ایجاد 27 شهر ساحلی در جنوب کشور

در حالی که کشور ایران در شمال و جنوب کشور به دریا متصل است و به ویژه در جنوب کشور به آبهای آزاد جهان راه دارد،‌ اما توسعه دریا محور تا کنون مورد غفلت قرار گرفته است.

ایجاد 27 شهر ساحلی در جنوب کشور

به گفته کارشناسان اکثر شهرهای بزرگ دنیا در کنار دریا مستقر شده‌اند،‌ اما سواحل جنوبی کشور ما از توسعه اقتصاد بی‌بهره بوده و حتی افراد فقیر در کنار ساحل و دریایی از ثرت خدادادی زندگی می‌کنند که با توسعه دریا محور باید توجه ویژه‌ای به توسعه مبتنی بر صنایع دریایی شود.

از طرفی عمده سواحل کشور خالی از سکنه بوده و از نظر امنیتی نیز یک نقطه ضعف به شمار می‌رود، لذا باید با توسعه شهرهای جدید ساحلی بخشی از جمعیت به سواحل جنوبی کشور سوق داده شود.

در این زمینه خسرو دانشجو _معاون معماری و شهرسازی وزیر راه می گوید : در راستای سیاست اقتصاد دریامحور 27 شهر جدید در حاشیه سواحل جنوبی و جنوب‌شرقی کشور ایجاد می‌شود

وی گفت: در گام اول به مطالعه شروع کرده‌ایم که کدام نقاط در سواحل جنوبی ظرفیت ایجاد سکونتگاه‌های جدید دارند، در گام دوم سناریوی کلی 27 شهر و سکونتگاه‌ جدید که هر شهر چه نقشی داشته باشد و همه این‌ها بر اصل توسعه دریامحور خواهد بود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه با بیان اینکه در هر یک از این 27 شهر جدید فعالیت‌ها و توسعه بر چه مبنایی خواهد بود، گفت: به عنوان مثال در برخی از شهرها صنایع پتروشیمی در برخی دیگر گردشگری، در جای دیگر صنایع فولاد و یا مشاغل کشاورزی و تولید فناوری و حتی پرورش ماهیان و آبزیان خواهد بود.