راهنمای جامع خرید بلیط قطار: نکاتی برای سفر بهینه بین مشهد و تهران

همه‌روزه مسافران زیادی بین دو شهر مشهد و تهران جابه‌جا می‌شوند و این موضوع هیچ استثنایی ندارد. تهران به‌عنوان پایتخت و مشهد به‌عنوان قطب مذهبی کشور، دو کلان‌شهر پرجمعیت هستند که با یکدیگر تعامل چشمگیری دارند. حتی اگر از مسافران دائمی این مسیر نباشید، حداقل چند بار برای زیارت حرم مطهر امامرضا (ع) به خرید بلیط قطار تهران مشهد نیاز خواهید داشت؛ به‌همین‌خاطر، تصمیم گرفتیم تا این مطلب را به بررسی نکات خرید بلیط قطار اختصاص دهیم. همراه ما باشید.

راهنمای جامع خرید بلیط قطار: نکاتی برای سفر بهینه بین مشهد و تهران

همه‌روزه مسافران زیادی بین دو شهر مشهد و تهران جابه‌جا می‌شوند و این موضوع هیچ استثنایی ندارد. تهران به‌عنوان پایتخت و مشهد به‌عنوان قطب مذهبی کشور، دو کلان‌شهر پرجمعیت هستند که با یکدیگر تعامل چشمگیری دارند. حتی اگر از مسافران دائمی این مسیر نباشید، حداقل چند بار برای زیارت حرم مطهر امامرضا (ع) به خرید بلیط قطار تهران مشهد نیاز خواهید داشت؛ به‌همین‌خاطر، تصمیم گرفتیم تا این مطلب را به بررسی نکات خرید بلیط قطار اختصاص دهیم. همراه ما باشید.

بررسی فاصله میان تهران و مشهد و مدت‌زمان سفر

سفر تهران-مشهد یکی از سفرهای نسبتا طولانی در کشور به‌حساب می‌آید که بیش از ۱۰ ساعت طول می‌کشد. اگرچه تنها استان سمنان مابین تهران و خراسان رضوی واقع شده‌ است؛ اما مسیر طولانی است و باید صبر و حوصله زیادی برای طی‌کردن آن داشته باشید. برخی از افراد، سفر با هواپیما را انتخاب می‌کنند تا ظرف مدت‌زمان یک ساعت به مقصد برسند. البته بلیط هواپیما گران‌قیمت است و همین موضوع بسیاری از مسافران را محدود خواهد کرد.

سفر با قطار جذاب و هیجان‌انگیز است؛ چراکه می‌توانید ضمن بهره‌مندی از آرامش مطلق، با کمترین هزینه سفر کنید و نهایت لذت را از هم‌سفر شدن با عزیزان‌تان ببرید. طول خط راه‌آهن از تهران تا مشهد، ۹۰۰ کیلومتر است. درصورتی‌که این فاصله را با قطارهای معمولی کوپه‌ای طی کنید، سفر شما ۱۲-۱۳ساعته خواهد بود. اگر قطارهای سریع‌السیر سالنی را انتخاب کنید، مدت‌زمان سفر به ۸ ساعت کاهش می‌یابد؛ بااین‌حال، بسته به تعداد توقف‌ها در طی مسیر و مدت‌زمان هر توقف، ممکن است تغییراتی در این اعداد و ارقام ایجاد شود.

انتخاب نوع قطار؛ فاکتوری مهم در سفر به مشهد

اگر می‌خواهید سفری بهینه به مشهد داشته باشید، باید بلیط قطار تهران مشهد را کاملا منطبق بر نیازهای خود تهیه کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید بیشترین استفاده را از هر موردی که تهیه می‌کنید، ببرید.

