در همایش صنایع و سازه‌‎های فولادی دانشگاه تهران چه گذشت؟

همایش صنعت و سازه‌‎های فولادی کشور، یکی از مهم‎ترین رویدادهای صنعت فولاد کشور در تالار چمران دانشکده عمران دانشگاه تهران در تاریخ 24 اردیبهشت ماه برگزار شد.

در همایش صنایع و سازه‌‎های فولادی دانشگاه تهران چه گذشت؟

در اولین همایش صنایع و سازه‌‎های فولادی چه گذشت؟ 

همایش صنعت و سازه‌‎های فولادی کشور، یکی از مهم‎ترین رویدادهای صنعت فولاد کشور در تالار چمران دانشکده عمران دانشگاه تهران در تاریخ 24 اردیبهشت ماه برگزار شد. دانشکده عمران دانشگاه تهران و انجمن علمی با هدف نمایش آخرین دستاوردهای صنعت فولاد، برگزاری کارگاه‌‎ها، نشست‌‎های مختلف و ارتباط صنعت و دانشگاه، این همایش مهم را برگزار کردند. در اولین دوره‌‌‎ی همایش صنایع و سازه‌‎های فولادی بسیاری از فعالان صنعت فولاد کشور، دانشگاهیان و دانشجویان حضور داشتند. در ادامه مطلب، هر آنچه در این همایش یک روزه گذشت را مرور می‌‎کنیم.

 

سخنرانی رئیس دانشگاه تهران و مدیرعامل تسفا در مراسم افتتاحیه

همایش رسما از ساعت 10:30 روز دوشنبه 24 اردیبهشت ماه 1403 با سخنرانی رئیس دانشگاه تهران، مدیرعامل شرکت تعاونی تسفا و رئیس دانشکدگان فنی آغاز شد.

دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در سخنرانی خود اعلام کرد که همایش صنایع و سازه‌‎های فولادی می‌‎تواند نقطه عطفی برای همکاری بین صنعت فولاد کشور و دانشگاه تهران باشد. به گفته دکتر مقیمی، دانشگاه تهران به عنوان دانشگاهی جامع می‌‎تواند کمک کننده خوبی در صنعت فولاد کشور باشد. رئیس دانشگاه همچنین به موضوعات زیست محیطی تولید فولاد در کشور اشاره و عنوان کرد که تولید فولاد سبز می‎تواند راهبرد اصلی این صنعت باشد.

سخنرانی رئیس دانشگاه تهران و مدیرعامل تسفا

مهندس ابوالفضل کدخدازاده، مدیرعامل شرکت تعاونی تسفا نیز در مراسم افتتاحیه این همایش سخنرانی کرد. مدیرعامل تسفا با ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهیختگان این همایش، اظهار داشت که نوآوری، تحقیق و توسعه می‌‎توانند عوامل اصلی پیشرفت صنعت فولاد کشور باشند. مهندس کدخدازاده در ادامه سخنرانی خود اعلام کرد که تعاونی توسعه سازه فولاد ایرانیان (تسفا) پروژه‌‎های تحقیقاتی مشترکی را با همکاری مراکز علمی، دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌‎بنیان تعریف کرده‌‌‎اند که از آن‎ها حمایت می‌کنند. از جمله پروژه‌‌‎های تعریف شده می‌‎توان به فناوری‌های نوین ساخت، بهینه‌‎سازی مصرف فولاد در ساختمان‌سازی و کاهش اثرات تولید فولاد بر محیط زیست اشاره کرد.

 

ایران ظرفیت ساخت سالانه 500 هزار واحد مسکونی صنعتی را دارد

مهدی قاسمیه، رئیس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران نیز در مراسم افتتاحیه اولین دوره همایش صنایع و سازه فولادی نیز به ظرفیت بالای ساخت سازه‌‎های فولادی در کشور اشاره کرد. وی اظهار داشت که با توجه به ظرفیت‌‎های موجود، امکان ساخت سالانه 500 هزار واحد مسکونی صنعتی در کشور وجود دارد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: کشورهایی که در تولید فولاد جایگاه خوبی دارند، در عرصه بین‌‎المللی نیز موفق بوده‌‎اند.

