تئاتر، تبلور طلایی هنر

آیین اختتامیه جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر فارس برگزار شد

تئاتر، تبلور طلایی هنر
جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای فضا را برای تبادل فرهنگی آماده می کند

مرجان دهقانی/ بیست و هفتمین جشنواره منطقه ای تئاتر فجر در شیراز در حالی با حضور مسئولان ملی و استانی به کار خود پایان داد که بر رونق و اجرای عمومی تئاتر و برطرف نمودن مشکلات این حوزه تاکید شد.

معاون هنری سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه خود از اهالی تئاتر است بر برگزاری جشنواره های منطقه ای تاکید کرد و گفت: برگزاری جشنواره ها اگر دل ها را به هم نزدیک نکند آورده های هنری قابل اعتنایی ندارد.

 محمود سالاری، افزود: هنگامی آورده های هنری ارزشمند است که قلب ها و دل ها به یکدیگر نزدیک شود و استان های ما در کنار هنرمندانشان به آرمان شهر تمدن اسلامی دست یابند.

وی با تاکید بر اینکه چراغ جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای را پررونق، روشن نگه داریم، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین نیازهایی که در استان فارس و شهر شیراز مورد توجه است افزایش تالارها و مکان‌های تمرین گروه‌های تئاتر بوده که امید است بتوان شرایط ایجاد این زیرساخت‌ها را فراهم کرد.

معاون هنری سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اظهار داشت: برای احداث و کلنگ زنی اماکن فرهنگی هیچ منبعی نداریم، تکمیل بسیاری از بناها و ساختمان‌های فرهنگی نیمه کاره در اولویت قرار دارد.

سالاری به ارزیابی سطح برگزاری این جشنواره پرداخت و تصریح کرد: شاهد یکی از باکیفیت‌ترین جشنواره‌ها در شیراز بودیم. گروه‌ها در دو سالی که با بیماری کرونا روبه رو بودیم فرصت پیدا کرده بودند کارها را ویرایش کنند به اعتقاد من بازی‌ها و طراحی‌ها بسیار خوب بود.

در ادامه شهردار شیراز با بیان اینکه با اهل هنر از هنر گفتن کار دشواری است گفت: از میان هنرها، نمایش به دلیل مردمی بودن از محبوبیت بالایی برخوردار است چرا که از یک سو عمیقا با زندگی در پیوند است و از سوی دیگر حاوی پیام هایی روشن و اثرگذار برای بهتر بودن و بهتر زیستن است.

محمد حسن اسدی، ادامه داد: عبور زندگی از صافی هنر، زندگی را زیباتر و قابل تحمل تر می کند که این امر نتیجه وجه درمانگری هنر است.

وی افزود: معتقدم ماموریت هنر و هنر فاخر نمایش تنها بازآفرینی خط به خط نمایشنامه نیست بلکه در وجهی کمال یافته ترین نوع آفرینی و تالیف شیوه ای نو از پیوند انسان در مواجهه با زندگی است که می تواند به جویایی و پویایی تفکر انسان کمک کند و پاسخگوی پرسش های انسان معاصر شود.

شهردار شیراز با بیان اینکه شهری که در آن رویدادهای هنری و فرهنگی و جشنواره هایی از این دست فراوان باشد زندگی را متفاوت تر تجربه خواهد کرد، افزود: ما به عنوان متولیان توسعه شهر بدین باوریم که زبان هنر از بنیادی ترین ضرورت زندگی و توسعه شهری است به آن عمیقا نیازمندیم .

 دکتر اسدی تصریح کرد: تاریخ به روشنی نشان داده که هرگاه فراغت بال به آدمی فرصت پرداختن به هنر داده است، اهل هنر توانسته‌اند به لطف آنکه محور گفتمان‌ها هستند، جان تازه ای به فرهنگ و زندگی ببخشند.

وی اظهار داشت: معتقد نیستم که می شود برای هنر اختتام و نهایتی قائل بود چرا که هنر همواره زنده است و اهالی هنر جاودان هستند به قول اهالی هنر این پرده نمایش را می کشیم تا برای اجرای صحنه جدید دوباره آن را بگشاییم.

جشنواره‌ تئاتر فجر مناطق عاملِ تداوم فعالیت‌های هنری و رشد هنرهای نمایشی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد هنری گفت: گروه‌های نمایشی در طول سال اجراهای یکدیگر را در استان خود می‌بینند اما در جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای فرصت خواهند داشت تا به تماشای آثار هنرمندان دیگر استان‌ها بنشینند و به نقد و بررسی نمایش های یکدیگر بپردازند.

