات واقع در حفره‌های هر برج از دست می‌دهد و به بخش پاکسازی منتقل می‌گردد و از آنجا به انبارهایی از جنس استیل منتقل می‌شوند.

در این انبار‌ها، لوله‌های انتقال حرارت که توسط پنل‌های خورشیدی شارژ می‌شوند، دانه‌های شن را تا دمای ۶۰۰ درجه سلسیوس گرم می‌کنند! اتفاقی که آنها را به باتری‌های گرمایشی تبدیل می‌کند تا در مواقع نیاز بتوانند انرژی لازم برای هر برج و ساختمان‌های همسایه‌ را تامین نمایند.

شورای ساختمان‌های بلند و زیستگاه شهری، یک سازمان غیرانتفاعی و نهاد بین‌المللی فعال در حوزه‌ی ساختمان‌های بلند و پایدار است که به مطالعه پیرامون طراحی و ساخت ساختمان‌های بلند می‌پردازد