بریتانیا از پاویون خود برای اکسپو 2025 رونمایی کرد: پاویونی که در طراحی آن به اصول اقتصاددایره ای توجه شده است...

استودیو معماری بریتانیایی وو (مستقر در لندن) روز گذشته سیزدهم ماه مارس سال ۲۰۲۴ میلادی از طرح پاویون بریتانیا برای اکسپو۲۰۲۵ اوزاکا رونمایی کرد! پاویونی که در طراحی آن از اصول اقتصاد دایره‌ای استفاده شده است و دارای ساختار شبکه‌ایِ برگشت‌پذیر خواهد بود.

بریتانیا از پاویون خود برای اکسپو 2025 رونمایی کرد: پاویونی که در طراحی آن به اصول اقتصاددایره ای توجه شده است...


اقتصاد دایره‌ای که با نام اقتصاد چرخشی یا اقتصاد دورانی نیز شناخته می‌شود، یک نظام اقتصادی است که هدف آن کمینه کردن پسماندها (تا حد امکان از میزان ضایعات بکاهیم) و بیشترین استفاده از منابع (چرخه عمر محصولات را افزایش بدهیم) می‌باشد. به بیان ساده‌تر، اقتصاد چرخشی مدلی از تولید و مصرف است که اشتراک‌گذاری، اجاره، استفاده مجدد، تعمیر، نوسازی و بازیافت مواد و محصولات موجود را شامل می‌شود.

اما در توضیحات بیشتر درباره این طرح بایستی گفت، پاویون بریتانیا در قالب یک شبکه‌ی ساختاری ۱۰ در ۱۰ متری تعریف می‌شود که می‌توان به راحتی آن را تخریب کرد و به مکان دیگری منتقل نمود! البته صفحات کف و سقف نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای اطمینان از تفکر اقتصاد دایره‌ای، قابل استفاده مجدد باشند.

همچنین معماران بریتانیایی وو بر این موضوع تاکید دارند که پاویون بریتانیا با تمرکز بر موضوعی با عنوان “بیا آینده را بسازیم” ساخته خواهد شد.

لازم به بیان است سیستم سازه‌ای خاصی که در اجرای این پاویون مورد استفاده قرار خواهد گرفت و به عنوان یک سیستم مدولار جهانی نیز تایید شده است، برای بهینه‌سازی راندمان فرآیند ساخت‌وساز و پاسخگویی به نیاز مشتریان پیرامون کمبود زمان برای اجرا و با توجه به اصل قابل انطباق بودن و استفاده مجدد، توسعه یافته است.

اولی واتس، یکی از مدیران اجرایی کمپانی همکار در ساخت پاویون بریتانیا در اکسپو ۲۰۲۵ اوزاکا در این باره می‌گوید:

ما واقعا هیجان‌زده هستیم که محصول جدیدی را به بازار ژاپن می‌آوریم؛ محصولی که به زودی شاهد کاربردهای قابل توجه آن در این کشور خواهیم بود؛ کشوری که مدت‌هاست از ساخت‌وساز مدولار استقبال کرده است.”

در انتها لازم به بیان است تا به این لحظه جزئیات بیشتری پیرامون این پاویون منتشر نشده است! با این حال، تصاویر نشان می‌دهد که پاویون از فرم‌های جعبه‌ای شکل با سقف‌های مسطح تشکیل شده است.