امروز 13 آپریل 2024 میلادی : 1 سال یا 365 روز تا آغاز برگزاری اکسپو 2025 اوزاکا

امروز شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ برابر است ۱۳ آپریل ۲۰۲۴! و دقیقا ۱ سال یا ۳۶۵ روز تا آغاز برگزاری اکسپو۲۰۲۵ اوزاکا (کانسای، ژاپن) به عنوان یكی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های صنعت و فناوری جهان. رویدادی که به مدت ۱۸۴ روز و با موضوع “طراحی جامعه‌ی آینده برای زندگی ما”، از ۱۳ آپریل ۲۰۲۵ تا ۱۳ اکتبر همان‌سال برگزار خواهد شد...

امروز 13 آپریل 2024 میلادی : 1 سال یا 365 روز تا آغاز برگزاری اکسپو 2025 اوزاکا


لازم به بیان است اوزاکا پیش از این نیز ۲ بار میزبان برگزاری نمایشگاه جهانی بوده است! میزبانی از اکسپو ۱۹۷۰ و اکسپو ۱۹۹۰. پیش‌بینی شده است اکسپو ۲۰۲۵ در مدت برگزاری خود در جزیره‌ای مصنوعی به نام یومهشیما، پذیرای حدود ۲۸ میلیون نفر از سراسر نقاط جهان خواهد بود.

اما درباره‌ی روند انتخاب اوزاکا به عنوان میزبان برگزاری اکسپو ۲۰۲۵ باید گفت چهار کشور به عنوان نامزدهای میزبانی از اکسپو ۲۰۲۵ انتخاب شده بودند:

باکو، آذربایجان  با موضوع “توسعه سرمایه انسانی، ساختن آینده‌ای بهتر

اوزاکا، ژاپن  با موضوع “طراحی جامعه آینده برای زندگی ما

یکاترینبورگ، روسیه  با موضوع “تغییر جهان: نوآوری‌ها و زندگی بهتر برای نسل‌های آینده

پاریس، فرانسه  با موضوع “به اشتراک‌گذاری دانش ما، مراقبت از سیاره ما”.

ژانویه ۲۰۱۸ بود که فرانسه به دلیل نگرانی‌های مالی، از نامزدی خود انصراف داد! اما در رای‌گیری ۱۶۴اُمین مجمع عمومی دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها در نوامبر ۲۰۱۸، اوزاکا ۸۵ رای را به خود اختصاص داد، یکاترینبورگ ۴۸ رای و باکو ۲۳ رای که به معنای حذف باکو بود. در دور دوم نیز اوزاکا با کسب ۹۲ رای به عنوان میزبان نهایی برگزاری اکسپو ۲۰۲۵ شناخته شد (۶۱ رای برای یکاترینبورگ).

کشورهایی همچون شیلی، تایلند، ایرلند، ایالات متحده آمریکا، کویت، چین، بریتانیا، اسلواکی، فرانسه، عمان، کانادا، بلژیک، آلمان، اتریش، عربستان سعودی، استرالیا، ایتالیا، لهستان، جمهوری چک، بزریل، سوئیس، اسپانیا، هلند از طرح پاویون خود رونمایی کرده‌اند و از حدود ۲ ماه گذشته نیز فرآیند ساخت‌وساز برخی پاویون‌ها آغاز شده است!

مهر ۱۴۰۲ بود که سید احمدرضا علایی طباطبایی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی به عنوان کمیسر ژنرال جمهوری اسلامی ایران در رویداد جهانی اکسپو ۲۰۲۵ اوزاکا منصوب شد؛ و در آبان ماه نیز خبری با این مضمون که پاویون ۹۰۰ متری ایران در تیپ A در بخش شمالی دهکده اکسپو جانمایی شده است!

اما تاکنون خبر رسمی درباره چگونگی برگزاری رقابت ملی میان معماران برای طراحی پاویون ایران در این رویداد جهانی منتشر نشده است!