تاخیر دوساله را جبران کنید

در حالی بیش از دو سال از آغاز طرح نهضت ملی مسکن در کشور می گذرد که هنوز در بندرعباس عملیات اجرایی و ساخت وساز 15 هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در شمال اتوبان شهیدرجایی بندرعباس شروع نشده است و ماه‌های خنک و عملیات های عمرانی در این شهر در حال سپری شدن است.

تاخیر دوساله را جبران کنید

طرح نهضت ملی مسکن بزرگترین طرح دولت سیزدهم برای خانه دارکردن مردم ایران بود که در نحوه اجرا در برخی مناطق از جمله بندرعباس، با چالش هایی مواجه شد و امروز بجای اینکه مردم در این واحدهای مسکونی ساکن باشند و مشکل هزاران نفر از متقاضیان مسکن برطرف شده باشد، بخاطر عدم اجرای این طرح بموقع، افراد بی خانمان و مستاجران بیش از پیش با بحران مسکن مواجه شده اند.

البته دیدگاه شخص رئیس جمهور و وزیر راه وشهرسازی، اجرای سریعتر این طرح در تمام استان های کشور می باشد، اما در هرمزگان برخی تصمیم گیری های ناصحیح و بروکراسی ها باعث شد این طرح در عمل در بندرعباس نتواند بابرنامه دولت پیش برود. حدود یکسال متقاضیان مسکن تاوان جانمایی نامناسب برای اجرای این طرح در شهرک علوی و جابجایی آن در شهر بندرعباس دادند و همین حدود نیز طول کشید تا الحاق اراضی مورد نیاز صورت گیرد که بایستی این الحاق در کمترین زمان ممکن صورت می گرفت که متاسفانه اینگونه نشد و از مرداد امسال هم که عملیات تسطیح اراضی شمال اتوبان شهیدرجایی بندرعباس آغاز شده است، اما تاکنون ساخت وساز این واحدهای مسکونی شروع نشده است که در واقع تمامی مراحل این طرح ملی در بندرعباس زمان‌بر شده است و بنظر می رسد بی تدبیری ها وبی برنامگی ها در روند اجرا صورت گرفته و برخی از مدیران نیز همراهی لازم با اجرای این طرح را ندارند که اگر همراهی داشتند، تاکنون بایستی واحدهای مسکن ملی ساخته و به متقاضیان تحویل داده شده بود.

بسیاری از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن که در پالایش ها تایید شده اند، سهم آورده شان را پرداخت کرده اند و همچنان روند پالایش ادامه دارد، اما اینکه هنوز ساخت وساز واحدها شروع نشده است، جای تامل دارد و مشخص نیست این واحدهای مسکونی کی ساخته شده و ثبت نام کنندگان در آنها زندگی خواهند کرد. این شرایط باعث افزایش حباب قیمت مسکن واجاره بها شده وبخش زیادی از درآمد خانواده ها صرف مسکن می شود که اگر مسکن ملی بندرعباس تاکنون ساخته و به متقاضیان تحویل داده شده بود، بطور حتم این حباب کاهش یافته بود و هزینه های کمتری صرف مسکن می شد و چالش های اقتصادی خانواده ها کاهش می یافت.

انتظار می رود مسئولان استان برای جبران زمان ازدست رفته در اجرای این طرح ملی در بندرعباس تدبیری بیندیشند تا هرچه سریعتر مسکن ملی ساخته شده و به مردم تحویل دهند تا مشکلات حوزه مسکن در این شهر مهاجرپذیر کاهش یابد. از طرفی بسیاری از مردم این شهر واستان منتظر آغاز ثبت نام جدید در طرح نهضت ملی مسکن هستند وانتظار می رود متولیان مربوطه در این حوزه نیز اقدام کنند تا ثبت نام از متقاضیان شروع شود.