شمارش معکوس برای انتخاب میزبان اکسپو 2030 آغاز شد: ریاض؟ رم؟ بوسان؟

یکصد و هفتاد و سومین مجمع عمومی دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی روز سه‌شنبه ۲۸ نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی برگزار خواهد شد و در این جلسه، کشورهای عضو این مجمع، کشور میزبان اکسپو۲۰۳۰ میلادی را از میان سه کشور ایتالیا (برای رم)، کره جنوبی (برای بوسان) و عربستان سعودی (برای ریاض) در جزیان یک رای‌گیری انتخاب خواهند کرد.

شمارش معکوس برای انتخاب میزبان اکسپو 2030 آغاز شد: ریاض؟ رم؟ بوسان؟

کره جنوبی - شهر بوسان

تاریخ پیشنهادی: ۱ می تا ۳۱ اکتبر ۲۰۳۰ میلادی

با موضوع "تغییر جهان ما، حرکت به سوی آینده‌ای بهتر"

ایتالیا - شهر رم

تاریخ پیشنهادی: ۱ می تا ۳۱ اکتبر ۲۰۳۰ میلادی

با موضوع "مردم و سرزمین‌ها: بازسازی، شمول و نوآوری"

عربستان سعودی - شهر ریاض

تاریخ پیشنهادی: ۱ اکتبر ۲۰۳۰ میلادی تا ۳۱ مارس ۲۰۳۱ میلادی

با موضوع "عصر تغییر: با هم برای یک فردای آینده‌نگر"

لازم به توضیح است در ابتدا پنج کشور به عنوان میزبان اکسپو ۲۰۳۰ میلادی انتخاب شده بود: روسیه (برای مسکو)، کره جنوبی (برای بوسان)، ایتالیا (برای رم)، اوکراین (برای اودسا) و عربستان سعودی (برای ریاض) که دو کشور روسیه و اوکراین در ادامه حذف شدند.

روند کسب میزبانی برگزاری یک اکسپو بدین صورت است که کشورهای نامزد میزبانی، طرح‌های توجیهی ابتدایی خود را به دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی به‌عنوان نهاد برگزارکننده و ناظر نمایشگاه‌های اکسپو جهانی ارائه می‌کنند.

پس از بررسی، چند طرح برای رقابت نهایی انتخاب می‌شوند. این چند کشور در ادامه، گزارش امکانات و تمهیدات خود را به سازمان متولی ارائه می‌نمایند و درنهایت هفت سال مانده به اکسپو مزبور، در یک فرآیند انتخاباتی چند مرحله‌ای، کشور و شهر میزبان انتخاب می‌شود (مشابه همان فرآیندی که برای میزبانی المپیک، جام جهانی و رویدادهای مشابه طی می‌شود).

دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی (به اختصار BIE) یک سازمان بینا‌دولتی است که برای نظارت بر نمایشگاه‌های بین‌المللی (که به عنوان اکسپو شناخته می‌شود) که تحت صلاحیت کنوانسیون مربوط به نمایشگاه‌های بین‌المللی هستند، ایجاد شده‌ است.