اولین مسجد چاپ سه بعدی شده ی جهان در شهر جده ، عربستان سعودی افتتاح شد!

روز گذشته پانزدهم ماه مارس سال ۲۰۲۴ میلادی و همزمان با ماه مبارک رمضان ، اولین مسجد چاپ سه بُعدی شده‌ی جهان به مساحت ۵۶۰۰ مترمربع در پادشاهی عربستان سعودی افتتاح شد.

اولین مسجد چاپ سه بعدی شده ی جهان در شهر جده ، عربستان سعودی افتتاح شد!


ساخت این مسجد که در حومه شهر جده واقع است، به مدت ۶ ماه به طول انجامید و توسط چهار چاپگر پیشرفته‌ی کمپانی گوآنلی به عنوان یک شرکت چینی که در سطح جهانی به دلیل فناوری چاپ سه بُعدی مشهور است، انجام شد...

این مسجد ادای احترامی است به عبدالله الشربتلی، سوارکار اهل عربستان سعودی! سوارکاری که در مسابقات کشوری و بین‌المللی در مجموع برنده‌ی ۵ مدال طلا ، ۳ مدال نقره و ۱ مدال برنز شده‌ است.

این مسجد با هدف ایجاد آرامش مضاعف در میان نمازگزاران طراحی شده است؛ همچنین طراحی مناره‌های متمایز این مسجد، به نقطه عطفی در منطقه‌ی شهری پیرامون خود تبدیل شده است.

البته لازم به یادآوری است ماه گذشته‌ی میلادی بود که شهر دبی از ابتکاری برای ساخت اولین مسجد چاپ سه بعدی شده‌ در جهان خبر داد! اما اکنون و با این اقدام جده، عربستان سعودی گوی سبقت را از امارات متحده عربی میرباید.

افتتاح این پروژه، توجه جهانی را به خود جلب کرده است و امکانات بی‌حد و حصر فناوری چاپ سه بُعدی در فرآیندهای ساخت‌وساز را به نمایش می‌گذارد. مسئولان شهر جدی در بیان اهمیت احداث این مسجد چنین می‌گویند:

“طراحی و احداث این مسجد علاوه بر احترام به جوهر‌ه‌ی اصلی فضاهای دینی، بر ارزش‌های آینده‌نگرانه کشور عربستان سعودی تاکید دارد. همچنین ما در تلاش بودیم جزئیات معماری بومی خود را در قالبی معاصر و با هدف احترام به میراث فرهنگی معماری این سرزمین به نمایش بگذاریم...”