بهبود کیفیت زندگی در پراگ با توسعه‌های سبز ۱۵ دقیقه‌ای

پایتخت جمهوری چک، پراگ، قصد دارد با بازسازی یک زمین زراعی وسیع بلااستفاده در فاصله چهار منطقه شهری خود و ایجاد یک منطقه سبز مدرن، شهر را به یک محوطه تفریحی ضمن حفظ طبیعت و بهبود تنوع زیستی تبدیل و زمینه ایجاد محله‌ای ۱۵ دقیقه‌ای را مهیا کند.

بهبود کیفیت زندگی در پراگ با توسعه‌های سبز ۱۵ دقیقه‌ای

پراگ، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر جمهوری چک، از برنامه‌های خود برای بازسازی و توسعه یک منطقه زراعی بلااستفاده بین چند خود خبر داد که قرار است پس از احیا به ارزش تفریحی و طبیعی مناطق اضافه کند و کیفیت زندگی ساکنان آن‌ها را بهبود ببخشد. تملک این قطعه زمین توسط شهرداری به مقامات شهری این امکان را می‌دهد که برای توسعه و ادغام جامع منطقه برنامه‌ریزی کنند. این اقدام همچنین با تحت حفاظت قرار دادن بخش‌هایی از محوطه یادشده، فرصتی برای حفظ طبیعت و بهبود تنوع زیستی در منطقه فراهم می‌آورد.

پراگ از برنامه‌هایی برای توسعه محتوای تفریحی از جمله استخرها، پارک‌ها، زمین‌های بازی و مواردی از این قبیل در منطقه یاد شده رونمایی کرده است و مسئولان شهری با تأکید بر اینکه تمرکز پروژه بر حفاظت از ارزش‌های طبیعی آن خواهد بود، اظهار کردند که توسعه این پروژه تفریحی به‌تدریج و با پیروی از قوانین حفاظت از محیط زیست پیشنهاد می‌شود.

پراگ خاطرنشان کرد که شبکه‌های دوچرخه‌سواری و مسیرهای پیاده‌روی منطقه نیز بازسازی خواهد شد، همچنین از زمین مورد استفاده برای برگزاری برنامه‌های آموزشی زیست‌محیطی استفاده و فرصتی برای باغبانی جامعه فراهم خواهد شد. این طرح احیا با همکاری ساکنان تهیه شده است و تملک زمین به مقامات شهری امکان استفاده کامل از آن را می‌دهد.

توسعه منطقه سبز مدرن در پراگ

شهردار پراگ همچنین از توسعه یک منطقه سبز مدرن در پراگ خبر داد که به منطقه میزبان خود، پالموکا، جلوه‌ای تازه و عظیم می‌بخشد. این مکان با بیش از دو هزار آپارتمان شهری جدید و مقرون‌به‌صرفه، طی ۱۰ سال آینده به یک منطقه سبز تبدیل خواهد شد و از آنجا که پیرو ایده شهر ۱۵ دقیقه‌ای است، تمام امکانات موجود در منطقه با پیاده‌روی در دسترس خواهد بود. در واقع در فاصله چند قدمی این آپارتمان‌ها می‌توان به میدان‌های زیبا، پارک‌ها، مراکز فرهنگی، مغازه‌ها، کافه‌ها، کتابخانه‌ها و فعالیت‌های تفریحی مختلف دسترسی پیدا کرد.

توسعه برنامه‌ریزی شده منطقه پالموکا در پراگ منحصربه‌فرد است، زیرا در زمین‌های شهری انجام می‌گیرد و شهر می‌تواند آن را مطابق با ایده‌های خود و نیازهای ساکنان محلی اجرا کند.

شهردار پراگ همچنین از برگزاری یک مسابقه طراحی با هدف بازسازی پارکی در کنار ایستگاه اصلی پراگ خبر داد.