تمهیدات جدید برای کاهش سوانح جاده ای در سفرهای نوروزی

پایان پیش فروش بلیت های اتوبوس های مسافربری به معنی نبود بلیت نیست

تمهیدات جدید برای کاهش سوانح جاده ای در سفرهای نوروزی
یکی از ‏اصلی‌ترین وسیله های سفرهای نوروزی، اتوبوس های بین شهری است

فاطمه مقدم/ نوروز امسال با نوروز سال‌های اخیر تفاوت ویژه‌ای دارد، آن هم تقارن ایام نوروز با ماه مبارک رمضان است. همین موضوع باعث شروع زود هنگام سفرهاست به طوری که برخی از مردم سفرهای خود را آغاز کرده اند اما طبق پیش بینی ها، پیک سفرهای نوروزی از همان 24 اسفند تا 15 فروردین خواهد بود. 

یکی از ‏اصلی‌ترین وسیله های سفرهای نوروزی، اتوبوس های بین شهری است بنا بر پیش بینی های وزارت راه و شهرسازی نوروز ‏امسال نسبت به نوروز 1401 میزان 10 تا 15 درصد جابه‌جایی مسافران نوروزی توسط ناوگان عمومی حمل‌ونقل افزایش می ‏یابد. طبق تحلیلی که وزارت راه و شهرسازی از سفرهای نوروزی 1401 داشته است پیش‌بینی این وزارتخانه آن است که در نوروز ‏‏1402 فارس جزو استان های 9 گانه ای (استان‌های تهران، البرز، مازندران، گیلان، خراسان رضوی، فارس، قم، اصفهان و ‏خوزستان) است که بیشترین تردد را در طول سفرهای نوروزی تجربه می کند. ‏

سرپرست معاونت حمل و نقل اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس درباره هماهنگی‌های نهایی سفرهای نوروزی و خدمات‌دهی به مسافران جاده ای گفت: طی جلسه های متعدد با مسئولین استانی پیش بینی ما این بود که سفرها از نیمه اسفند و مصادف با جشن نیمه شعبان آغاز شود و حتی ما در نیمه اول اسفند نیز سفرهای زیاد به شیراز و دیگر شهرهای فارس داشتیم به همین دلیل پیش فروش بلیت اتوبوس های بین شهری را در دو قسمت تا 20 اسفند و بعد از آن تقسیم کردیم.

علیرضا امیری با اشاره به اتمام پیش فروش بلیت برای سفرهای نوروزی 1402 افزود: پیش فروش بلیت در فارس از یک اسفند تا هفتم همین ماه به صورت حضوری آغاز شد و هفتم به بعد تا دیروز بیستم اسفند به صورت حضوری و اینترنتی ادامه داشت اما پایان پیش فروش بلیت های اتوبوس های بین شهری به معنی پایان ظرفیت این ناوگان برای جا به جایی مسافر نیست بلکه فروش بلیت همچنان ادامه دارد.

وی با بیان این که هم استانی ها و هم شهری های شیرازی نگرانی بابت کمبود ظرفیت اتوبوس های بین شهری و نایابی بلیت نداشته باشند ادامه داد: حتی اگر همشهریان و هم استانی ها در آخرین روزهای اسفند یا روزهای فروردین هم اقدام به خرید بلیت اتوبوس کنند قطعا موفق به تهیه بلیت خواهند شد.

تا 20 فروردین 1402 قیمت بلیت اتوبوس های مسافربری افزایشی نخواهد داشت

امیری با رد افزایش قیمت بلیت اتوبوس های بین شهری گفت: تا پایان طرح نوروزی -که مخصوص اداره راهداری بوده و از 24 اسفند 1401 آغاز می‌شود و تا 20فروردین 1402 ‏است- نرخ کرایه اتوبوس های شهری گران نخواهد شد و افزایش قیمت ها به بعد از این زمان موکول شده است، حتی قیمت بلیت اتوبوس هایی که یک سر خالی نیز سفر می کنند در حوزه فارس افزایش قیمتی نخواهند داشت.

وی تعداد اتوبوس هایی که به طرح نوروزی اختصاص خواهند یافت را 400 دستگاه در استان فارس خواند و افزود: ما در استان 900دستگاه اتوبوس بین شهری داریم اما به سبب آنکه وزارت راه و شهرسازی با افزایش قیمت بلیت اتوبوس ها موافقت نکرد تعداد 400 دستگاه به طرح نوروزی پیوستند.

