جمهوری چک از پاویون خود برای اکسپو۲۰۲۵روننایی کرد:ادای احترامی به صنعت کهن شیشه سازی در این کشور

چندی پیش و پس از برگزاری یک مسابقه‌ی ملی در کشور جمهوری چک، معماران آپوپوس (مستقر در زوریخ، پراگ و لاهه) به عنوان برنده رقابت طراحی پاویون کشور جمهوری چک برای اکسپو۲۰۲۵ اوزاکا اعلام شد! ایده‌ای که بر حرکت و معنویت تاکید خواهد داشت...

جمهوری چک از پاویون خود برای اکسپو۲۰۲۵روننایی کرد:ادای احترامی به صنعت کهن شیشه سازی در این کشور

جالب است بدانید این پاویون که در کنار یک گردشگاه ساحلی قرار خواهد گرفت، متشکل از یک نمای بیرونیِ شیشه‌ای خواهد بود. ایده‌ای که ادای احترامی است به میراث و سنت کهن شیشه‌سازی در کشور جمهوری چک.

لازم به بیان است کشور جمهوری چک توانسته است سبکی اختصاصی در صنعت شیشه‌سازیِ بین‌المللی را به نام خود به ثبت رساند! سبکی که با عنوان موزر شناخته می‌شود و مربوط به تزئین شیشه‌های رنگی است. همچنین در جمهوری چک، استودیوها و مدارس شیشه‌سازی متعددی وجود دارد که دانش آموزان داخلی و خارجی در آن‌ها به تحصیل می‌پردازند.

البته این نمای بیرونیِ شیشه‌ای در قالب یک مسیر مارپیچ (مسیر مارپیچ منجمد به بیان معماران پروژه) طراحی شده است! مولفه‌ی این مسیر مارپیچ، یک سطح شیبداراست که قطری پانزده و نیم متری دارد و ارتفاع آن از سطح زمین به حدود دوازده متر می‌رسد. این فضا علاوه بر یک رمپ ارتباطی، به عنوان یک فضای نمایشگاهی (فضای ۴۰۲ مترمربعی) نیز مورداستفاده قرار خواهد گرفت و به بازدیدکنندگان اجازه خواهد داد تا به آرامی و به صورت خطی صعود کنند...

سطح شیبدار در چرخش خود به پیرامون سالن به سی و شش قسمت تقسیم شده است! این تقسیم‌بندی فرآیند آسان ساخت و ساز، سهولت جداسازی قطعات و همچنین قابلیت حمل و نقل را تضمین می‌کند.

این سطح شیبدارِ مارپیچِ شیشه‌ای فضای پاویون را در بر می‌گیرد و حول یک فضای مرکزی لوله ‌مانند و توخالی که به عنوان یک فضای چندمنظوره مورداستفاده قرار خواهد گرفت، می‌چرخد.

در کنار این سطح شیبدارِ مارپیچِ شیشه‌ای، یک رمپ دیگر نیز جانمایی شده است که به فضایی برای نشستن متشکل از تعدادی میز وصندلی اختصاص یافته است (یک رستوران کوچک).

اما معماران پاویون جمهوری چک، حرکت را به عنوان یک مولفه‌ی حیاتی برای حفظ سلامت جسمی در اولویت طراحی خود قرار داده‌اند! محتوای پاویون مستلزم ارتباط خلاقانه با ایده‌آل‌های معنوی و فرهنگی است، در حالی که بازدیدکنندگان را آشکارا به انجام فعالیت‌های بدنی تشویق می‌نماید.

این پاویون بر این مفهوم تمرکز دارد که حرکت بدن و روح می‌تواند یک مکان را شکل دهد؛ البته مکانی که در تعامل با یک رمپ مارپیچی به عنوان استعاره‌ای از مسیر زندگی ایده‌آل طراحی شده است.