ال‌کلاسیکو در قسمت آخر

بارسلونا و رئال مادرید امشب برای پنجمین بار در این فصل در ورزشگاه نوکمپ به مصاف یکدیگر می‌روند

ال‌کلاسیکو در قسمت آخر

 بازی برگشت مرحله نیمه‌نهایی کوپادل‌ری امشب بین بارسلونا و رئال‌مادرید برگزار می‌شود. اهمیت آن به این دلیل است که لالیگا برای رئال از دست رفته و اگر این جام هم از دست برود، موقعیت آنچلوتی روی نیمکت این تیم به خطر می‌افتد. 
ادر میلیتائو که معمولاً یکی از چهره‌های درخشان رئال در بخش دفاع محسوب می‌شود، با گل به خودی بازی رفت بارسلونا را به یک قدمی فینال کوپا دل ری و احتمالاً دبل قهرمانی داخلی رسانده است. 
اگرچه ناکامی اروپایی نقطه تاریک بزرگی در کارنامه این فصل کاتالان‌ها است اما تیم ژاوی پاسخ خوبی به حذف از رقابت‌های قاره‌ای داده و هفته به هفته به قهرمانی لالیگا نزدیک‌تر می‌شود. این هفته در خانه الچه که با سرعت به سمت سقوط حرکت می‌کند، با دو گل از روبرت لواندوفسکی و گل‌های آنسو فاتی و فران تورس به پیروزی 4 بر صفر رسیدند و اختلاف 12 امتیازی خود با تیم کارلو آنچلوتی را حفظ کردند. حالا تمرکزشان روی بازی امشب است و می‌خواهند برای هشتمین بار در 10 فصل گذشته به فینال جام حذفی برسند .


 *بازی رفت را بارسا در برنابئو با ارائه یک بازی کاملا تدافعی و در اختیار گرفتن کمتر از 30درصد مالکیت توپ با نتیجه یک بر صفر برد. بارسای ژاوی در نوکمپ قاعدتا باید به‌گونه دیگری بازی کند اما این تیم امسال نشان داده که اهمیتی برای تیکی‌تاکا و فلسفه فوتبال بارسلونا قائل نیست و بیشتر به نتیجه اتکا دارد و درخشش تراشتگن درون دروازه!

*این مسابقه یک اهمیت ویژه دیگر هم دارد؛ اینکه بارسلونا با کسب یک پیروزی دیگر می‌تواند تعداد بردهای خود را در تاریخ ال‌کلاسیکو با رقیب برابر کند. در تاریخ بازی‌های رسمی بین 2‌تیم تاکنون رئال 101پیروزی و بارسا 100برد به‌دست آورده‌اند و 52بازی هم مساوی تمام شده. این ال‌کلاسیکوی شماره254است. ژاوی می‌تواند بردهای متوالی خود را مقابل این حریف به عدد 4برساند. او در 7رویارویی با کارلو آنچلوتی 5برد و 2‌شکست داشته است. بارسا 5گل دیگر می‌خواهد تا گل‌های زده‌اش را به رئال‌مادرید با این تیم در عدد 420گل برابر کند.

 *وضعیت مصدومان بارسا بدتر است. فرنکی دی‌یونگ در بازی با الچه مصدوم شد و احتمالا یک ‌ماه از فوتبال دور خواهد ماند. پدری، دمبله و کریستنسن هم به این بازی نمی‌رسند. در اردوی رئال تنها فرلان مندی مصدوم و غایب است. او از مصدومیت برنگشته دوباره مصدوم شد و یک ‌ماه دیگر را هم به بیمارستان رئال انتقال یافت.

*رودریگو و وینیسیوس در برد 6بر صفر مقابل وایادولید هر کدام 2‌پاس‌گل دادند و در صدر جدول گلسازان لالیگا با گریزمان، لواندوفسکی و مرینو برابر شدند. وینی 52درصد از پاس‌گل‌هایش را به بنزما داده.

 *تراشتگن در این فصل لالیگا 20کلین‌شیت در 27بازی ثبت کرده. او در بازی‌های خارج از لالیگا گل می‌خورد. کورتوا در لالیگا تنها 7بار دروازه‌اش را بسته نگه داشته.
 
