تخریب باغ ۳ هزار و ۵۰۰ متری با هدف ساخت پارکینگ

تخریب باغ ۳ هزار و ۵۰۰ متری با هدف ساخت پارکینگ

در دهه های اخیر نیمی از باغ های شیراز از میان رفته اند و روند اضمحلال درختان با شیب های کم و زیادی تداوم داشته است.

حفظ باغ ها به عنوان ریه تنفسی شهر شیراز همواره یکی از دغدغه های اصلی بوده است،باغ هایی که در طول سال‌ها به واسطه نگاه سودجویانه برخی از افراد روز به روز از تعداد و وسعت آنها کم شده است و حالا کوچکترین تغییرات در آن منجر به واکنش مردم می شود.

در این میان و با بالا بودن حساسیت ها برای حفظ باغ های در سوی دیگر عده ای برای تغییر کاربری در باغات دست به اقداماتی از جمله خشکانیدن درخت، سوزاندن و… می زنند تا به هر نحوی جای درختان را ساختمان های بلند مرتبه بگیرد.

با این وجود بارها گزارش های مردمی ارسال شده از تغییر کاربری در باغ ها و‌ ورود شهرداری و دادستانی به آن مانع از ساخت و سازهای غیرمجازی شده است و‌ همین موضوع منجر شده که افراد دغدغه مند بیشتر به موضوع حفظ باغات روی بیاورند.

اخیرا و براساس گزارش های مردمی تغییر کاربری ها در باغ های نزدیک بیمارستان دنا شیراز منجر به حساسیت و نگرانی هایی شده است و براساس آنچه گزارش شده است باغی در مجاورت این بیمارستان درحالی به بیمارستان واگذار شده بود که این باغ با وسعت ۳هزار و 500 مترتخریب و به عنوان ساخت ساز بخشی از  بیمارستان این اقدام صورت گرفته است.

مشاهدات میدانی خبرنگار ما نشان می دهد که خاکبرداری در این مکان انجام شده است ‌و در عین اینکه تمامی درختان از بین رفته اند بخشی از عملیات عمرانی نیز تا مرحله فنداسیون اجرا شده است.

اهالی ساکن در این منطقه می گویند: واگذاری باغ در کنار بیمارستان با هدف حفظ و نگهداری آن بود اما به راحتی این درختان تخریب شدند و ساخت و ساز در مراحل زیر زمینی به عمق ۱۵ متر مربع  انجام شد.

برخی از اهالی نیز معتقد هستند تخریب این باغ ها و ساخت و ساز در نهایت با هدف ایجاد درمانگاه بیمارستان خصوصی دنا است و به عنوان ساخت پارکینگ این تخریب صورت گرفته است.

درخواست های مردمی براین است که شهرداری شیراز به عنوان متولی حفظ باغ ها و دادستانی به عنوان مدعی العموم به این پروژه ورود کرده و ضمن بررسی تخلفات صورت گرفته به واسطه قطع درختان باغ های گروه یک در خصوص ساخت و ساز صورت گرفته اطلاع رسانی دقیق به مردم و دغدغه مندان صورت پذیرد.

حال سوال اینجاست؛ آیا تخریب و خاک برداری به حدود عمق ۱۵ متر مربع با مجوز صورت گرفته است ؟

از مردم شیراز که بپرسید، درخواست همیشگی آنها از مسولان صیانت از فضای سبز بوده و توسعه عمرانی در مراحل بعد قرار داشته است.

در نظر داشته باشیم که هویت شیراز بر مراکز خرید مرمرین و تقاطع های چند سطحی و آسمان خراش ها استوار نیست، بلکه جهانیان به شیراز می آیند تا در کوچه باغ ها و در پرتو طبیعت به آرامش برسند.