به‌طورکلی، دو نوع قطار در ناوگان ریلی کشور ما وجود دارند؛ نوع سالنی و نوع کوپه‌ای. آن دسته از افرادی که قصد سفر همراه با خانواده یا دوستان خود را دارند، بهتر است قطار کوپه‌ای را انتخاب کنند. در یک کوپه مجزا، می‌توانید به هم‌صحبتی یا حتی بازی و تفریح بپردازید و نهایت لذت را از مسیر ببرید. اگر می‌خواهید سریع‌تر به مقصد برسید و هزینه کمتری هم بابت بلیط قطار تهران مشهد بپردازید، قطار سالنی یا اتوبوسی انتخاب بهتری است. قطارهای سالنی، تخت و فضای مجزا ندارند. در این قطارها، از صندلی‌های هواپیما استفاده می‌شود.

به خدمات ارائه‌شده در قطار توجه کنید

از دیگر مواردی که باید در هنگام خرید آنلاین بلیط قطار به آن توجه شود، امکانات و خدمات ارائه‌شده در قطار است. درست مانند هتل‌ها که در کلاس‌های مختلف خدماتی طبقه‌بندی می‌شوند، قطارها هم از دو تا پنج ستاره دسته‌بندی‌شده‌اند. قطارهای پنج‌ستاره، لوکس هستند و بالاترین سطح خدمات را ارائه می‌کنند. هرقدر تعداد ستاره‌های یک قطار بیشتر باشند، بلیط گران‌تر و سطح ارائه خدمات نیز بالاتر خواهد بود. خوب است بسته به نیازتان بلیط را تهیه کنید. به‌عنوان مثال، درصورتی‌که صرف غذا در رستوران مجلل قطار برای‌تان اهمیتی ندارد، خرید بلیط قطار لوکس پنج‌ستاره ضرورت چندانی ندارد.

تفاوت قطار چهارتخته و شش‌تخته را بدانید

معمولا قطارهای کوپه‌ای در کشور ما از نوع چهارتخته هستند؛ اما تعداد کمی از قطارهای شش‌تخته نیز وجود دارند. به‌طورکلی، باید بدانید که کیفیت ارائه خدمات در قطارهای چهار تخته بیشتر است؛ اما اگر قطارهای شش‌تخته را انتخاب کنید، باید هزینه کمتری بپردازید. خانواده‌ها یا دانشجویانی که به فکر کاهش هزینه‌ها هستند، خوب است با قطارهای شش‌تخته سفر کنند.

از قافله مسافران عقب نمانید و بلیط را به‌موقع بخرید

بسیاری از مسافران تا لحظات آخر برای خرید بلیط قطار تهران مشهد تردید دارند و همین موضوع سبب از دست‌رفتن فرصت خرید بلیط می‌شود. باید بدانید که بلیط قطار به‌سرعت تمام می‌شود و نمی‌توانید تا روز قبل از سفر برای خرید بلیط صبر کنید. تا حد امکان از چند هفته قبل به فکر تهیه بلیط باشید تا بتوانید بلیط مدنظر خود را خریداری کنید.

بلیط قطار را از مرجعی معتبر نظیر «فلای تودی» بخرید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که مسافران باید مدنظر قرار دهند، خرید بلیط قطار تهران مشهد از مراجع معتبر است. این روزها دیگر کسی بلیط را ازطریق مراجعه حضوری خریداری نمی‌کند و همه افراد با چند کلیک با تلفن همراه خود بلیط‌ ها را تهیه می‌کنند. پلتفرم‌های مختلفی بلیط قطار تهران و مشهد و هواپیما را به مسافران ارائه می‌کنند؛ اما از میان آن‌ها «فلای تودی» معتبرترین و موفق‌ترین مجموعه است.

این پلتفرم سال‌هاست که خدمات حوزه گردشگری را با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت به مسافران ارائه می‌دهد. کافیست وارد سایت شوید تا علاوه‌بر بلیط قطار، دنیایی از خدمات مسافرتی نظیر فروش آنلاین بلیط هواپیما، رزرو آنلاین هتل، رزرو تور گردشگری، اخذ ویزای توریستی، تهیه بیمه‌نامه مسافرتی و … در اختیارتان قرار گیرند. با فلای تودی بدون هیچ نگرانی سفر کنید و لحظاتی فراموش‌نشدنی را در کنار عزیزان‌تان رقم بزنید.