*کریم بنزما با هت‌تریک در یک نیمه مقابل وایادولید تعداد گل‌هایش را پس از جام جهانی به 14گل رساند که تنها یکی از اوسیمن و هالند و 2‌گل از رشفورد که بهترین عملکرد را در این مقطع زمانی داشته‌اند کمتر است.   کریم فصل پیش در 46بازی 44گل زده بود و این فصل تاکنون 22گل زده که 14تای آن در لالیگا بوده. بنزما فقط در فصل‌های 10-2009، 17-2016و 18-2017به 20گل نرسیده.
 
*بنزما نخستین بازیکن تاریخ رئال مادرید است که در 11‌فصل متوالی، 20‌گل به ثمر رسانده است. او در 14فصل، 345گل برای سفیدها زده؛ لالیگا (233گل)، لیگ قهرمانان اروپا (77گل)، کوپا‌دل‌ری (22گل)، جام باشگاه‌های جهان (4گل)، سوپرکاپ اسپانیا (7گل) و سوپرجام اروپا (2گل).   از زمانی که وینیسیوس از یک بازیکن پراشتباه و بد به ستاره‌ای بزرگ تبدیل شده، یک سال و نیم می‌گذرد. در این مدت او و بنزما روی 160گل تأثیر مستقیم گذاشته‌اند؛ 66گل و 20پاس‌گل برای کریم و 41گل و 33پاس‌گل برای وینی. همانطور که عنوان شد 22تا از پاس‌گل‌های وینیسیوس به بنزما داده شده.

  *آنچلوتی در دوران مربیگری‌اش 1267بازی داشته که برای بیست‌وسومین‌بار تیم‌هایش حداقل 6 گل زده‌اند؛ 6بار در رئال، 7بار در چلسی، 4بار در بایرن، 2‌بار در میلان و یک‌بار در پی‌اس‌جی. او حالا پس از یک برد 6‌گله دیگر به ال‌کلاسیکو آمده تا خودی نشان دهد.

*رئال‌مادرید در مقابل وایادولید 17‌شوت زد؛ آخرین‌باری که چنین رکوردی در لالیگا ثبت شده بود، به هفتم دسامبر 2019برمی‌گردد که بارسلونا هم در آن بازی 17‌شوت زده بود. آخرین‌باری که رئال به رکورد حداقل 17شوت در هر بازی رسیده بود، به 17نوامبر 2012برمی‌گردد که رئال در آن بازی 18‌شوت زده بود و با نتیجه 5بر یک مقابل بیلبائو پیروز شد.

 *لواندوفسکی پس از جام جهانی دچار افتی فاحش شده بود اما در بازی با الچه به روند گلزنی برگشت و موفق شد با 2گل دیگر موقعیت خود را در صدر جدول گلزنان لالیگا با 17گل و 3‌گل بالاتر از بنزما تثبیت کند. او پیش از جام جهانی در 20بازی 18گل برای بارسا زده بود و پس از جام جهانی در 16بازی 9گل.

* آخرین‌باری که رئال‌مادرید موفق شده در کوپا‌دل‌ری بعد از باخت در بازی رفت، در بازی برگشت کامبک بزند، ۱۰سال پیش بوده؛ فصل 13-2012(بازی رفت باخت 2 بر یک به سلتاویگو و برگشت برد 4بر صفر و صعود).

* بارسلونا پای ثابت فینال جام حذفی بوده اما رئال 9 سال است که در این بازی حاضر نبوده. آنها در فینال فصل 2014-2013 آبی اناری‌پوشان را شکست دادند.

ترکیب احتمالی
بارسلونا:‌تر اشتگن؛ کنده، آرائوخو، آلونسو، بالده؛ کسیه، بوسکتس، گاوی؛ رافینیا، لواندوفسکی، فاتی

رئال مادرید: کورتوآ؛ واسکس، میلیتائو، ناچو، آلابا؛ کروس، شوامنی، مودریچ؛ والورده، بنزما، وینیسیوس