حمیدرضا قانعی، ادامه داد: دیدن کار استان‌های همجوار کمک می کند تا گروه‌های نمایشی سطح کارهای آن‌ها را بسنجند و فضا را برای تبادل فرهنگی آماده کنند.

وی افزود: یکی از مواردی که کمتر به آن پرداخته شده است و برگزاری جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای به آن کمک می‌کند، همین تبادل فرهنگی است. استان‌های همجوار ظرفیت‌های تئاتری متنوع و متفاوتی دارند که اگر ظرفیت همدیگر را بشناسند، می‌توانند در آثار بعدی‌شان از کمک یکدیگر استفاده کنند. متون نمایشی و سایر امکانات نمایشی خود را با دیگر مناطق به اشتراک بگذارند و این موضوع فضا را برای رونق هنرهای نمایشی آماده می‌کند.

قانعی با اشاره به اینکه حضور نزدیک به ۳۰۰ هنرمند از ۸ استان کشور در شهر شیراز در رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این استان نیز تأثیرگذار است، گفت: ما برنامه‌های جنبی زیادی برای آشنایی بیشتر هنرمندان مهمان در استان شیراز تدارک دیده‌ایم و قطعا این موضوع در حوزه گردشگری بسیار کمک کننده است.

او با تاکید بر لزوم توسعه و بازسازی سالن‌های تئاتر در استان فارس افزود: هرچقدر که سالن‌های نمایشی مناسبی در شیراز وجود داشته باشد ولی نسبت به ظرفیت هنرهای نمایشی استان بسیار کم است و این سالن‌ها نیاز به توسعه، بازسازی، تجهیز و تعمیر دارد.

قانعی گفت: زمانی که قرار شد تا جشنواره تئاتر فجر منطقه ۴ در استان فارس برگزار شود؛ سعی کردیم تا ذهن مدیران استانی را نسبت به این ماجرا درگیر و همراه کنیم. خوشبختانه با همراهی این عزیزان اتفاق بزرگ فرهنگی و هنری در سطح شهر شیراز رخ داد. اتفاقی که بر اثر مراودات خوب با شهرداری، استانداری و نهادهای دیگر صورت گرفت چراکه قطعاً برگزاری چنین جشنواره‌ای تنها از عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برنمی‌آمد و نیازمند کمک و همراهی دیگر سازمان‌ها بود تا حداقل امکاناتی را برای میزبانی از هنرمندان عزیز سراسر نقاط کشور فراهم کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تاکید بر رونق‌بخشی جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای به تداوم فعالیت‌های هنری و رشد هنرهای نمایشی بیان کرد: خیلی از هنرمندان فرصت تماشا و بهره‌برداری از آثار نمایشی دیگر استان‌ها برای‌شان مقدور نیست اما برگزاری جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای این فرصت را برای آن‌ها فراهم می‌کند و همکاری و تبادل ارتباطات و اطلاعات آن‌ها در نهایت باعث ارتقا و افزایش کیفی و کمی هنرهای نمایشی در سطح کشور خواهد شد.

تجلیل از ۲ پیشکسوت بازیگری در فارس

در این آیین حبیب بختیاری و فخری امامی از پیشکسوتان بازیگری در عرصه هنرهای نمایشی فارس تکریم شدند.

درخواست پیشکسوت تئاتر از شهردار شیراز

مهدی فقیه از پیشکسوتان حوزه تئاتر و سینما نیز خطاب به شهردار شیراز با اشاره به کمبود زیرساخت‌های فرهنگی در شهر شیراز گفت: شهر شیراز با کمبود سالن‌های نمایشی مواجه است. این در حالیست که فارس و شهر شیراز پتانسیل بسیار بالایی در این حوزه دارد و بایستی توجه ویژه‌ای به هنر تئاتر و هنرمندان فعال در این عرصه شود.

معرفی برگزیدگان

در پایان این مراسم نمایش‌های منتخب راه یافته به جشنواره کشوری معرفی شدند و از برگزیدگان این جشنواره تقدیر شد.

اسامی برگزیدگان بخش‌های مختلف بدین شرح است:

بروشور: حمیدرضا زبیری برای نمایش استرالیا

بهترین نور: میثم زولفی گل برای نمایش آواز غمگینانه یک جغد در پیراهن سرخ شبی پنهان

بهترین گریم: ابوالفضل بلغندر برای نمایش آواز غمگینانه یک جغد در پیراهن سرخ شبی پنهان

شایسته تقدیر در بخش لباس: فاطمه نورا برای نمایش مردمان مرد

بهترین طراحی لباس: نازنین ملت دوست برای نمایش خواب هایم سراغ تو را می گیرد

شایسته تقدیر در بخش موسیقی: آرمیتا زمانی و علی مثقالی برای نمایش فنجان در طوفان چای

