حبیبه مجد آبادی ،معمار ایرانی و سخنرانی با موضوع "خاصیت در معماری"در کنفرانس طراحی دیزاینیاترا 2024 __گوا ،هند

حبیبه مجد آبادی ،معمار ایرانی و سخنرانی با موضوع "خاصیت در معماری"در کنفرانس طراحی دیزاینیاترا 2024 __گوا ،هند

بیست و ششم، بیست و هفتم و بیست و هشتم ماه سپتامبر سال ۲۰۲۴ میلادی، شهر گوا در جنوب غربی کشور هند میزبان کنفرانس سه روزه‌ای با نام دیزاینیاترا ۲۰۲۴ با محوریت جنبه‌های متعدد طراحی در بخش‌های گوناگون معماری، فضای داخلی، برندسازی، ارتباطات، طراحی دیجیتال، طراحی تجربی، گرافیک، بسته‌بندی، طراحی محصول و طراحی بصری بود.

Kyoorius Designyatra 2024؛

Academy of Play

 

این رویداد در سال ۲۰۲۴ میلادی، موضوع “آکادمی بازی” را برای خود برگزیده بود؛ موضوعی که بر اهمیت بازیگوشی (-شیطنت) در خلاقیت و تفکر طراحی تمرکز داشت و از سخنرانان خود دعوت کرده بود تا به بررسی نقش بازی در این فرآیند بپردازند.

اما در میان سخنرانان سرشناس این رویداد، حبیبه مجدآبادی، معمار ایرانی و بنیانگذار استودیو معماری حبیبه مجدآبادی نیز حضور داشت! در توصیف این معمار در وبسایت چنین آمده است:

رویکرد منحصربه‌فرد حبیبه مجدآبادی، تلاش برای انسانی‌تر کردن فرآیند طراحی است؛ تلاش برای تجلیل از آثار هنری و صنعتگری ساخته دست بشر (آثاری منحصربه‌فرد و تکرارناپذیر) و در تضاد با روح سختِ ساخت‌و‌ساز صنعتی و کارخانه‌ای. البته این به معنی حذف تکنولوژی نیست! بلکه توجهی است به وجوه انسانی آن.”

به بیان ساده‌تر این معمارایرانی در تلاش برای پاسخ به این سوال است که چطور می‌توان تکنولوژی را با کار دست همراه کرد و با برجسته کردن ارزش کار دست انسان، پروژه را از یک کار صنعتی و ماشینی به یک اثر هنری تکرار ناپذیر ارتقاء داد...

حبیه مجدآبادی در ارائه‌ی خود در این کنفرانس، با موضوع “خاصیت در معماری” پرداخت. او در توصیف کوتاهی پیرامون خاصیت چنین می‌نویسد:

خاصیت گویاترین واژه‌ای است که می‌توانم برای توصیف آن ویژگیِ انتزاعی و بی‌شکل در معماری بکار برم که جواب چرایی بوجود آوردن اثر است. خاصیت، عصاره و ماده فعالی است که پروژه را از کاربردی بودن به موثر و معنادار بودن ارتقاء می‌دهد. خاصیت، ساختمان را به معماری ارتقاء می‌دهد.”

در انتها لازم به بیان است حبیبه مجدآبادی با پروژه‌ی خانه چهل گره به عنوان نامزد جایزه معماری آقاخان در سال ۲۰۱۶ میلادی و فینالیست جایزه جهانی آجر در سال ۲۰۱۴ میلادی شناخته شد! همچنین سال ۱۴۰۰ شمسی بود که رتبه اول جایزه معمار ۱۴۰۰ را برای پروژه مسکونی تقریب کسب کرد