تادائو آندو،معمارژاپنی و همکاری با برند جواهر سازی ایتالیایی بولگاری برای طراحی مجموعه ی جدیدی از سر پنتی بولگاری...

تادائو آندو ، معمار برجسته ژاپنی و برنده جایزه معماری پریتزکر در سال ۱۹۹۵ میلادی، روز گذشته دهم ماه آپریل سال ۲۰۲۴ میلادی از اثر جدیدی رونمایی کرد: یک ساعت مچی که طرح آن برگرفته از فرم بدن مار می‌باشد و به مجموعه سرپنتی بولگاری تعلق دارد! برای هزاران سال و حتی در دوران باستان، مار بیانی برای خرد، تولد دوباره و سرزندگی بوده است.

تادائو آندو،معمارژاپنی و همکاری با برند جواهر سازی ایتالیایی بولگاری برای طراحی مجموعه ی جدیدی از سر پنتی بولگاری...


بد نیست بدانید اواخر دهه‌ی ۱۹۴۰ میلادی بود که برند بولگاری مجموعه‌ی سرپنتی خود را در طرح‌های مختلف از جمله ساعت مچی، جواهرات و... عرضه کرد. مجموعه‌ای که الهام گرفته از قدرت و پویایی مار با اشکال غیرمستقیم و قابل انعطاف می‌باشد! برای نمونه سال ۲۰۱۲ میلادی بود که مجموعه سرپنتی بولگاری بسیار شبیه به مار کبری مصری بود؛ ایده‌ای که همانند آن کاملا به دور مچ دست، انگشت و یا گردن پیچیده می‌شد...

اما مجموعه‎‌ی جدید طراحی شده توسط تادائوآندو متشکل از چهار طرح ساعت مچی می‌باشد که Serpenti Tuboga x Tadao Ando نام دارد و برداشت آزادی است از تفکرات این معمار ژاپنی از مجموعه کهن جواهرات سرپنتی بولگاری...

فابریزیو بووناماسا استیلیانی، مدیر اجرایی برند ایتالیایی بولگاری در این باره می‌گوید:

“”تادائو آندو، خلاقیت ناب و کمیابی دارد که برگرفته از طبیعت و شخصیت پویای آن است. مجموعه‌ی جدید سرپنتی بولگاری، استعاره‌ای از گذر زمان و دگرگونی آن... در واقع مار نیز برای تجدید خود در طبیعت با گذر زمان پوست اندازی می‌کند... (بسیاری از پژوهشگران معتقدند که پوست اندازی مار می‌تواند به رشد این حیوان کمک بسیاری کند)

اما تادائو آندو در این مجموعه‌ی چهارتایی، چهار فصل سال را یادآورده کرده است! چهار طرحی که هر کدام چهره‌ای منحصربه‌فرد برای تداعی یک فصل دارند.

اولین ساعت این مجموعه  تابستان با هدف به تصویر کشیدن جنگلی سرسبز طراحی شده است؛ ساعتی که صفحه‌ی آن از آونتورین سبز (سنگ دلربا و نوعی کوارتزیت) و با قاب و بندی از جنس طلای زرد و فولاد ساخته شده است.

برای فصل پاییز، صفحه ساعت از چشم ببر - یک سنگ قیمتی قرمز قهوه‌ای  ساخته شده است، در حالی که برای فصل زمستان، صفحه‌ از جنس مادر مروارید سفید ساخته شده است. نسخه‌ی بهاره‌ی این ساعت مچی نیز تداعی‌گر شکوفه‌های گیلاس است و از جنس مادر مروارید صورتی ساخته شده است.

در انتها لازم به بیان است امضای تادائو آندو بر پشت این ساعت‌های مچی حک شده است؛ و در نهایت در داخل جعبه‌‌ای قرار می‌گیرند که آن نیز توسط این معمار ژاپنی طراحی شده است.