بهترین موسیقی: گروه موسیقی نمایش مردمان مرد

بهترین طراحی صحنه: مرتضی مرتضوی راد برای نمایش فنجان در طوفان چای و جهانشیر یاراحمدی برای نمایش گریه های باد و گات سینه

بازیگر مرد:

شایسته تقدیر امین پارسا برای نمایش گریه های باد و گات سینه / مهرداد جانی برای نمایش آوازهای غمگنانه یک جغد در پیراهن سرخ شبی پنهان/ امین پناهی برای نمایش خواب هایم سراغ تو را می گیرند

رتبه سوم به طور مشترک به محمدصادق مقدسیان برای نمایش فنجان در طوفان چای و مرتضی مودی برای نمایش گاومرد

رتبه دوم به طور مشترک به علی صادقی زاده برای نمایش ساختمان رز و محمد امین امامی برای نمایش فنجان در طوفان چای

رتبه اول برای بازیگر برگزیده جهانشیر یاراحمدی برای نمایش گریه های باد و گات سینه

بازیگر زن:

شایسته تقدیر لاله شایان فر برای نمایش استرالیا / رزیتا کروندی برای نمایش میشوسوزوکی

رتبه سوم بازیگری زن: به طور مشترک به مینا علیپور دشتی برای نمایش گریه های باد و گات سینه/  عاطفه پورات برای نمایش آوازهای غمگنانه یک جغد در پیراهن سرخ شبی پنهان و بهناز دوستی برای نمایش صنم

رتبه دوم بازیگری زن به طور مشترک به ویدا موسوی و مائده وحید برای نمایش خواب هایم سراغ تو را می گیرند

رتبه برگزیده بازیگری به آرزو جعفری برای نمایش ساختمان رز

بخش نویسندگی

شایسته تقدیر به ارسلان محبی برای نمایش مردمان مرد

رتبه سوم نویسندگی به احسان جانمی برای نمایش خواب هایم سراغ تو را می گیرند

رتبه دوم نویسندگی به مرتضی مرتضوی راد برای نمایش فنجان در طوفان چای

رتبه برگزیده نویسندگی به علی صادقی زاده برای نمایش ساختمان رز

بخش کارگردانی

شایسته تقدیر به ارسلان محبی برای نمایش مردمان مرد

رتبه سوم در بخش کارگردانی به مرتضی مرتضوی راد برای نمایش فنجان در طوفان چای

رتبه دوم به احسان جانمی برای نمایش خواب هایم سراغ تو را می گیرد

رتبه برگزیده به علی صادقی زاده برای نمایش ساختمان رز

هیات داوران همچنین از بازیگران خردسال حاضر در جشنواره به نام های محمد امین صادقی زاده و اسرا قوام آبادی در نمایش ساختمان رز و مانلی فلاحت پیشه در نمایش مرگ با سوراخ اضافه تقدیر کرد.

آثار برگزیده راه یافته به مرحله کشوری

در این آیین اعلام شد، سه اثر به عنوان منتخب جشنواره سراسری فجر معرفی می‌شود: ساختمان رز از کرمان، خواب هایم سراغ تو را می گیرند از اصفهان و فنجان در طوفان چای از قم.

بنا بر تصمیم هیات داوران، به دلیل توجه به موضوعات و مسائل زادبوم منطقه ای و میراث فرهنگی نمایش مردمان مرد نیز به ستاد جشنواره معرفی خواهد شد.

همچنین نمایش صنم را به دلیل  توجه به شهدای سلامت و تلاش برای ارائه این موضوع در ساختار دراماتیک به مخاطب به ستاد برگزاری جشنواره فجر معرفی می شود.

هیات داوران با توجه به تلاش های مجدانه و هماهنگی و جوان بودن گروه به طور ویژه از گروه نمایشی بازماندگان با مرگ نفس می کشند از استان یزد شهرسان بافق تقدیر ویژه داشت. گفتنی است، بیست و هفتمین دوره جشنوارۀ تئاتر فجر مناطق کشور از روز پنجشنبه ۲۲ دی به میزبانی شیراز آغاز به کار کرد. در این دوره از جشنواره که بعد از حدود هشت سال به صورت منطقه‌ای در چند استان کشور برگزارشد، شیراز میزبان آثار هنرمندان نمایشی ۸ استان بود. در رقابت ۴ روزه این جشنواره‌ در شیراز ۱۵ اثر نمایشی از ۸ استان سیستان و بلوچستان، بوشهر، مازندران، کرمان، کرمان جنوب، اصفهان و قم روی صحنه رفت.  سالن‌های نمایش استاد هودی، لایق، تالار ابوریجان، حافظ، و تالار سبز شهر آفتاب میزبان گروه‌های تئاتر این دوره بودند.