تبدیل گورستان‌ها به بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی شهری در اسپانیا

شهر اسپانیایی والنسیا قصد دارد گورستان‌های خود را به بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی شهری تبدیل کند.

تبدیل گورستان‌ها به بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی شهری در اسپانیا

والنسیا در ساحل شرقی اسپانیا شروع به استفاده از گورستان‌های خود برای تولید برق تجدیدپذیر کرده است و قصد دارد هزاران پنل خورشیدی را در قبرستان‌های اطراف شهر نصب کند.

والنسیا قصد دارد این ابتکار بلندپروازانه را به بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی شهری در اسپانیا تبدیل کند. این شهر همچنین اعلام کرده است که تنها از LED برای روشنایی عمومی استفاده خواهد کرد.

بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی شهری اسپانیا در والنسیا

والنسیا با نصب ۶۶۵۸ پنل خورشیدی در گورستان‌های محلی که اکنون حدود ۸۱۰ مورد از آن‌ها نصب شده است، درصدد راه‌اندازی بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی شهری اسپانیا است. این پنل‌ها در مجموع بیش از ۴۴۰ هزار کیلووات برق در سال تولید خواهند کرد که صرفه‌جویی سالانه بیش از ۱۴۰ تن دی‌اکسید کربن منجر خواهد شد.

انرژی تولیدی بیشتر برای تأمین برق ساختمان‌های شهرداری استفاده می‌شود، اما ۲۵ درصد آن به هزار خانوار آسیب‌پذیر اختصاص پیدا خواهد کرد. صددرصد این تولید انرژی پاک تا سال ۲۰۳۰ در زیرساخت‌ها و ساختمان‌های عمومی گنجانده خواهد شد.

پروژه حاضر بخشی از مأموریت اقلیمی والنسیا ۲۰۳۰ است که یکی از دلایل اصلی انتخاب این شهر به‌عنوان پایتخت سبز اروپا در سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شود. هدف بلندمدت مأموریت‌های آب‌وهوایی این شهر تولید ۲۷ درصد انرژی برای شهر از منابع تجدیدپذیر است.

گورستان‌ها و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر

گورستان‌ها گزینه‌ای ایده‌آل برای تولید انرژی سبز و پروژه‌های پنل‌های خورشیدی هستند. این فضاهای شهری را می‌توان درست هم‌چون زمانی که از سقف‌ها به‌عنوان مکان‌های قرارگیری پنل‌های فتوولتائیک استفاده می‌شود، برای تولید انرژی پاک بدون تغییر اهداف اصلی مورد استفاده قرار داد.

پیش از این نیز از این گزینه‌های بالقوه در مجمع‌الجزایری فرانسوی استفاده شده است. تا سال ۲۰۲۵، یک سایبان خورشیدی ۱.۳ مگاواتی این گورستان را پوشش می‌دهد و برق چهار هزار ساکن آن را با هزینه ورودی تنها پنج یورو، تأمین می‌کند. این سازه همچنین آب باران را برای یک مجموعه ورزشی مجاور جمع‌آوری و به کاهش سیل کمک می‌کند.