سرپرست معاونت حمل و نقل اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس ادامه داد: البته با توجه به آن که بخشی از ناوگان اتوبوس رانی به دستگاه هایی چون کارخانه های استان و شرکت های بزرگ تولیدی پیوستند ما درصدد هستیم از ظرفیت حمل و نقل این کارخانه ها نیز استفاده کنیم که با همین ظرفیت اضافه شده 100 دستگاه اتوبوس دیگر به آن ظرفیت 400 دستگاه اتوبوس اضافه خواهد شد، از این رو هیچ دغدغه ای نسبت به کمبود ظرفیت اتوبوس های بین شهری برای سفرهای نوروزی نخواهیم داشت. همچنین حدود 1000 دستگاه مینی بوس داریم که در طرح نوروزی شرکت می کنند.

توزیع افطاری و سحری رایگان در پایانه‌‌های مسافربری فارس

سرپرست معاونت حمل و نقل جاده ای اداره راهداری در پاسخ به این که با توجه به تقارن نوروز با ماه رمضان آیا تغییر در خدمات رسانی در پایانه های اتوبوسرانی صورت خواهد گرفت، گفت: در پایانه مسافربری و مجتمع های بین راهی به توزیع بسته های افطاری و سحری به صورت رایگان خواهیم پرداخت همچنین به تمامی متولدینی که روز تولد آن ها در بازه زمانی 24 اسفند تا 15 فرودین است و با ناوگان حمل و نقل جاده ای سفر می کنند بسته های هدیه ای به رسم یادبود درنظر گرفته ایم که در حین سفر به آن ها اهدا می شود.

امیری در پاسخ به این که سفرهای جاده ای نوروزی همواره با سوانح توام بوده است آیا پیش بینی برای کاهش سوانح در نوروز 1402 شده است، اظهار کرد: تصادفات جاده ای در سه سال 98 ، 99 و 1400 را مورد بررسی قرار داده و روی جی آی اس (GIS) آورده ایم و نواحی دقیقی که اکثر تصادفات در آن محل ها اتفاق افتاده را بر روی نقشه آوردیم و این نقشه را به ارگان های خدمات رسان ابلاغ کردیم، ارگان هایی چون هلال احمر، پلیس راه و اورژانس اداره راهداری.

سرپرست معاونت حمل و نقل اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس ادامه داد: همچنین محورهای مواصلاتی استان مثلا محور شیراز -اصفهان یا شیراز - آباده که در اختیار راهداری فارس است به بخش های مختلف تقسیم کردیم و به این نتیجه رسیدیم که در کیلومتر 30 تا 35تصادفات بیشتری از کیلومتر 35 تا 40 رخ داده است. امیری افزود: همچنین ساعت هایی که عمده تصادفات در آن رخ داده مثلا 4 تا 6 عصر یا 8 تا 10 بود لذا این اطلاعات را به ارگان های خدمات رسان ابلاغ کردیم تا در این بازه کیلومترها و این ساعت ها با توجه به افزایش تصادفات در طول این سه سال، مستقر شوند و توجه و تمرکزشان را در این مسیر و این ساعت ها در طول طرح سفرهای نوروزی بیشتر کنند تا بتوانیم ابتدا جلوی رخ دادن سوانح را بگیریم و در صورت بروز نیز در لحظات اول به ارائه خدمات امدادی بپردازیم.

وی در پاسخ به این که آیا پیشنهاد کاهش 10 کیلومتری از حداکثر سرعت‌ جاده‌ای در نوروز 1402 تصویب شده است گفت: بله کاهش 10 کیلومتری از حداکثر سرعت مجاز در 30 کیلومتری مانده به شهرها نیز از دیگر مصوباتی است که وزرات کشور هم دارد و استاندار فارس نیز اجرای این مصوبه را ابلاغ کرده است به صورتی که بر روی تابلوهایی که حداکثر سرعت را نشان می دهند در طول طرح سفرهای نوروزی با نصب بنرهای موقتی کاهش 10 کیلومتری حداکثر سرعت درج خواهد شد مثلا اگر حداکثر سرعت 95 است در بنرها حداکثر سرعت به 85 کیلومتر تقلیل می یابد.

سرپرست معاونت حمل و نقل اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس بیان کرد: اما مسئله این است که هنوز دوربین های پلیس آمادگی ثبت تخلف با احتساب کم شده 10 کیلومتر از سرعت مجاز را ندارند که قرار است پلیس نیز به زودی برنامه دوربین های خود را در سی کیلومتری شهرها با کاهش ده کیلومتری حداکثر سرعت تغییر دهد و بعد از آن اطلاع رسانی این موضوع به صورت همگانی انجام خواهد گرفت.