معماران کُنتامینار و طراحی اقامتگاه 360 درجه محاط در میان حلقه های بتنی!

استودیوی پرتغالی کُنتامینار در جدیدترین پروژه‌ی خود از اقامتگاه چهار طبقه‌ی زاویه‌داری رونمایی کرده است که حاصل روی هم چیده شدن لایه‌های شیشه و بتن می‌باشد!

معماران کُنتامینار و طراحی اقامتگاه 360 درجه محاط در میان حلقه های بتنی!

این اقامتگاه که در بالاترین نقطه شهر لیریا قرار دارد، به گونه‌ای طراحی شده است که به مانند یک برج دیده‌بانی عمل می‌کند! بدین صورت که پنجره‌های بلند این اقامتگاه، مناظر پیرامون را برای ساکنان خود قاب می‌کند...

اما روبن واز، یکی از بنیانگذاران استودیو کُنتامینار درباره این پروژه می‌گوید:

"پیچش ساختمان به دور خود ناشی از چرخش یک متوازی الاضلاع در یک محور عمودی است؛ و هدف از طراحی این پروژه نیز، ایجاد یک خانه شیشه‌ای با چشم‌اندازی ۳۶۰ درجه است که به عنوان یک فانوس دریایی یا برج مراقبت عمل کند! چرا که این اقامتگاه در بالاترین نقطه شهر لیریا قرار دارد و بنابراین به ما امکان می‌دهد از مناظر پیرامون لذت ببریم."

این اقامتگاه بتنی متشکل از چهار سطح می‌باشد که هر یک دارای فرم هندسی خاص خود است! هنگامی که این سطوح در زوایای مختلف روی یکدیگر قرار می‌گیرند، تجسمی از این موضوع را در ذهن بیننده‌ی خود ایجاد می‌کنند که گویی حجم خانه به دور خود چرخیده است.

جالب است بدانید حجم به دور خود چرخیده‌ی این سازه علاوه بر ارائه‌ی چشم‌انداز همه‌جانبه یه مناظر پیرامون خود، به کنترل میزان نور خورشید تابیده شده و همچنین ایجاد حریم خصوصی بیشتر برای ساکنان خانه نیز می‌پردازد.

این اقامتگاه از نوزده حلقه‌ی بتنی به ارتفاع ۳۵ سانتی‌متر تشکیل شده است که هر یک به اندازه‌ی دو پله و با فاصله ۳۵ سانتی‌متر از یکدیگر فاصله دارند!

فضای داخلی که کمی عقب‌تر از نمای بتنی خانه جانمایی شده است، در میان دیواره‌های شیشه‌ای احاطه شده است. البته در برخی نواحی (برای مثال در گوشه‌ها)، راه‌پله‌های بتنی و راهروها قرار گرفته است. لازم به بیان است در فضای داخلی، از مصالح گرم‌‌تر استفاده شده است و هدف از این اقدام چیزی نبوده است جز ایجاد فضاهایی جذاب که در تضاد با نمای بیرونی بتنیِ سرد باشد.

روبن واز می‌گوید:

"در فضای داخلی از چوب استفاده کردیم! متریالی که در مقایسه با ظاهر سرد بتن، گرم‌تر است. همچنین در مناطق خصوصی‌تر خانه نیز تصمیم گرفتیم از رنگ‌های خنثی‌تری استفاده کنیم."

معماران پروژه با هدف فراهم کردن فضاهای جمعی با امکان دسترسی به مناظر اطراف، این مناطق را در سطوح بالاتر قرار دادند! به گونه‌ای که یک منطقه‌ی نشیمن و فضای غذاخوری با پلان باز و یک آشپزخانه در طبقه سوم وجود دارد.