رئیس دانشکدگان تهران به موضوع اشتغال‌زایی با توسعه صنعت فولاد کشور اشاره کرد و اظهار داشت که با استخدام هر یک نفر در صنعت فولاد، 6.5 نفر دیگر در سایر صنایع استخدام می‌‎شوند. دکتر قاسمیه همچنین اعلام کرد که ایران جزو 8 یا 10 کشور اول دنیا در تولید فولاد و فرآورده‌‎های مرتبط با این حوزه است.

نشست هم‌‎ا‎‎فزایی بین فعالان حوزه فولاد و دانشگاهیان

برگزاری نشست‌‎های هم‌‎افزایی و کارگاه‌های مختلف

یکی دیگر از برنامه‌‎های همایش صنایع و سازه‌‎های فولادی، برگزاری نشست هم‌‎ا‎‎فزایی بین فعالان حوزه فولاد و دانشگاهیان بود. نشست هم‌‎ا‎‎فزایی این همایش با حضور دکتر غلامرضا هروی، رئیس دانشکده عمران، دکتر امیررضا قیامی آزاد، دبیر برگزاری همایش، مهندس ابوالفضل کدخدازاده، مدیرعامل تسفا، مهندس سیدشمس‌‎الدین صدر، بنیانگذار شرکت پایبند صدر سازه، مهندس مجتبی محبی مهر، چهر برجسته فولادی کشور و برخی دیگر از اساتید دانشگاه و فعالان صنعت فولاد کشور در اتاق شورا دانشکده عمران برگزار شد.

مهندس کدخدازاده در بخشی از این نشست به پروژه مشترک (سازه فولادی) شرکت تعاونی تسفا و کارخانه ذوب آهن اصفهان که در نمایشگاه شهر آفتاب به نمایش درآمد، اشاره کرد. به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی توسعه سازه فولاد ایرانیان، وزن هر متر مربع آهن آلات مصرفی در سازه فولادی در استان تهران حدودا بین 75 و 85 کیلوگرم است که این مقدار در پروژه مشترک تسفا و ذوب آهن اصفهان به 49 کیلوگرم کاهش پیدا کرده است.

ابوالفضل کدخدازاده به سرعت ساخت و اجرای این سازه نیز اشاره و اعلام کرد که این سازه فولادی به متراژ 1000 متر در ظرف مدت 3 روز ساخته و طی 2 روز در سایت نمایشگاهی شهر آفتاب اجرایی شد. این بزرگ‎ترین سازه فولادی نمایشگاهی بود که در اولین دوره نمایشگاه ایران بیلد 2024 در بهمن ماه سال گذشته به نمایش درآمد.

علاوه بر برگزاری نشست هم‌افزایی، در این همایش یک روزه کارگاه‌های مختلفی برای آموزش و ارائه اطلاعات در صنعت فولادی برگزار شد. کارگاه سبک سازی سازه‌های فولادی با طرح تسفا از جمله‌ کارگاه‌هایی بود که توسط مهندس سید حسین موسوی از شرکت تعاونی توسعه سازه فولاد ایرانیان برگزار شد.

 

اختتامیه همایش صنایع و سازه‌های فولادی

اولین دوره همایش صنایع و سازه‌های فولادی با سخنرانی دکتر غلامرضا هروی، رئیس دانشکده عمران دانشگاه تهران و مهندس صدر، ضیایی و زرین نژاد از چهره‌‎های برتر فولادی کشور به پایان رسید. همچنین در مراسم اختتامیه این رویداد به پاس قدردانی از برگزاری از این همایش، به حامیان و مشارکت‌کنندگان تندیس و لوح تقدیر اهدا شد. در پایان مراسم هم دانشجویان با فعالان و صنعتگران حوزه فولادی، عکس دسته جمعی به یادگاری گرفتند.